Ni med riktigt aktiva, impulsiva barn...

En liten allmän fråga som kanske passar i min egna tråd.

Vi börjar fundera så smått på att ta bort lillans napp (eller snarare fundera på när och hur vi ska göra det). Då har också en ny fundering dykt upp. Nappen är vårt enda riktigt fungerande verktyg för att faktiskt få henne att varva ner en smula, när hon är uppskruvad. Det är nog det enda verktyg vi har när jag tänker efter, det enda där man verkligen ser hur hela hon slappnar av (om det ges vid rätt tidpunkt när hon behöver hjälp att pausa). Vi har ju såklart andra saker som t.ex. att läsa och även en betingad spellista med musik, men inget fungerar i närheten av nappen. Det är alltså inte nödvändigtvis för att somna (det kommer nog gå bra utan napp), utan mer om hon är väldigt uppe i varv eller om man ser att hon är trött/det blir för mycket och hon behöver en paus och varva ner.

Någon annan som också har barn som lätt skruvar upp och där nappen liksom varit ett bra verktyg för vila/paus? Hur har ni gjort? Det kanske löser sig själv och behovet blir mindre när hon blir äldre, men plötsligt tyckte jag nästan synd om henne om vi ska ta bort något nästan "hjälpmedel" för henne att få lite ro och avslappnad känsla i kroppen. Samtidigt kan hon förstås inte ha napp för alltid så vi måste ju hitta nya knep.

Tandläkare vill gärna ha bort den vid tre års ålder och som logoped är jag nöjd så länge den plockas ur vid tal. Har flera familjer som fasat ut nappen stegvis och haft kvar den längst just i situationer där inget annat fungerat.
 
Tandläkare vill gärna ha bort den vid tre års ålder och som logoped är jag nöjd så länge den plockas ur vid tal. Har flera familjer som fasat ut nappen stegvis och haft kvar den längst just i situationer där inget annat fungerat.

Aha, är det vid 3 års ålder redan. Hade för mig att det var vid 4 år för tändernas skull. Lillan har den bara vid vila/paus (ett par ggr per dag max), bilåkande och när hon sover. Så det är ju inte mycket. Kanske skjuter vi på detta med att ta bort nappen.

Det var precis likadant med vår aktiva kille. Jag ångrar så att vi tog bort nappen, för vi har inget annat nu för att få honom att varva ner. Sömnen blev även sämre och vi fick andra nya problem.. han var 2,5 när vi tog den, han älskade nappen men fick välja en leksak att byta emot och själva avslutet i sig var inga problem.

Tack för att du delade med dig av er erfarenhet. Vi skjuter nog på att ta bort nappen nu när jag läst vad ni skrivit... Hur länge har han varit utan?

Liknande för oss. Tänker bara att det är för mkt annat nu, så just nu skjuter vi det på framtiden. Rätt vad det är är det ett annat läge och ev enklare. Och om inte får vi lösa det då. Hur gammalt är ditt barn? Sonen är 2 år och 8 mån.

Ja, vi gör nog likadant. Vår är väldigt nära din i ålder, 2 år och 7 månader...
 
Aha, är det vid 3 års ålder redan. Hade för mig att det var vid 4 år för tändernas skull. Lillan har den bara vid vila/paus (ett par ggr per dag max), bilåkande och när hon sover. Så det är ju inte mycket. Kanske skjuter vi på detta med att ta bort nappen.



Tack för att du delade med dig av er erfarenhet. Vi skjuter nog på att ta bort nappen nu när jag läst vad ni skrivit... Hur länge har han varit utan?



Ja, vi gör nog likadant. Vår är väldigt nära din i ålder, 2 år och 7 månader...


Han har varit utan i ett halvår lite drygt. 👍
 
Aha, är det vid 3 års ålder redan. Hade för mig att det var vid 4 år för tändernas skull. Lillan har den bara vid vila/paus (ett par ggr per dag max), bilåkande och när hon sover. Så det är ju inte mycket. Kanske skjuter vi på detta med att ta bort nappen.

Jag har inga egna barn och är som sagt inte tandläkare men tror inte att det finns någon knivskarp gräns. "Runt tre" är den infon jag hittar gällande tänderna. Om hon sover med nappen hela nätter så kan ju ett steg på vägen vara att lirka ut den efter att hon somnat (förutsatt att det låter sig göras utan allt för mycket drama).

Annars så tänker jag också att ni kan vänta. Det kan hända helt otroligt mycket i utvecklingen hos en treåring på bara ett par månader.
 
Jag har inga egna barn och är som sagt inte tandläkare men tror inte att det finns någon knivskarp gräns. "Runt tre" är den infon jag hittar gällande tänderna. Om hon sover med nappen hela nätter så kan ju ett steg på vägen vara att lirka ut den efter att hon somnat (förutsatt att det låter sig göras utan allt för mycket drama).

Annars så tänker jag också att ni kan vänta. Det kan hända helt otroligt mycket i utvecklingen hos en treåring på bara ett par månader.

Nappar trillar ut så fort hon somnat. Sen stoppar hon in den om hon vaknar till under natten, men sen trillar den ju ut igen. Så det är ju bra att hon större delen av natten sover utan den.

Ja, vi gör nog så. Avvaktar läget och känner in när det är dags 🧡
 
En liten allmän fråga som kanske passar i min egna tråd.

Vi börjar fundera så smått på att ta bort lillans napp (eller snarare fundera på när och hur vi ska göra det). Då har också en ny fundering dykt upp. Nappen är vårt enda riktigt fungerande verktyg för att faktiskt få henne att varva ner en smula, när hon är uppskruvad. Det är nog det enda verktyg vi har när jag tänker efter, det enda där man verkligen ser hur hela hon slappnar av (om det ges vid rätt tidpunkt när hon behöver hjälp att pausa). Vi har ju såklart andra saker som t.ex. att läsa och även en betingad spellista med musik, men inget fungerar i närheten av nappen. Det är alltså inte nödvändigtvis för att somna (det kommer nog gå bra utan napp), utan mer om hon är väldigt uppe i varv eller om man ser att hon är trött/det blir för mycket och hon behöver en paus och varva ner.

Någon annan som också har barn som lätt skruvar upp och där nappen liksom varit ett bra verktyg för vila/paus? Hur har ni gjort? Det kanske löser sig själv och behovet blir mindre när hon blir äldre, men plötsligt tyckte jag nästan synd om henne om vi ska ta bort något nästan "hjälpmedel" för henne att få lite ro och avslappnad känsla i kroppen. Samtidigt kan hon förstås inte ha napp för alltid så vi måste ju hitta nya knep.

Hon har ingen snutte eller liknande som hjälpa henne mysa och varva ner?
 
@Emtherlia Jo, men bara den ger inte alls samma effekt som nappen tyvärr. Knappt någon effekt skulle jag säga 😅 Är hon uppe i varv bryr hon sig inte riktigt om den, lockar inget.
 
@Emtherlia Jo, men bara den ger inte alls samma effekt som nappen tyvärr. Knappt någon effekt skulle jag säga 😅 Är hon uppe i varv bryr hon sig inte riktigt om den, lockar inget.
Jag upplever likadant med napp, oaktat superaktiva barn eller ej. Dvs napp är guld värt i många lägen och det är tufft att sluta. Min äldsta slutade vid 3 år och själva slutandet var inget större problem men för oss att få henne att varva ner var väldigt svårt. Vi fick skapa helt nya rutiner och det blev inte lika enkelt som tidigare.
Yngsta har napp nu och är snart 2,5 år. Tänker att även hon ska sluta vid 3 års ålder, ska se om vi kan fasa bort den helt dagtid innan dess och kanske få till något substitut som kan fungera, men kan inte alls komma på vad det skulle vara. Upplever just att det är det där sugandet på nappen som gör att de varvar ner.
 
@Emtherlia Jo, men bara den ger inte alls samma effekt som nappen tyvärr. Knappt någon effekt skulle jag säga 😅 Är hon uppe i varv bryr hon sig inte riktigt om den, lockar inget.

Förstår! Minns att när storasyster slutade med napp så tog sövningen mycket längre tid innan hon vande sig vid att bara ha snutte. Ibland ångrade vi att hon hade slutat med napp om man säger så… :angel:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 364
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp