Beskattning på ISK (utbruten från Spara pengar)

Jag känner lite samma och tycker att förslaget rent ur sagt är ett hån mot den vanliga medborgaren oavsett var man sätter taket. Man ska ju inte inbilla sig att de ekonomiska jättarna i samhället har kommit dit de är idag enbart genom att småspara svenssonlön på ett ISK-konto...

Så även om man skulle sätta taket på säg 1 miljon skulle du ändå tycka att det är ett hån mot "småsparare"? Jag tycker tvärtom att det vore bra med ett tak för att värna om just småsparare och nybörjare, men tycker dock att 100-200 tkr är för lågt. Men vad jag läst så finns det inget förslag om det heller. Det enda som finns är väl en utredning där man behövde sätta vissa siffror för att kunna göra beräkningar, men vad ett faktiskt tak skulle vara vet ingen idag.
 
Så även om man skulle sätta taket på säg 1 miljon skulle du ändå tycka att det är ett hån mot "småsparare"? Jag tycker tvärtom att det vore bra med ett tak för att värna om just småsparare och nybörjare, men tycker dock att 100-200 tkr är för lågt. Men vad jag läst så finns det inget förslag om det heller. Det enda som finns är väl en utredning där man behövde sätta vissa siffror för att kunna göra beräkningar, men vad ett faktiskt tak skulle vara vet ingen idag.
Ja det tycker jag.
 
Ja, och enkelheten har ett pris och det är att det blir en schablonskatt på totalsumman istället för en skatt enbart på vinsten som med det andra alternativet. Hur tycker du att ISK ska beskattas så att man undantar köpepengarna, dvs de redan beskattade, men inte behöver räkna fram skillnaden mellan säljsumman och köpesumman som är det folk tycker är krångligt?

Eller är du ok med utformningen (lät inte så med refererandet till redan skattade pengar) men att du är emot att göra skillnad på småsparare och storsparare, dvs att ett tak (någonstans, var finns ju inget förslag än om)? Eller är du emot skatt på kapitalvinster som sådan?

Även med nuvarande system kommer ju skatten gå upp när räntorna stiger.

Jag är ok med som det är. ISK är en bra inkörsport för vanliga människor som vill spara pengar enkelt. Sedan kan man gå vidare med mer avancerade sparformer om man vill, det viktigaste för de flesta är att spara och vinna nåt på det. Annars kan man ju ha allt på bankkonto, vilket också är ok och upp till var och en. Det är enkelt och priset för den enkelheten är inflation men du blir heller inte av med nåt, bara går miste om räntevinst.

Jag gillar inte tak. Det är ingen annan än ägaren som ska avgöra hur mkt man får ha sparat. Vi betalar som sagt väldigt mkt skatt redan och jag vet inte om jag tycker välfärden utvecklas positivt i samma riktning. Men jag är även en sån som blir arg för en högre beskattning de månader jag drar in extra mkt pengar på mitt jobb. Därför tar jag ut all övertid i tid och inte i pengar, för än så länge finns det ingen metod för att ta ut skatt på tid...
Jag är inte emot skatt, men det måste var rimligt. Jag ska inte behöva gå till privatläkare för att jag inte får hjälp inom den offentliga vården, med tanke på de femsiffriga belopp jag pytsar in i form av skatt varje månad som vanlig löntagare.
 
Sossarna är ju m e m världskända för att skatta ihjäl sitt folk. Att skatta redan skattade pengar är väl deras favoritgren?

"I mars 1976 publicerades en satirisk saga av Astrid Lindgren med namnet ”Pomperipossa i Monismanien”. Anledningen till artikeln, som fick stora konsekvenser för den socialdemokratiska regeringen, var att Astrid Lindgren upptäckt att hon tvingades betala 102 procent i skatt. Dåvarande finansminister Gunnar Sträng förnekade att det var möjligt att betala så mycket i skatt. Sagan bidrog emellertid till Socialdemokraternas valförlust det året och dagen efter Astrid Lindgrens död 2002 erkände Göran Persson att hon haft rätt."
https://www.expressen.se/debatt/pomperipossa-skatten-slar-hart-mot-kommuner/

Jag tycker det är extremt beklagligt att ge sig på ISK som varit ett av alternativen till eget pensionssparande, när pensionssystemet kollapsade. Tilliten går i botten, när en samlar och gnetar ihop kapital för sin egen räddning (när staten snillat bort pensionskassan) bara för att få högen bortroffad och ihjälskattad när det börjar komma upp i nivå så det har någon mening vid pensionen.

Saxat ur Astrids Pomperipossa:
"PS. I pressläggningsögonblicket nåddes Pomperipossa av en mera exakt uträkning från de vise männens räkneverk som sa att ingalunda skulle hon få några 5 000 kronor att förslösa i sus och rus. Nej, sa de, om du tjänar två millioner, så ska vi ha, halleluja: Kronor 2 002 000 kronor. Då beslöt Pomperipossa att gå ut på gator och torg och tigga ihop pengar så att hon kunde köpa sej en aldrig så liten kofot. Darra, vise män, tänkte hon, och skärp den nattliga bevakningen omkring era kassakistor! 5 000 ska jag ha i alla fall - kan ni stjäla fullständigt ohämmat så kan jag!"


Text: Astrid Lindgren, mars 1976
 
Senast ändrad:
Sossarna är ju m e m världskända för att skatta ihjäl sitt folk. Att skatta redan skattade pengar är väl deras favoritgren?

"I mars 1976 publicerades en satirisk saga av Astrid Lindgren med namnet ”Pomperipossa i Monismanien”. Anledningen till artikeln, som fick stora konsekvenser för den socialdemokratiska regeringen, var att Astrid Lindgren upptäckt att hon tvingades betala 102 procent i skatt. Dåvarande finansminister Gunnar Sträng förnekade att det var möjligt att betala så mycket i skatt. Sagan bidrog emellertid till Socialdemokraternas valförlust det året och dagen efter Astrid Lindgrens död 2002 erkände Göran Persson att hon haft rätt."
https://www.expressen.se/debatt/pomperipossa-skatten-slar-hart-mot-kommuner/

Jag tycker det är extremt beklagligt att ge sig på ISK som varit ett av alternativen till eget pensionssparande, när pensionssystemet kollapsade. Tilliten går i botten, när en samlar och gnetar ihop kapital för sin egen räddning (när staten snillat bort pensionskassan) bara för att få högen bortroffad och ihjälskattad när det börjar komma upp i nivå så det har någon mening vid pensionen.

Saxat ur Astrids Pomperipossa:
"PS. I pressläggningsögonblicket nåddes Pomperipossa av en mera exakt uträkning från de vise männens räkneverk som sa att ingalunda skulle hon få några 5 000 kronor att förslösa i sus och rus. Nej, sa de, om du tjänar två millioner, så ska vi ha, halleluja: Kronor 2 002 000 kronor. Då beslöt Pomperipossa att gå ut på gator och torg och tigga ihop pengar så att hon kunde köpa sej en aldrig så liten kofot. Darra, vise män, tänkte hon, och skärp den nattliga bevakningen omkring era kassakistor! 5 000 ska jag ha i alla fall - kan ni stjäla fullständigt ohämmat så kan jag!"


Text: Astrid Lindgren, mars 1976

Word!
 
Att rösta i nästa val lär bli ett gungfly, och jag misstänker att missnöjespartiet i brunt kommer att kunna kamma hem mången skön röst på det faktum att det kokar ute i det som tidigare benämndes folkhemmet.

Känner samma. Och kan samtidigt inte bli av med tanken att SD fått så väldigt mkt gratis av det jag kallar andra partiers fall på egna grepp. Bara det att försöka låtsas som att SD inte finns, eller deras väljare, har varit lite sisådär framgångsrikt.
 
Det är mer än 30% som försvinner av våran lön. Du missar alla pengar som dras som vi arbetare inte ser. Räkna med det dubbla.
Om en gnetar på riktigt duktigt och belönas med en månadslön på strax under 45 000 kr betalar du plötsligt 52 % i skatt. Kan du då ta ansvar för dig själv och sparar pengar bestraffas du igen, med den skatt som föreslås.

Vilka signaler sänder det?

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-arbete/marginalskatt/
 
Om en gnetar på riktigt duktigt och belönas med en månadslön på strax under 45 000 kr betalar du plötsligt 52 % i skatt. Kan du då ta ansvar för dig själv och sparar pengar bestraffas du igen, med den skatt som föreslås.

Vilka signaler sänder det?

https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skatt-pa-arbete/marginalskatt/

Japp. Därav att jag är en argbigga som tar ut all övertid i tid och är ledig ett par månader per år. Blir ändå så jäkla sur nu när sista lönen kom och jag fått "för bra betalt" och åker på ett straff i form av extra hög skatt. Nä i den här landet ska vi inte vilja arbeta. Men vi ska bli försörjda av de som arbetar mkt dvs de vi bekämpar. Logik.
 
För att ge lite perspektiv på inkomsskatten för de med hög inkomst kan man titta på hur den varierat över tid, då ser det ut såhär (Ekonomifakta):

Zq6qrjf.jpg


Man får gå ända tillbaka till innan andra världskriget för en lägre marginalskatt. Tar man med att kapitalinkomster inte sambeskattas med inkomst från tjänst vilket var fallet förr är dessutom marginalskatten nu ännu lägre än vad diagrammet visar.

Däremot är det totala skattetrycket högt och det bärs till största delen av låg- och mellaninkomsttagare. Fakta är att de med hög inkomst aldrig i modern tid betalat mindre i skatt relativt de med låg inkomst. Ändå är propagandan intensiv för att ytterliggare sänka skatten för höginkomsttagare och öka de ekonomiska klyftorna i samhället.
 
Jag är dåligt insatt i politiken, men hur kan inte 30% av alla inkomster och diverse andra skatter vi betalar räcka till för staten. Har vi för få arbetare?

Ja, det är väl en del av sanningen. Folk studerar längre och lever längre efter pension, tillsammans med en del som borde arbeta inte gör det. Det gör att de som arbetar har mycket att bära ekonomiskt. En annan del av sanningen är väl att pengarna inte används så effektivt som de borde.
 
Ja, det är väl en del av sanningen. Folk studerar längre och lever längre efter pension, tillsammans med en del som borde arbeta inte gör det. Det gör att de som arbetar har mycket att bära ekonomiskt. En annan del av sanningen är väl att pengarna inte används så effektivt som de borde.

Sist på bollen såg jag!
 
Sossarna är ju m e m världskända för att skatta ihjäl sitt folk. Att skatta redan skattade pengar är väl deras favoritgren?

"I mars 1976 publicerades en satirisk saga av Astrid Lindgren med namnet ”Pomperipossa i Monismanien”. Anledningen till artikeln, som fick stora konsekvenser för den socialdemokratiska regeringen, var att Astrid Lindgren upptäckt att hon tvingades betala 102 procent i skatt. Dåvarande finansminister Gunnar Sträng förnekade att det var möjligt att betala så mycket i skatt. Sagan bidrog emellertid till Socialdemokraternas valförlust det året och dagen efter Astrid Lindgrens död 2002 erkände Göran Persson att hon haft rätt."
https://www.expressen.se/debatt/pomperipossa-skatten-slar-hart-mot-kommuner/

Jag tycker det är extremt beklagligt att ge sig på ISK som varit ett av alternativen till eget pensionssparande, när pensionssystemet kollapsade. Tilliten går i botten, när en samlar och gnetar ihop kapital för sin egen räddning (när staten snillat bort pensionskassan) bara för att få högen bortroffad och ihjälskattad när det börjar komma upp i nivå så det har någon mening vid pensionen.

Saxat ur Astrids Pomperipossa:
"PS. I pressläggningsögonblicket nåddes Pomperipossa av en mera exakt uträkning från de vise männens räkneverk som sa att ingalunda skulle hon få några 5 000 kronor att förslösa i sus och rus. Nej, sa de, om du tjänar två millioner, så ska vi ha, halleluja: Kronor 2 002 000 kronor. Då beslöt Pomperipossa att gå ut på gator och torg och tigga ihop pengar så att hon kunde köpa sej en aldrig så liten kofot. Darra, vise män, tänkte hon, och skärp den nattliga bevakningen omkring era kassakistor! 5 000 ska jag ha i alla fall - kan ni stjäla fullständigt ohämmat så kan jag!"


Text: Astrid Lindgren, mars 1976

Tänker också att genom att införa en beskattning på ISK så hugger man en kniv i ryggen på de sina. Tror knappast överklassen har sina pengar placerade i ISK. Men jag kanske har fel?
 
Tänker också att genom att införa en beskattning på ISK så hugger man en kniv i ryggen på de sina. Tror knappast överklassen har sina pengar placerade i ISK. Men jag kanske har fel?
Tja, det är bara 30 000 svenskar som har mer än 3 miljoner sparat på ISK, så kan nog stämma att de med mycket pengar har pengarna placerade i utländska banker, på ett sådant sätt att svenska myndigheter har svårt att kunna beskatta dem.
 
Men hur kan man göra för att förvalta våra skattepengar på ett bättre sätt?

Jag är som jag skrivit tidigare väldigt oinsatt. Men det jag vet och blir upprörd över är dessa corona-pengar företagen får. Låter fint med att hjälpa dem hålla sig över ytan i en tung tid. Slippa avskeda anställda pga för lite jobb.
Men när pengarna fortsätter rulla in 1.5 år senare och företagen faktiskt går bra då blir jag förbannad.
När man fortfarande har folk permitterade och ägaren av företaget kan köpa en bil för närmare miljonen, ha pool, lyxvilla, golfbil osv. Lever ett gött liv helt enkelt. Behöver inte tänka på vad något kostar…
Är det där jag vill att mina skattepengar (som en sjuksköterska jobbandes PÅ en coronaavdelning) ska hamna? Nej!
 
Tja, det är bara 30 000 svenskar som har mer än 3 miljoner sparat på ISK, så kan nog stämma att de med mycket pengar har pengarna placerade i utländska banker, på ett sådant sätt att svenska myndigheter har svårt att kunna beskatta dem.
Och så är det generellt, de som har tillräckligt mycket pengar för att kunna skattefuska, de gör det, vilket ju ökar bördan på de av oss som inte kan göra så.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 109
Senast: Acto
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 948
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 963
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp