Best in show, hundfoder.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DuploBit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 24 539
Sv: Best in show, hundfoder.

Där håller jag med dig, lightfoder måste ofta ha spannmål som första ingrediens, annars går det inte. Annars vill jag ha kött som första ingrediens i de "vanliga" fodrena.

Senast ändrad:

Jag tog som exempel nu:
Sportsman´s Pride Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 7 kr per dag (Påspris: 396:-) Rekommenderad dos: 266 gram/dag. Håller 56 dagar.

Eukanuba Adult Medium: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 6,50:- per dag
(Påspris 549:-) Rekommenderad dos: 180 gram/dag. Håller 83 dagar.

Kanske gör att man förstår tydligare att det inte är påspriset som avgör om det är dyrt eller inte? Inköpspriset kan vara högt, men den håller längre.
Ser ni vilken enorm skillnad det är på dagsdosering också? Avslöjar en del om innehållet.

Jag tycker det här är kul, så vi fortsätter lite!

Royal Canin medium adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 11 kr per dag (Påspris: 549:-) Rekommenderad dos: 300 gram/dag. Håller 50 dagar.

Nutro Choice Adult Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 7 kr per dag (Påspris: 419:-) Rekommenderad dos: 250 gram/dag. Håller 60 dagar.

Nutra Nuggets Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 6 kr per dag (Påspris: 399:-) Rekommenderad dos: 229 gram/dag. Håller 65 dagar.

(Alla påsar räknas på 15 kg!)

Fortsättning:

Robur Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 8 kr per dag (Påspris: 529:-) Rekommenderad dos: 225 gram/dag. Håller 67 dagar. 15 kgs påse.

Magnussons Meat & Biscuit Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 11 kr per dag (Påspris: 489:-) Rekommenderad dos: ca 344 gram/dag. Håller 44 dagar. 15 kgs påse.

Orijen Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 12 kr per dag (Påspris: 869:-) Rekommenderad dos: 275 gram/dag. Håller 72 dagar. OBS! 20 kgs påse, är deras största.

Vilken jättebra jämförelse!
Vart har du hittat allt det där? Eller har du räknat ut själv?

Sorry för OT:o

Ge mig deras största påsstorlek, gram/dag för 20 kgs hund, och pris så räknar jag =)! Hittade inte på nätet.

Mina hundar äter BIS lamm och ris och det funkar de fint på!
Bra i magen, pigga och glada. Har gett både hills, RC och eukanuba innan och tycker inte det är någon direkt skillnad på välmåendet ;)

ok =) 14 kg väger påsen, den kostar 159 kr men hittar inget om den rekomenderade mängden, det står att man ska anpassa after hunden. men kan du kika på http://www.spannfod.se/bis/ om du har lust :D

Min BIS (Lamm och Ris iof) är 14 kg, kostar 205 kr, till 20 kg hund (vuxen) ges 300 g/dag.

ok, ja mina väger 11 och 16 kilo. ganska lika din.
hoppas blueeyes känner för lite matte ;)

Jag hade det tillmin hund . Hon va fin i hull o päls . Men hon gillade det inte . Va i samma veva som hon vick operrera tonsillerna.
Men det gick inte få henne att äta det sedan. Lamm o ris hade vi.

Ok, ja man måste ju se till vad som är bäst för sin hund =)

Mitt monster äter BIS och är jättebra i päls och mage, han har mer eller mindre fri tillgång - käkar väl någon liter om dagen och är alldeles lagom i hullet.
RC som han åt när jag fick honom kostade mer än det dubbla, gick åt ungefär lika mycket och jag höll på att avlida av gasförgiftning på nätterna då han sov under min säng...han åt det inte gärna och hade ofta lös avföring.

har räknat själv nu

Det blev 4,50 :- per dag.

:D

Ja det blev det!
Men seriöst, utfodra en hund med 300 g mat per dag, det är ju sjukt mkt! Frågan är vad det är för kvalitet, smältbarhet och biologiskt värde på fodret? Inte bra gissar jag :(

Ja det blev det!
Men seriöst, utfodra en hund med 300 g mat per dag, det är ju sjukt mkt! Frågan är vad det är för kvalitet, smältbarhet och biologiskt värde på fodret? Inte bra gissar jag :(

Skulle 300 gram vara sjukt mycket? Vad utgår du från då?

Jag ger hills r/d som ju är ett medicinskt bantningsfoder. Drygt 300 gram är där 8 dl, vilket är övre delen av utfodringsrek för 30 kg hund. Då är det ju gjort för att trots lite större gova till hungriga tjockisar, inte ge så mkt.

Men i princip ALLA högenergifoder jag gett, dyra som billiga, de som haft låga eller höga anvisningar, har jag fått ge MINST 1 liter/dag åt svårfödda. Vilket motsvarat MINST ca 400-450 gram. Oavsett om jag haft 25 kg greyhound, eller 31 kg växande riesenschnauzer. Dock inte kollat utfodringsrekommendationerna, kollat på hull istället.

Det lillknatten får nu, billigt foder men ett av de som under åren fungerat bäst åt de svåårfödda har en utfodringsrek för 30 kg på 285 gram, vilket ska motsvara 7 dl. Han skulle bli ett spjälstaket på det. Samma sak har gällt överiga svårfödda som ätit samma foder, även de som vägt 15 kg, skulle ha tynat bort på rek giva.

Och samma sak har gällt både dyra foder som billigare, alla högenergi och vetefria dock. Minns när jag provade något foder (minns inte vilket) som kostade dubbelt så mycket, men som skulle bli mer ekonomiskt för man behövde ge så mkt mindre. Eller hur.. var samma där, under litern och hunden rasade i vikt.

Jag ger Bravo färskfoder, hon äter 3*150 gram om dan (det är den rekommenderade givan för hennes viktklass) + fri tillgång på torrfoder. Av det äter hon lite olika mellan 50-100 gram per dag.
Så om man räknar i gram så blir det ca 550 gram mat om dan.
Hon är en welsh och svårfödd i och för sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 254
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 506
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka