Besviken efter veterinärbesök

Kalaspinglan

Trådstartare
I måndags var jag till veterinären som vaccinerade vår lilla valp. Jag fick också hjälp av djurskötaren att klippa klorna på honom eftersom jag tycker att det är svårt att se hur långt jag ska klippa.

Eftersom min vilda känguru/piraya inte uppskattar att inte få som han vill fick jag hålla i honom hårt när hon klippte. Första klon protesterade han vilt när hon klippte, och andra, tredje och fjärde verkligen ylade han och betedde sig mer än vad jag anser är "protest". Då visade det sig att hon lyckats klippa i pulpan på alla fyra!!! Inte undra på att han var upprörd! "OJ! Hoppsan." var hennes ursäkt. Hur som helst fortsätter hon att klippa och lyckas klippa pulpan på ytterligare en klo i bak.

Innan vi åkte hem lekte vi lite och han verkade inte alls så berörd, vi packeterade in oss i bilen och han somnade direkt. Efter ca fem minuter vaknade han och skrek på samma sätt som han gjorde hos veterinären (jag såg inte att han gjorde något speciellt som kunde ha gjort ont), och somnade sedan om igen. På kvällen uppvisade han en stor hälta (t.o.m. min sambo såg!!) och vägrade att gå ned för de två trappsteg ner till gräsmattan.

Jag ringde på kvällen till veterinären och frågade om hältan kunde bero på att han blivit klippt i pulpan, och visst kunde det ha ett samband. Vidare ställde jag ytterligare frågor som är väsentligt att veta, exempelvis om infektionsrisk osv. Jag är så besviken att jag inte fick någon som helst ursäkt eller information hos veterinären varken när jag var på plats eller ringde.

Han visar fortfarande viss hälta i vissa situationer, men det är klart bättre. Jag försökte att fingra på hans klor idag men då skrek han och drog tassen ifrån mig. Jag hoppas verkligen inte att denna händelse har "förstört" honom...

Grrrr....

Pinglan

PS! Kan någon rekommendera någon bra veterinär runt Sundbyberg/Bromma?
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

Men gud så dåligt gjort av veterinären :mad: .
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

Otroligt klantigt tycker jag. På en valp är man försiktig så den ser kloklippning som något positivt. Och framförallt är det så lite som behöver klippas, så man tar bara toppen.
Min första tanke var ang hältan var att det inte berodde på att hon klippt för långt. Utan att hon hållt så hårt så hunden kanske sträckt sig. Är det samma ben?

Fortsätt som du gjort, att pilla på tassen. Klappa och håll i den när han tex sover och om han är i knät så ta i tassen. Du måste ju inte just hålla på klorna till att börja med.
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

Jag blir så upprörd.

Eftersom jag själv har en förstör hund vad gäller kloklippning och pälsvård vet jag vad sånthär kan leda till.

I mitt fall var det inte vet. utan uppfödaren.

Mitt tips är att ni nu varje dag med hjälp av din sambo pillar på hundens klor, uppmuntrar ger belöning. Börja kanske med att ta på benet och inte just klon..
Och håll på så länge.

Sedan tycker jag att du ringer till vet där detta hände och berättar hur du känner !

Min hund är 8 år snart och livrädd för kloklippning och HATAR pälsvård :(
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

Åhhh... jag med mitt temprament, jag hade blitt ursinnig !
Man ska väl ta det försiktigt med dom små liven, så det INTE
blir en obehaglig upplevelse.

Hoppas din valp repar sig & att det inte blev för traumatisk
upplevelse. . LYCKA TILL !

Jag vet hur svårt det är med tassrädda hundar.
Vi fick en omplcerings schabrador som va livrädd för bara ljudet av
kloklipparen, även sån som finns för människor.
Va ett slags gnisselljud. . hon sprang o gömde sej, vissa gånger kissade hon på sej av rädsla !

Jag tänker på dej o valpen . . . ;)
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

Tycker att Du istället ska jobba bort hans rädsla. Tycker det är oförskämt att en vet. tar alla fyra tassar samtidigt på en hund som uppenbart är livrädd. :mad:

Vill man ha en trygg och lugn hund som kan koppla av när du klipper klorna så är det värt att lägga lite träning på det. Det handlar ändå om 10 år framåt. Är det ett helvete för både hund och ägare så blir kloklippningen sällan av.

Om Du är intresserad så kan jag pm.a dig ett namn på en som kan hjälpa dig med kloträningen. På så sätt får du en trygg och lugn hund. Hon har sin verksamhet i Sundbyberg.
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

även om voffsingen skulle vara livrädd för att klippa klorna i framtiden så går det att träna bort. på min hund kunde man knappt titta på klorna innan hon började skrika, men numera kan jag klippa allihop utan ett knyst. jag klipper bara lite lite, sedan filar jag resten för att vara säker på att inte komma åt pulpan.
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

Innan veterinären får skulden så undrar jag om det var vet. eller djursjukvårdaren som klippte?
På en valp räcker det att klippa en klo i taget och göra något annat i mellan, så att man får en succeupplevelse istället för en kamp som slutar i misslyckande.
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

Så måste jag göra också, fast nu har jag gått över till att enbart fila Schnauzerns klor.
 
Sv: Besviken efter veterinärbesök

Hej, tack för era svar.

Skönt att höra att jag inte överreagerat. Jag känner mig jättedum som lät henne fortsätta klippa klorna, men trodde att hon visste bättre.

Stoppard; det var djurskötaren som både gav sprutan och klippte klorna...

Pinglan
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 210
Senast: cassiopeja
·
C
Övr. Katt Vi brukar ge Hill's Indoor när vi har råd, annars får kisen ett annat torrfoder som jag inte minns namnet på just nu, lila påse i alla...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp