Beställa Griffinsadel från Hööks, via postorder

Grålly

Trådstartare
Jag hade en tråd om detta, men den är borta med vinden efter kraschen..

Någon som beställt en griffin-sadel från Hööks via postorder, enligt mätningsmallen som finns på Hööks hemsida?

Hur passade sadeln?

Vad tycker ni om Fish-systemet?

Har tänkt beställa en Griffin Haflinger/Cob Allround, och ska mäta pållas rygg nåndag, enligt mallen. Någon som har en sådan får gärna berätta vad dom tycker om sadeln.

Sv: Beställa Griffinsadel från Hööks, via postorder

jag har beställt en via postorder för en del år sen men det vcar en vild chansning som slog in :) den passade!

Hár även mätt o köpt en hlb allround med fish systemet o det fungerade oxå bra.
Men tänk på att du bara får utt vidden, hästen ryggprofil måste stämma oxå o för det finns ingen mät grej. Griffin passar hästar som är ganska raka i ryggen.

Bison skrev:
jag har beställt en via postorder för en del år sen men det vcar en vild chansning som slog in :) den passade!

Hár även mätt o köpt en hlb allround med fish systemet o det fungerade oxå bra.
Men tänk på att du bara får utt vidden, hästen ryggprofil måste stämma oxå o för det finns ingen mät grej. Griffin passar hästar som är ganska raka i ryggen.

Okej.. Hur fasen ser man om en häst är rak i ryggen? Har en bild någonstans.. Kan du se om denna häst är rak i ryggen?

http://www.pixbox.se/pic_show_id4271126.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id4271127.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id4271125.html

(Är bara tvungen att tillägga. På sista bilden har hon nyligen rullat sig i sand)

jag är jättedålig på att se...
Men jag tror att sadeln kommer bli i smalaste laget, hästen ser enormt bred ut.

Min häst är mer svängd i ryggen en din och på honom passar Griffin cob på efter lite omformning av bossarna. Så din häst kommer troligen att passa kanon då den är ännu rakare.

Även om din häst ser biffig ut så har den inte så jättebred över rygg så en Xvid räcker till er. Har inte så bra koll på str. med fishsystemet, men din häst kan inte ha så bred som min har. Har provat min på många kraftiga hästar Frieser, kallblod och alla hade för smala ryggar.

Min har bredare rygg en din och är på gränsen för bred för en XXW som han har.

http://i6.photobucket.com/albums/y203/sissu1/P6070107.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y203/sissu1/P6070101.jpg

Förstår inte att alla säger att Griffin passar häst med rak rygg? :confused: Min syster har två stycker Griffinsadlar och ingen av dem passar rak rygg utan tvärtom är ganska svängda. Och nej, det är inte de gamla Griffinsadlarna...

Förstår inte? Vad har ni för sadlar och hur kan det vara så stor skillnad mot de två som hon har???

Hej!

Jag har en griffin XXV allorundsadel till min fjording och den sitter kanon bra! Har oxå haft en griffin dressyrsadel på honom och det passade lika bra! Skön och bekväm sadel för mig. Lätt för min häst! Enkel att hålla ren, bra kvalite... den allorund är några år nu men fortfarande hel & fräsch!

Och skulle den inte passa FÅR man ju lämna tillbaka den med kvittot!

Lycka till!

hopp_o_galopp skrev:
Förstår inte att alla säger att Griffin passar häst med rak rygg? :confused: Min syster har två stycker Griffinsadlar och ingen av dem passar rak rygg utan tvärtom är ganska svängda. Och nej, det är inte de gamla Griffinsadlarna...

Förstår inte? Vad har ni för sadlar och hur kan det vara så stor skillnad mot de två som hon har???

Jag vet inte hur det är med andra griffinsadlar men griffin haflinger/cob passar ganska raka ryggar.

Jag har en cob dressyr till mina islandshästar Den är toppen. Enda nackdelen är att sätet kunde varit lite mjukare. ;)
Min är förra modellen så kanske sätet också är lite mjukare nu när de ändrade en del på sadeln och införde fish på alla.

Till trådskaparen. Jag tror att det kan fungera till din häst rygg. xw med fish så kan du ändra mellan wide och xw. :banana:

Jag har också beställt en sadel som var XXvid, och den passade hästen perfekt... men tyvärr så var den inte i storlek 18" som jag beställt utan i 16.5" :(
Men det var inga problem med att lämna tillbaka den :)

Har också märk på andra modellerna och de som inte är så vida är inte lika raka i bossarna. Men Griffin cob/Haflinger är det och ju bredare desto rakare.

hopp_o_galopp skrev:

Griffin tillverkas i olika modeller för olika hästtyper.
Cob är speciellt gjorda för breda hästar som oftast har rak rygg (finns ju givetvis breda med svängd rygg också, men många breda har rak rygg).
// Linda

de griffin jag har haft har varit för hästar med ganska rak rygg, den senaste hästen som hade en var för svängd för keiffer o för rak för prestige men perfekt för griffin.

Tack för alla svar..

Jag tror nog att hon ser bredare ut än hon är, för jag tycker inte att hon är enormt bred.. men det kanske är för att jag är van att se lite bredare hästar ;)

Jag får väl prova, så ser vi ju hur det går..

Till Seifur1: Ja, xw skulle kanske vara något för oss.. Tycker du också att hon ser enormt bred ut? Jag vet ärligt talat inte..

wonderbaunbabe skrev:
Hej!

Jag har en griffin XXV allorundsadel till min fjording och den sitter kanon bra! Har oxå haft en griffin dressyrsadel på honom och det passade lika bra! Skön och bekväm sadel för mig. Lätt för min häst! Enkel att hålla ren, bra kvalite... den allorund är några år nu men fortfarande hel & fräsch!

Och skulle den inte passa FÅR man ju lämna tillbaka den med kvittot!

Lycka till!

Vad bra! Nu är det bara kvar att övertala pappsi. Det är han som håller i plånkan vettu ;) Tack, jag uppdaterar senare!

Hoppas du har suttit i en Griffin tidigare...

För dom är rätt breda i sätet...

Jag kan absolut inte sitta i dom.. men så har jag trasiga höfter pga reumatism...

Men annars har jag bara hört bra om dom....

Grålly skrev:
Tack för alla svar..

Jag tror nog att hon ser bredare ut än hon är, för jag tycker inte att hon är enormt bred.. men det kanske är för att jag är van att se lite bredare hästar ;)

Jag får väl prova, så ser vi ju hur det går..

Till Seifur1: Ja, xw skulle kanske vara något för oss.. Tycker du också att hon ser enormt bred ut? Jag vet ärligt talat inte..

Nej inte enormt bred. Hon ser ut som ett normalt kallblod i ryggen ;)
Här är bilder på min unghäst rygg där griffin cob ligger bra.
Om det kan vara till hjälp :idea:
Nattfari1.jpg

Nattfari2.jpg

seifur1 skrev:
Nej inte enormt bred. Hon ser ut som ett normalt kallblod i ryggen ;)
Här är bilder på min unghäst rygg där griffin cob ligger bra.
Om det kan vara till hjälp :idea:
Nattfari1.jpg

Nattfari2.jpg

Det var väl ungefär som min pålla? Kallblod är ju breda. Inte riktigt samma sak som ett varmblod precis ;)

palle skrev:
Hoppas du har suttit i en Griffin tidigare...

För dom är rätt breda i sätet...

Jag kan absolut inte sitta i dom.. men så har jag trasiga höfter pga reumatism...

Men annars har jag bara hört bra om dom....

Okej.. Men jag får väl prova, och går det inte så skickar jag tillbaka. Visst har Haflinger/Cob allroundsadeln också Fish-systemet? Eller är jag helt ute och cyklar?

Liknande trådar

M
Utrustning Har beställt och fått hem en T4 dressyr Haflinger/Cob från England via Hööks. Ganska lång väntetid.....3 månader :mad:. Tre dagar innan...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: MisterLillen
·
M
Utrustning Vill bara tipsa er som letar efter sadel till mycket bred häst, t.ex. ardenner eller stor nordsvensk. Jag har nu äääntliiigeen hittat...
Svar
8
· Visningar
1 245
Senast: Egonson
·
T
Utrustning Idag ringde jag Thorowgood i England för att höra vilken sadel det är Hööks säljer som sin T4 Griffin allround. De säljer Cobsadeln...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Julle
·
R
Utrustning Någon som har någon erfarenhet av de billiga sadlarna från hööks? Tänker på dessa: Sigma allround Griffin haflinger/cob allround... 2
Svar
28
· Visningar
8 140
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka