Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Fibusen

Trådstartare
Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats..

Fick ett svar först från en tjej som bor ca 20 mil ifrån mig,ALLT lät jättebra,hon skulle fortsätta med inkörningen m.m,hade mycket erfarenhet,skulle ta hjälp av tränare m.m,och VILLE verkligen,vi hade (har) samma tankesätt,och samma sätta att arbeta verkade det som,och vi bestämde nästan så gott som att hon skulle ta honnom,och hon skulle (naturligtvis) komma och träffa mig och hästen först innan NÅGON av oss bestämde det sista. Hon hade en stallplats lovad,men när hon gick dit och sa att det antagligen var en häst pg nu,och försäkra sig om att den fortfarande var hennes,då hade stallägaren redan lovat ut den till en annan iallafall...Men vi sa att vi skulle hålla kontakten,och hon skulle försöka hitta något annat stall...


Fick senare ett svar från en annan,ENDAST lite mer än 1,5 mil ifrån mig,vilket är perfekt,MEN då kommer han få komma dit som "endast" sällskap,men få komma ut på promenader iallafall,miljöträning,och vanlig hantering så klart,så det är som han har hafft det nu ungefär..
Tjejen verkade jättetrevlig,och lättsam,hon kommer i morgon och kikar på honnom. Då erbjuds stora hagar,och lång utevistelse,och det är en trygghet för mig att han kommer finnas så nära,och som sagt så verkade även denna tjej riktigt vettig,och trevlig! Har hållt på med hästar hela sitt liv.


Fick sedan ännu ett svar,av en tjej som erbjöd inridning,tillridning,utbildning,tävling,träning,försäljning m.m,har lång erfarenhet,och undrade om nått var intressant,och i såfall så skulle jag höra av mig.
Skrev och sa att det inte är något som min plånbok tillåter jusst nu,men att jag gärna sparade hennes annons för framtida bruk ang inridningen.
Fick då svar att hon var intresserad av honnom,och ville ha en häst att träna,för att sedan börja inridningen,och lite utbildning. Och att vi kunde göra en överenskomelse,att om hon fick "ta" honnom,så behövde jag bara betala det som han kostar mig nu, (är ca 800:-/mån),skrev och frågade om hennes referenser m.m, dvs ALLA frågor som finns ungefär,får se om hon svarar,skulle vara rätt så intressant ifall hon är seriös,MEN då hamnar han 25 mil ifrån mig,och det kändes lite lustigt att hon skulle kunna göra det för en sån billig penning,men i fall det blir att hon tar honnom,så vinner vi ju båda på det,eftersom hon var så intresserad av honnom,men kommer ju SJÄLVKLART ta reda på allt,om referenser och sånt..Men hon lät jättetrevlig,och var också lätt att prata med.

Nu vet jag inte hur jag ska göra...

Alt 1: Den första tjejen,kändes helt perfekt från början,allt klaffade,och hon var så naturlig på något sätt,kändes som om vi redan kände varandra sedan långt tillbaka..Att hoppas att hon hinner hitta en stallplats,tacka nej till andra,och verkligen hålla tummarna,för 1a november flyttar vi,då måste han ha en fodervärd.


Alt 2: Den andra tjejen,verkade jättetrevlig och gullig,men,då får han ingen "träning",men han är då nära istället,och jag kan hälsa på honnom oftare än om han skulle stå 20 mil ifrån mig,och kanske åka och göra lite andra saker med honnom,så det blir lite mer än bara promenader. Han kommer få samma liv som nu ungefär,och han har ju inte sett något annat än så länge heller så,han blir nog inte att lida av det iallafall,och ägaren verkade gudomligt trevlig! MEN då blir jag rädd för att jag börjar träningen för sent med honnom,ifall jag har han ute på foder ett år ca,då är han över 3 när jag tar hem honnom,går det att börja träningen då? (inkörning,fasst det kommer inte just JAG att göra,pga min "rädsla",då jag känner att jag har NOLL kontroll bakom hästen i en vagn,sadelvänjning,uppsittning,inridning)


Alt 3: Om hon har bra referenser,och allt ser bra ut,så vore det ju kanon om man fick en som satsar på seriös träning av honom,och jag får honnom riktigt inriden,och utbildad,för samma summa som jag betalar för honnom nu...Men,då hamnar han långt bort,och jag kan inte närvara hela tiden under utbildningen...Tänk om det blir fel,fel,fel..


Snälla,hjälp mig,vad ska jag tänka på? Vad skulle ni ha gjort? Lutar mot att han kommer få gå som sällskap tills nästa sommar hos tjejen i närheten,och att jag då skickar iväg han på inridning,utbildning då istället,efter att han fyllt tre..Om det inte blir för sent att börja helt från början då? Ghaaa,jag sliter snart av mig håret på det här!!!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Glömde,fick även ännu ett svar...

Från en 11 årig tjej som ville ha honnom tillsammans med en kompis,men jag fick inte ringa och prata med hennes föräldrar utan vi skulle bara hålla kontakten via mejl,för hon skulle som sagt dela med sin kompis,och hennes kompis mamma var van med hästar.

Sen undrade hon vad fodervärd var,och vad det kostade,sen och hon fick med sadel och träns...:smirk::angel::D

Tror hon missade att han var 2 år,oinriden,och att jag sökte en seriös fodervärd..

Behövar jag skriva att jag tryckte på "ta bort" vääääldigt fort? :rofl:
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Jag röstar för alternativ nummer 4 :D :rofl:

Nej men allvarligt. Det verkar ju vara 3 väldigt bra lösningar. Spontant tycker jag att tjej nummer 1 lät som den som du skulle vilja ha.

".an lät också bra att han då hamnar så nära så du kan hälsa på och se hur det fortgår. Det blir ju ingen megasen utbildning för hästen i så fall.

Svårt val.
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Jag blir alltid misstänksam när folk vill ta en oriden häst på foder.

Till sällskap kan jag möjligen förstå, men varför skulle en seriös människa låna en oriden häst och lägga massa jobb på, när man endera kan köpa en unghäst billigt och sälja dyrare när den är inriden och klar, eller bli fodervärd på en vuxen häst.
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Jag skulle utan att tveka välja nr 2!

Jag skulle själv för det första aldrig lämna iväg någon av mina hästar (när de fortf är i min ägo) så långt så att jag inte regelbundet kan komma och kontrollera hur de mår. 1.5 mil är ju idealiskt!
Med så kort avstånd kan ni kanske senare komma till en överenskommelse där du ngn dag i veckan kan arbeta med din häst.

För det andra tycker jag inte alls att det är en nackdel att låta dem ta det lugnt så länge de fortf blir hanterade. Har man inte ngt närstående tävlingsrelaterat-mål (ex årgångschampionat etc) så är det bara positivt att det lugnt de första åren (när de har stora hagar att stärka sig i på egen hand. Vilket är ett måste. Annars blir situationen en annan).

Förr var det ju inte lika vanligt att börja med hästarna så tidigt som vi gör idag. Ofta gick de bara i hagen fram till 3 års ålder. Att vi idag ofta börja rida in dem som 2 ½-åringar är ju mer ett resultat av att championaten ställer ganska höga krav på bebisarna.

Så jag personligen hade inte kännt mig orolig över att först vid 3-års ålder börja arbeta mer. Det finns mga lyckade hästar som blivit försummade ända fram till 4-5-årsåldern men ändå blivit bra.
Fördelen är ju att du redan börjat hantera din häst. Hos tjej nr 2 får han då en paus och chans att smälta det han hittills har lärt sig.

Nej som sagt, jag hade inte tvekat en sekund.

(Nr 3 hade jag varit mkt misstänksam emot)
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Vi har väl varit med för länge du och jag:D:angel:
Jag reagerade precis som du.

Mitt val hade absolut fallit på alternativ 2.

3an låter minst seriös. henne hade jag aldrig valt!
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Glömde,fick även ännu ett svar...

Från en 11 årig tjej som ville ha honnom tillsammans med en kompis,men jag fick inte ringa och prata med hennes föräldrar utan vi skulle bara hålla kontakten via mejl,för hon skulle som sagt dela med sin kompis,och hennes kompis mamma var van med hästar.

Sen undrade hon vad fodervärd var,och vad det kostade,sen och hon fick med sadel och träns...:smirk::angel::D

Tror hon missade att han var 2 år,oinriden,och att jag sökte en seriös fodervärd..

Låter som ett bra alternativ... :angel:
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Jag blir alltid misstänksam när folk vill ta en oriden häst på foder.

Till sällskap kan jag möjligen förstå, men varför skulle en seriös människa låna en oriden häst och lägga massa jobb på, när man endera kan köpa en unghäst billigt och sälja dyrare när den är inriden och klar, eller bli fodervärd på en vuxen häst.

Det är så jag känner jag med,jusst därför känns 2:an tryggast.
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Jag hade valt nr två, då vet du att det inte blir nåt strul.
Även om nr tre låter jättebra o hon vill ha din häst som ett referensobjekt så kan det så fort det kommer en annan betalande häst emellan bli så att din får stå. För du betalar ju ändå inte...

Dessutom, finns det ngt som hindrar dig att fortsätta träna din häst hos nr 2? 1,5 mil är ju inte så långt bort, jag har längre till jobbet:angel:
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Problemet är att jag inte har körkort (än),ifall jag hafft det skulle jag kunna ha han kvar,och jag kunde ha pendlat mellan 2 olika stall,men det finns bara en plats ledig dit jag ska flytta än så länge,det är på samma gård som jag kommer att bo på,med rätt taskiga bussförbindelser....

Alltså kommer jag inte kunna träna han så mycket som jag skulle vilja göra heller,men iallafall så kommer jag då kunna åka ut på helger och sånt när jag är ledig från jobbet,och inte behöver stressa med buss tider och liknande..

Som sagt,om jag hade hafft körkort så skulle han kunna stå kvar i det stall som jag ska flytta ifrån,men det funkar inte med busstider,och arbetstider.:(

Sen så får jag ju självklart höra med fodervärden hur mycket jag kan komma och hälsa på,dom kanske inte heller vill ha nån "främmande" människa springandes i stallet/gården flera ggr i månaden? känns lite som om dom kommer att känna att jag inte litar på dom...,och att dom ska stå och betala massor för min häst,sen är jag endå där ofta,nej,känns inte rätt..

Kommer nog att åka ut ett par ggr bara för att få se att han har det bra,gå ut på en liten promenad kanske m.m,och återuppta träningen när han kommer hem.

Är ju inte tänkt att det ska bli nått speciellt av han iallafall,mer än en skogsmulle häst,så jag har ju inget jag måste träna till heller om man säger så... det får ta den tid det tar helt enkelt,tror inte det kan vara så illa att börja när han är strax efter 3..
 
Senast ändrad:
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

säger som andra redan sagt. Alt. 2 verkar helt klart vara det mest lämpliga. Hästen är ju inte så gammal ännu. Och nummer 3 är jag minst sagt skeptisk till, tyvärr men det låter sådär seriöst.
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Jag hade absolut tagit 2:an. Det är precis så, varför tar man en såpass ung häst på foder? Nja...Men om du ändå ska iväg honom sedan på indridning, varför säljer du honom inte? Det kanske du såklart tänkt över, men det är ändå en stor risk du tar genom att lämna ut honom på foder.
Min erfarenhet av fodervärdar är tyvärr ganska negativ, du bör verkligen ta referenser. Jag hoppas det löser sig till det bästa för dig!!
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Jag blir alltid misstänksam när folk vill ta en oriden häst på foder.

Till sällskap kan jag möjligen förstå, men varför skulle en seriös människa låna en oriden häst och lägga massa jobb på, när man endera kan köpa en unghäst billigt och sälja dyrare när den är inriden och klar, eller bli fodervärd på en vuxen häst.

*obs, gäller inte TS nu utan mer generellt*

Jag brukar när jag ser annonser om unga hästar som söker fodervärd bli verkligt fundersam över vilka som tar en så pass ung och oinriden häst på foder. Likaså vad det är för ägare som lämnar iväg sin häst.

I mina öron låter det som att ägaren vill ha någon som gör jobbet SAMT betalar för stallplats mm tills dess att hästen är ridbar och det "roliga" kan börja, då tar man hem sin häst igen.

Visst är det kul med unghästar, absolut, MEN så kul att man står och betalar för en annans unghäst och gör inridningen/utbildningen gratis åt ägaren, det skulle inte jag göra.

Nä, då skulle jag hellre köpa mig en egen och göra jobbet åt mig själv.

Att man kan ta en så ung häst som sällskap på foder, det kan jag absolut förstå, har själv haft en ponny från den var 2 tills den var 5, red in henne åt ägaren och fick betalt för det jobbet när hon återlämnades.

Jag reagerar alltid när jag ser sådana annonser.
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

nr 2 lät ju mest seriös. jag personligen skulle se till att ha hästen så nära som möjligt så att du faktiskt kan åka och hälsa på imellanåt.

nr 3 skulle jag överhuvud taget inte ens tänkt tanken på. hon lät otroligt oseriös enligt mig. först erbjuda att utbilda honom och sen ska du stå för kostnaderna när det var en fodervärd du sökte.. låter som att det kommer sluta med dubbel trubbel.

nr 1 bor långt bort men låter annars rätt okej.

jag skulle ge det lite mer tid. du lär få fler svar än dessa och det är ju faktiskt någon månad kvar innan han ska iväg!
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Träffade nr 2 i helgen,hon var ut och hälsade på,hon och sin mamma,dom var jättetrevliga,och pållen verkade tycka om dom väldigt mycket!

Så nu ska han ut på prov en månad,åker på fredag,kommer kännas lite tomt,men min magkänsla säger mig att jag gjort alldeles rätt iallafall! Han kommer att få det jättebra där,och jag kan åka och hälsa på!
 
Sv: Beslutångest..Lååångt,men HJÄLP!

Definitivt nr 2.
Nr 3 går fetbort då det luktar trubbel lång väg.
Nr 1 lät ok, men tråkigt med avståndet.

Tycker inte alls du ska oroa dig för att han inte blir tränad.
Jag har islandshästar. Min 5-åring började tränas med i vintras, då var hon 4,5 år. Så oroa dig inte för det.

Att nr 2 har stora marker låter ju också helt perfekt.

Lycka till
//Jezz
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 220
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp