besiktning

L

linnil

hej
jag behöver lite hjälp...ska ta det från början...jag satte ut mitt varmblod för försäljning för 6000kr inkusive utrustning...o det var en tjej från göteborg som ville ha honom på foder först i 3mån innan hon skulle bestämma sig...jag sa till henne innan att han inte var igångsatt men det var inga problem...hon sa inget om besiktning innan hon tog honom o det tänkte inte jag heller på eftersom jag står för försäkringen o han har aldrig varit sjuk eller skadad innan...men nu ca två veckor så skriver hon till mig att han har problem med rygg eller i sitt knä...hon frågar efter besiktningspapper som jag ej har..hon vill göra en besiktning på han så min fråga är vem ska betala? o om han inte går igenom hur ska man då göra? tacksam för svar

Sv: besiktning

Ni har gjort allt i lite fel ordning, vilket förmodligen ställer till det nu.

Ett fungerande förfarande är: en besiktning innan utlämnandet hade bevisat vilket skick hästen var i när du lämnade den på foder. Vanligen står ägaren för denna. Fodervärden tar emot hästen, och vet att den är UA när den anländer. Får fodervärden problem under perioden är detta fodervärdens ansvar eftersom hästen bevisligen var felfri när den lämnade ägaren.

Om/när fodervärden vill återlämna hästen gör fodervärden en veterinärbesiktning. Är hästen UA skickas den hem. Är den INTE utan anmärkning åligger det fodervärden att behandla hästen så den kan återlämnas i samma skick som när den kom.

Svårt att svara på vad du ska göra nu, jag hade nog tagit hem hästen och besiktigat den för att vara säker själv.

jo jag vet det nu att vi gjorde det....men vem tycker du ska stå för transporten hem? jag eller fodervärden?
mvh

Det tycker jag fodervärden ska stå för! Det är inte alla som är villiga att låna ut sin häst på foder men du var snäll och gjorde det. Att hästen nu fått ont i ryggen kan ju bero på att hon satt igång honom lite väl häftigt?

Men ni kanske borde diskuterat det innan?

det står i kontraktet att hon ska köra hem honom...men det är ju när 3mån gått...så jag vet inte om det gäller om jag vill ha hem honom nu o göra en besiktning
mvh

Vill DU ha hem honom tycker jag DU bör stå för transporten. Annars får du ju helt enkelt betala besiktning där och spara pengarna för transporten, men jag rekommenderar absolut att du är med på besiktningen.

Ni har gjort allt i lite fel ordning, vilket förmodligen ställer till det nu.

Ett fungerande förfarande är: en besiktning innan utlämnandet hade bevisat vilket skick hästen var i när du lämnade den på foder. Vanligen står ägaren för denna. Fodervärden tar emot hästen, och vet att den är UA när den anländer. Får fodervärden problem under perioden är detta fodervärdens ansvar eftersom hästen bevisligen var felfri när den lämnade ägaren.

Om man har en häst som får en liten anmärkning på en besiktning men köparen ändå väljer att köpa hästen och det sedan visar sig att hästen blir dålig på grund utav det som anmärkningen gällde, vad händer då? Ingenting? I och med att köparen köpte hästen ändå?

Eftersom köpare har accepterat defekten så kan köparen inte reklamera p g a detta. Därför bör man alltid undersöka djupare vad man kanske tycker är små anmärkningar men som kan betyda underliggande problem.

Eftersom köpare har accepterat defekten så kan köparen inte reklamera p g a detta. Därför bör man alltid undersöka djupare vad man kanske tycker är små anmärkningar men som kan betyda underliggande problem.

Håller med. Sen så måste ju även köparen räkna med att det finns en del skavanker på en häst som man får köpa för 6000:- inklusive utrustning.

Själv skulle jag inte sälja en lite större häst för det priset om jag inte kunde få med något i kontraktet som hindrade köparen att skicka hästen på en enkelresa till Italien.

Besiktiga alltid först om man hyr ut på foder eller foder före köp så vet du att hästen var frisk när den åkte.
Men nu har det ju redan skett i fel ordning, tänk före nästa gång

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 308
Senast: Edla
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: Bullen22
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 339
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Rumsväxter 2
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur