Beslutsångest...

katja

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med.

Lite fakta
Jag har idag 4 st hästar – 2 pensionärer (ej ridbara), 1 promenadhäst (promenadrids sporadiskt) och 1 unghäst (ej igång).
Har tidigare haft eget stall med inackorderingar. För ett par år sedan köpte jag en egen gård och tanken är att vi ska bygga ett stall för mina egna hästar samt några inackorderingar.
På gården har jag ett litet stall med idag två boxar, (skulle kunna få plats med 1 box till). Men fler boxar än 4 kräver större ombyggnation.
Tills mitt egna stall är klart så har jag hyrt in 2 av mina hästar i ett stall i närheten av min gård, medans 2 st har jag hemma.
De som var inhyrda i mitt gamla stall fick också följa med till det nya stallet (som jag hyr in mina i) om de ville.

Nu till mitt dilemma.
Vill gärna komma igång med unghästen men hon funkar inte alls i det nya stallet.
Eftersom hon är lite nervös och orolig av sig så behöver jag rida ut med en trygg kompishäst, men har ingen att rida med trots att det är många som har häst i det nya stallet (men ingen som rider).:(
När jag flyttade dit så trodde jag att det var fler som red, men med facit i hand så är det bara jag som har det intresset.
Just nu kommer jag ingenstans med henne, och jag är så ledsen och frustrerad för det.
Har funderat läge på om jag ska lämna iväg henne för vidarutbildning hos någon annan.
Men det känns inte heller rätt, att lämna bort bara för att jag inte har de förutsättningar som jag behöver i det nuvarande stallet.
Så nu har jag tagit beslut och ställt mig i kö till en större anläggning med ridhus och bättre förutsättningar. Känns bra att tagit detta steg!:)



De som flyttade med från mitt gamla stall till det nya tar fortfarande förgivet att jag fixar och donar som vanligt.
Ok, att jag lovade att vi skulle lösa det på ett smidigt sätt. Men känns som de inte fattar att jag är bara inhyrd jag också. Det är jag som fixar allt foder, spån m.m. (även att jag inte får en krona för detta jobb). Jag fodrar mest och tar insläpp då jag är mest i stallet.

Funderar om jag nu får en plats på den större anläggningen så skulle jag kunna ta hem min andra häst.
Tjäna en slant på hyran + slippa ha hästarna på 3 ställen.
Men åh andra sidan så känner jag att jag sviker de andra , då de skulle få fixa allt själva.

Suck….gilla inte att svika folk, men jobbigt att inte kunna göra det smidigt för sig själv heller.
Hur skulle ni ha gjort?:confused:
 
Klart du ska flytta hem din fjärde häst om du får plats på den större anläggningen! Låter horribelt jobbigt att ha tre stall att ha koll på. De har stallplats och du har fixat den åt dem nu får de ta ansvar själva och duger det inte får de byta till annat stall helt enkelt.
 
Du är inte taskig om du lämnar dem att klara sig själva, som det är nu utnyttjar de din snällhet.

Tänk på dig själv och inte på de andra, tänker det på dig och underlättar något för dig?
 
Men snälla du vad ska du serva fd inhysingar för? Är ni släkt eller har de nån annan hållhake på dig?

Stallplatser är inget som varar för evigt och det är inte ditt ansvar att fixa ny till någon när du lägger ner verksamheten. Det är definitivt inte ditt ansvar att ta hand om dem i det nya stallet!

Du låter som en jättesnäll person och du kanske behöver höra att du kan välja själv vart du ska ha dina hästar. Resten av världen har ingen som helst rätt att ställa krav på dig om var du ska ha häst eller att du ska sköta markservice som du inte får betalt för.
 
Ja, jag är nog för snäll. Kan inte säga varför jag har gjort så här, men vi har haft häst ihop lääääänge.
Borde tänka på mig själv, men.... :(
 
Men du kan ju inte träna din unghäst som det är nu. Om inte kompisarna kan rida ut med dig (som de sa att de skulle göra) så har du ju inget annat val än att flytta. Säg till i god tid bara så har de ingen anledning att bli sura.
 
Klart att du ska kunna träna din häst och dessutom har du ett eget stall (med fler hästar) att ta hand om. Att du ska sköta det mesta i det befintliga stallet, ta hand om ditt eget hemma och dessutom "pendla" till ett tredje stall för att kunna träna unghästen är ju helt orimligt. Flytta med gott samvete. Som ovan nämnt: säg till i god tid så har du gjort ditt.
 
Har funderat lite och ett problem är att jag känner ett visst ansvar, fast jag borde inte göra det.
Om jag flyttar mina så får de svårt med morgontidningar och även de andra. Jag har gjort mest, fodrat morgon och tagit kvällar.
De andra har inte de möjligheterna.
Flyttar jag rasar hela deras tillvaro.
Åh....nu börjar jag igen. Vill ju alla väl!
Men tror inte jag kommer orka, skulle va skönt att spara en slant oxå.
Hatar mitt samvete just nu......
 
Har funderat lite och ett problem är att jag känner ett visst ansvar, fast jag borde inte göra det.
Om jag flyttar mina så får de svårt med morgontidningar och även de andra. Jag har gjort mest, fodrat morgon och tagit kvällar.
De andra har inte de möjligheterna.
Flyttar jag rasar hela deras tillvaro.
Åh....nu börjar jag igen. Vill ju alla väl!
Men tror inte jag kommer orka, skulle va skönt att spara en slant oxå.
Hatar mitt samvete just nu......

Jag förstår att du känner det som att du förstör för dem men det gör du inte. Ja, det kommer bli svårare för dem att få ihop allt med hästeriet men det är deras problem att lösa, inte ditt. Säg bara till i god tid att du vill/tänker flytta så blir det deras huvudvärk att lösa sina egna problem.
 
Läste lite slarvigt först och tänkte att du lämnade dem uten stallplats. Men om jag förstår rätt, står de nu inackorderade i ett annat stall? Där du också står just nu med två, men du funderar på att flytta dina två? I så fall tycker jag absolut du ska flytta dina. De kan välja att stå kvar eller hitta annat stall som erbjuder mer service om de nu varit beroende av att du sköter inköp och massa stallplats.
 
Så småningom kommer du ju ändå ta hem dina hästar, dvs du kommer ändå lämna dina stallkompisar?

Får du någon ersättning idag för att du tar fler pass och gör mer än dina kamrater gör?

Man vill väl och jag förstår, men ni är idag lika inhyrda allihop, se över ditt hus först. Jag hade flyttat, det är väldigt tidsödande att ha hästar på olika ställen och jag hade avskytt att bli tagen förgiven..
Så småningom måste ju de andra lösa saken oavsett...
 
Har funderat lite och ett problem är att jag känner ett visst ansvar, fast jag borde inte göra det.
Om jag flyttar mina så får de svårt med morgontidningar och även de andra. Jag har gjort mest, fodrat morgon och tagit kvällar.
De andra har inte de möjligheterna.
Flyttar jag rasar hela deras tillvaro.
Åh....nu börjar jag igen. Vill ju alla väl!
Men tror inte jag kommer orka, skulle va skönt att spara en slant oxå.
Hatar mitt samvete just nu......

Då får dom väl flytta sina hästar till ett ställe som erbjuder fullservice, som alla andra människor som inte har möjlighet att stå i kollektivstall. Står man inhyrd får man räkna med att förutsättningarna förändras.
 
@katja
Vet inte hur gammal du är (gissar att du är ganska ung) men du kommer att bli utbränd om du hela tiden anpassar dig efter andras önskemål. Att vara kompis betyder att man ger o tar. Om inte dina kompisar kan rida ut med dig trots att du servar dem med en massa saker får de faktiskt skylla sig själva om du flyttar :mad:
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
863
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 704
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp