beslutsångest

V

viljan

Jag går och funderar över hur jag ska stalla upp min kommande islandshäst. Har två alternativ och vet inte vad som blir billigast och bäst i längden.

alt 1: Gratis stallplats men jag måste köpa hö och spån själv samt att då får min häst stå i samma box som en annan isis(det är dock islandshästar van vid att göra). Det är bara dom två som då kommer att stå i ett pyttestall. Alltså lungt och skönt.

Alt 2. Ett lite större stall med 10 platser men endast 4 av dom är uthyrda till travare i nuläget. Hyra 1200 och då ingår hö och spån.

Det är några minuters ridväg till ridhus från båda stallen och jag själv har inte heller så långt till något av stallen. Jag har ingen koll alls på vad hö och spån kostar. Vet ej heller vad havre, betfor och mineraler kostar om man ska köpa det från tex lantmanna.

Hur skulle ni göra om ni var jag. Man kan ju tänka på att en islandshäst inte äter lika mycket som ett varmblod. Dom kan ju klara sig på 5-6 kg hö per dag.
 
alt A: Billigt, vår isis äter 6kg hö per dag ( ca 7,50 kr per dag + hestekrafft, betfor, havre mineraler vitlök mm. Ca 10 kr per dag i kraftfoderkostnad. Det jag tycker du ska kolla på är HAGARNA, eftersom de flesta isisar gillar att vara ute mkt.

Kan du sätta upp ett vindskydd i hagen så vore det bästa alternativet. Ett litet stall kan bli för varmt för en isis med mkt päls, särskilt som de ska stå i samma box.

Alt 2, visst stor box, men hur länge måste den stå inne? Hagar? Hur varmt är stallet? Isisar gillar andra isisar ( mkt sociala)

Jag skulle valt alt 1 , särskilt om det går att bygga ett vindskydd så de har lösdrift och stallplats vid dåligt väder och efter träning.

Lycka till, meddela gärna ditt val....
 
När det gäller alt 1 så är det bra hagar och dom har ett vindskydd nu i hagen eftersom deras isis går ute rätt mycket. Men annars är stallet oisolerat och alltså ett kallstall eller vad man nu kallar det. Men det är bra ventilerat iaf.

alt. 2 har jag inte sett hagarna än, men som du säger så är det ju bara varmblod där och isisar vill ju stå med isisar.
 
Alt. 1 skulle jag ta för att de trivs ju så bra ihop med andra isisar. Lugnt och skönt och det är inte så dyrt med hö och spån åt en häst... :bump:
 
Hej P, jo jag har förstått det. Den här gången hoppas jag att det löser sig med foderhäst. Jag vill ju så gärna komma upp på era tävlingar i sommar.
 
Alternativ 1 tycker jag låter bäst.
Kallstall är absolut inget minus.
Lycka till :)
 
Låter som om du bestämt dig, lycka till med allt.
Ang att isisar gärna står med isisar så har vi det problemet, vår isis uppfostrar just nu min ettåriga arabhingst, men han har isisar i hagen bredvid våran ( inte våra)

Särskilt som det finns vindskydd så verkar det ju helt perfekt!

Lycka till med nya hästen!
 
Tack så mycket alla. Jo, jag tror nog att det blir alt 1 där min foderhäst får dela box med min medryttarhäst. Verkar vettigast. Sen kom jag idag på ett sätt att spara in lite pengar på foder. Min mans moster har bondgård och köper in havre och betfor till sina kossor. Jag kan säkert offra mig och mjölka ett par gånger för några säckar ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 454
Senast: Skye
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 554
Senast: super
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 255
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 580
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp