Beslutsångest om jobberbjudande

starcraft

Trådstartare
Jag skulle behöva lite nya perspektiv angående ett jobberbjudande. Svårt att få med allt väsentligt, så fråga gärna och jag ber om ursäkt om det är något rörigt, men det är ungefär så det ser ut i mitt huvud just nu.

Jag har nyligen avslutat en tjänst där jag inte alls trivdes. Och är nu egentligen då arbetslös på eget initiativ. Tanken är att jag ska göra en nystart, resa utomlands en längre tid (redan bokat) och sen söka nytt jobb. Jag har såpass mycket sparat att jag kan leva ett gott liv en längre tid utan att jobba (alltså inte anmäld arbetslös eller går på a-kassa) och tanken är att har jag inte kommit på var jag vill jobba till hösten så börjar jag plugga – jag vet vad jag ska plugga i så fall, men skulle alltså klara mig ännu längre än så om jag känner för det/inte kommer in. Men är inte särskild orolig – i denna bransch skriker man efter utbildad och erfaren personal och jag har minst ett extrajobb och en del kontakter.

Idag blev jag erbjuden jobb på en tidigare arbetsplats (ej den tidigare nämnda). Jag lämnade denna arbetsplats av två skäl – dåvarande arbetstider som inte passade mitt liv och för att jag inte riktigt kom överens med min närmaste chef. Jag har jobbat tillfälligt på denna arbetsplats vid flertalet tillfällen efter det (så sent som senast förra veckan) och kommer numera överens med denna person som hunnit växa in i sin roll som ansvarig och även jag har hunnit växa lite sen dess. Och arbetstiderna är annorlunda idag, samt även mitt övriga liv ser annorlunda ut än då. Jag har gjort en pros and cons-lista och på det stora hela landar jag på att detta är ett bra erbjudande som jag kan börja när jag är åter från min resa, men det är inte inom det område jag helst vill jobba inom och som denna nystart lite var tanken att jag skulle kunna satsa på. Det är stabilt, nära och trevligt, men inte så utvecklande.

Jag känner mig för gammal egentligen att hoppa runt på timanställningar, testa lite här, jobba lite där och bor egentligen lite för långt bort för flertalet av lämpliga arbetsplatser, så på så sätt är det tryggt och skönt med denna anställning. Jag är ganska rastlös som person och har svårt att jobba flera år på samma jobb och har någon skräck för känslan att vara i ett ekorrhjul – därför känns olika timanställningar lockande. Addera att jag har en smärre 30-årskris och en stark känsla av att livet inte alls blev/är som jag hade tänkt mig, varken på det karriärsmässiga planet eller det privata. Detta gör att jag inte alls vet vad jag vill. Jag hade önskat att detta erbjudande hade kommit när jag kom tillbaka från min resa och landat mer i mig själv, men saker och ting är sällan som man önskar och jag måste bestämma mig de närmaste dagarna.

Hur skulle du tänkt? Vad är viktigast för dig när du väljer arbetsplats?
 
Hur lång är resan?

Ang jobbet- är det bara för tryggheten du vill ha det eller finns det fler anledningar?

Om du ser dug själv på lite längre sikt tex fem- tio år, vart vill du vara då? Skriv ner det och sen skriver du ner hur du ska göra för att nå dit.
 
Kan du inte ta detta jobb och söka annat under tiden?

Börja läsa kan du ju göra ändå. Det är ju bara att säga upp sig.

Generellt är det ju lättare att få ett annat jobb om man redan har ett jobb.

Det viktiga är om du tror du skulle trivas att jobba på det jobbet under tiden du söker annat/väntar på att studera.

Har du så du klarar dig så kanske du kan gå ner i arbetstid.

Att börja om behöver ju inte betyda att man slänger allt det gamla. Snarare är det att man slänger det gamla som var dåligt och sätter en ny kurs.
 
Följ din plan säger jag.

Gör din resa och ta det därifrån. Det löser sig.
Håller med.

Och om du jobbat extra av och till och fått ett erbjudande nu finns det kanske utrymme när du kommer tillbaka. Men livet är för kort för mindre stimulerande jobb när det finns andra!
 
Res och bestäm dig för vad du vill göra när du kommer hem
Du säger själv att du har haft en 30-årskris, för att ditt liv inte har blivit som du vill
Börja då inte jobba med något du inte trivs med. Då står ditt liv stilla och rör sig inte åt den riktning du vill, alternativt rör sig åt fel håll

Bestäm hur du vill att ditt liv ska se ut, planera och rör dig åt det hållet
 
Herregud, res!

Du säger själv att din bransch skriker efter personal, du har kontakter och erbjudande om extrajobb samt en plan b för i höst om det inte skulle lösa sig med anställning. Du behöver inte hoppa på ett jobb som känns sådär bara för att det är tryggt och "ansvarsfullt". Du har ekonomiska förutsättningar att ge dig själv en nystart, kör bara kör.
 
Jag har inget att bidra med gällande jobbfrågan. Däremot känns det värt att nämna något som jag själv missade när jag var i en liknande situation: Om man varken pluggar eller jobbar på ett tag så kollar man sin sjukpenninggrundande inkomst. Systemet är inte upplagt för att man ska leva på sina sparpengar.
 
Tack alla som tagit sig tid att läsa och svara. Skönt att få lite input när man fastnat i sina egna tankebanor :). Resan är redan bokad (drygt 6 veckor lång), så den blir av hur som och det vet även denna arbetsgivare. Saker som gör att jag tvekar att göra det jag egentligen innerst inne vill är ju det som @TygerTyger skriver - samhället/systemet är inte gjort för att man ska göra så. Och sen går ju inte tryggheten att komma ifrån, det här med att man vet vad man har, jag vet ju faktiskt inte om jag får något jobb inom det jag vill, även om sannolikheten för det är stor.

Men jag ska göra som @AliceZeta och @stjarnhimmel föreslår först - försöka bena ut någon längre framtidsplan och se vad jag behöver göra för att nå dit innan jag bestämmer mig i jobbfrågan!
 
Jahaaa, men sex veckor tycker jag att du enkelt kan "förlora". Själv levde jag på sparpengar i ca ett kalenderår -> big fail. Borde ha skrivit in mig på någon kurs och tagit CSN under tiden för att frysa min gamla inkomstnivå, t ex.
 
Tänkte jag skulle uppdatera med vad jag beslutade mig för - jag tackade nej. Jag försökte mig på att skriva en "livsplan" för 5 år och då var inte detta jobb i rätt riktning och kände att om mitt liv i övrigt såg ut som idag om ett halvår, men med detta jobb så skulle jag inte vara nöjd, så det får bära eller brista nu :).
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 748
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 810
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 997
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp