Beslutsångest!

B

Brandklipparen

Jag behöver era synpunkter, tips, idéer samt förslag! Ska jag, eller ska jag inte fortsätta att satsa på min snart 9-åriga valack? Ja, jag vet att det är höst/vinter och en allmänt svår tid att vara ryttare på. Men jag har gått och funderat på detta länge nu och jag börjar må riktigt dåligt över att inte veta hur jag ska göra. Här kommer lite info, bakgrund etc.

Hästen ifråga är en, snart 9-årig valack. Han blev inriden som 5-åring och när jag köpte honom som 7-åring hade han gått 110 felfritt, dock inte så många omhoppningar, men han var klar för start i 120 enligt ägaren. Det bör tilläggas att han är stoooor och staaark men hoppar med en fantastisk lätthet. Han har stannat på hinder vid 2 tillfällen, annars hoppar han jämt och ständigt. Det som talar emot är just det att han är så pass sen som han är, det är nästan omöjligt att rida en omhoppning på honom, han vill så pass mycket och blir svårsvängd. Jag har lagt ner otroligt mkt arbete på honom och det känns som att vi inte kommer längre tillsammans. Har startat honom i 125 hpng en gång, då fick vi ett nedslag. Annars har det varit väldigt blandade resultat och typ 3 placeringar. Han är på många sätt en fantastisk häst, men jag tror att han är för mkt häst för mig, funderar på att sälja honom och köpa en enklare, smidigare och lite hetare häst. Då det egentligen är den sortens hästar som jag tycker om att rida.
Har ni frågor eller vill veta mer så skriv!

Det känns helt enkelt som att jag vill mer än vad min häst "pallar" med, jag hade flera lyckosamma år på ponny på de högre höjderna och det va tänkt att jag och min nuvarande häst skulle utvecklas tillsammans och klättra uppåt i klasserna. Det gör det så svårt då jag har insett att han inte alls är den häst jag letade efter från början.

ännu en anledning till att jag har tappat lusten är att han fick en hovböld i början på oktober, han stod då helt i 4 veckor och när jag väl hade satt igång honom igen fick han någon sorts infektion och stod på klinik i 5 dagar och var helt ur skick i nästan 2 veckor. Det är först nu som jag får börja sätta igång honom igen och allt känns så himla jobbigt.


Ska jag fortsätta eller ge upp?
sälja nu eller sen?
sluta rida?
köpa ngt annat?
tack på förhand
 
Sv: Beslutsångest!

Jag har lagt ner otroligt mkt arbete på honom och det känns som att vi inte kommer längre tillsammans.

Det känns helt enkelt som att jag vill mer än vad min häst "pallar" med,

Det gör det så svårt då jag har insett att han inte alls är den häst jag letade efter från början.

Hej! Jag tycker du besvarat din egen fråga :).
 
Sv: Beslutsångest!

Tror som de andra två redan svarat. :)
Dock skulle jag nog i ditt fall valt att vänta lite med försäljning tills hästen är igång mer. Du kanske skulle haft en medryttare på honom nu över vintern?
 
Sv: Beslutsångest!

Som dom andra skrivit så tycker ja att du besvarar din egen fråga lite själv. Men rivs du med hästen annars? Fungerar ni bra ihop?
Fundera över det :) Det är vägen till målet som är kul ;)

Men om du skulle vilja sälja så skulle ja vänta lite med det tills han är igång igen
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 929
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp