Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag har två barn, Filip alldeles nyss fyllda 4 och Stella som blir 3 i februari. De går på samma förskola men på olika avdelningar.
Nu har Stellas underbara superbästa dagisfröken tagit initiativ att starta en uteavdelning på förskolan för 10-12 barn i blandad ålder. Båda mina barn är riktiga utebarn, och älskar att vara ute. Filip kanske lite mer än Stella. Så jag har preliminärt anmält båda två.

Nu till mina funderingar.

Filip är lite stökig på förskolan. Han har alltid varit väldigt fysisk, även om det blivit mycket mycket bättre i takt med att han blivit äldre. På hans avdelning är det idag 25 st 4-åringar, men efter att ha delat in avdelningen i flera olika rum så är det mycket lugnare på avdelningen. Pedagogerna och jag är överens om att han behöver mer träning i det sociala samspelet och därför är vi lite tveksamma till om han ska flyttas ut där det kanske inte blir samma ”prövningar”.

Å andra sidan resonerar jag som så att han kanske behöver lite större yta för att få lite lugn och ro, att mogna och växa till sig utan konflikter som ofta blir inomhus. Jag tänker att en lugn miljö "utan konflikter" ger honom självförtroende och självkänsla. Givetvis skall inte konflikter undvikas, men jag inbillar mig att det för hans skull blir färre då det är större utrymme.
Det blir också en mindre avdelning med barn i olika åldrar. Uteverksamheten är mellan 9-15, övrig tid är de inomhus tillsammans med femårsavdelningen (som också är ute väldigt mycket). Våra barn lämnas runt 0730, och hämtas runt 1600. Filip kommer alltså att få öva det sociala samspelet även inomhus.

En annan fundering är att ha Filip och Stella på samma avdelning. Idag när de är ute på gården på förskolan så leker de inte nödvändigtvis med varandra, de har sina egna kompisar. När de andra kompisarna inte är där så leker de gärna och bra med varandra.
Jag ser det som en nackdel att de kommer att vara på samma avdelning (i ett halvår, sedan går Filip automatiskt över till femårsavdelningen) eftersom de behöver ha egna kompisar och egna upplevelser. Hemma bråkar de en hel del, men troligtvis inte mer än andra aktiva syskon.

Vad säger ni? Kan ni ge mig några infallsvinklar eller goda råd!

Tack på förhand!
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Jag skulle tänka som du. Ute avdelning med mer rörelse och utrymme låter som att det kan vara bra för sonen. Att sonen och dottern är tillsammans ett halvår borde inte vara något större problem. De kan ju leka med andra ändå.

Lycka till / Valborg
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Ibland kan barnen har svårt för att bli "utkastade". Om de inte är vana sen tidigare att vara ute så mycket kan det hända att de inte vill det alls. Jag tror att det är bättre om man startar en utevadelning med yngre barn.
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Nu har inte jag så stora barn som du - men kan det inte bli hattigt för sonen att byta avdelning nu och sedan igen om ett halvår? Speciellt om det sociala inte är hans starkaste sida?
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Båda avdelningarna som båda barnen går på är ute väldigt mycket, trots att det inte är någon ren uteavdelning. När det gäller Filip så får pedagogerna eller vi föräldrar släääääpa in honom varje gång han ska in. Så jag är inte så orolig för mina barn.
Dessutom har de lovat att om det absolut inte fungerar så får de "byta tillbaks" till sina gamla avdelningar.
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Tack för din synpunkt. Jag har också tänkt precis samma sak.

Dock är det så att den hemvist som uteavdelningen har är samma avdelning som han sedan kommer att byta till som femåring. Dessutom kommer åtminstone tre barn från samma avdelning som han att vara med i denna utegrupp, och sedan följa med till femårsverksamheten. Bland annat hans absolut bästaste bästis.

Jag ska lyfta den frågan på utvecklingssamtalet med Filips fröken i morgon.
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Jag skulle inte vara orolig över att ha dem på samma avdelning så länge de inte "sitter fast" i varandra . Vi har våra tvillingtjejer på samma avdelning och det har aldrig varit något problem, de har olika kompisar och är väldigt självständiga.
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Ute, utan minsta tvekan, speciellt med tanke på att han inte verkar trivas 100% inomhus.
Fria ytor, frisk luft och mycket motorisk träning är bra för alla barn!
Syskon på samma avdelning har jag aldrig upplevt som något problem, tvärtom.

mimmipigg/förskollärare
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

UTE!
utan tvekan!
Där jag jobbar är vi ute så mycket det bara går. Även om vi inte är en "uteförskola" Är det -30 grader kan det ju vara lite jobbigt att äta ute;)
Likaså om matkåsorna blir full i snö:crazy:
Men jag tror på att vara ute så mycket som möjligt!

* Jenny *
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Nu har inte jag så stora barn som du - men kan det inte bli hattigt för sonen att byta avdelning nu och sedan igen om ett halvår? Speciellt om det sociala inte är hans starkaste sida?

Hej igen!

Dina ord satte sig fast i huvudet, vi bestämde oss igår kväll för att inte flytta honom utan låta honom vara kvar på avdelningen som han är på idag. Däremot ska jag på utvecklingssamtalet idag fråga om det finns möjlighet att vara ute lite mer, och kanske i mindre grupper. Vi får se hur det tas emot.

Tjing!
 
Sv: Beslutsångest: Uteavdelning på förskolan

Knapplån!

Tack alla ni för era synpunkter. Som jag just skrev så har vi beslutat att Filip får vara kvar på sin avdelning, istället för att ryckas bort från den stora gruppen i ett halvår och sedan föras ihop med dem igen.
Stella däremot kommer att få vara med i utegruppen!

Tack tack igen!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: Mois
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 355
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 828
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp