Betäcka med quarter-men ej rasrent

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 764
Sv: Betäcka med quarter-men ej rasrent

Min lilla newforest betäcktes med lone Bright Star. :D

Blev en fin avkomma kan jag tänka mig?
Du har ingen bild?

En ung tjej som tränar i min grupp, har en qh-vbl korsning, ett sto, jätte fint! Maffig!

Hon är efter "våran" gotländska hingst Fritte, Frekles Flit Bar. Bilder på honom hittar ni bla. på http://www.wrg.nu/ under bildgalleri.
Fritte betäcker även korsningar och andra.
Pris språng: 3.000:- Fölavgift:5.000:-
korsningar, Språng: 2.000:- Fölavgift: 3.000:-
Finns även en länk om man kollar till höger på sidan, där kommer man till en info sida om Kjell Samuelssons hästar och avel.

vi har en läcker korsning med quarter hingsten Cat Man Dooley moder arab. Hon är 3 1/2 år nu o jättefin...:love:
164213377O253304649.jpg

Ah, vad roligt att se Frekles Flit Bar! Jag kände honom för lääänge sedan, är god vän med dom som tog in honom till sverige. Han maste vara gammal nu?!

Skulle någon gång i framtiden ev vilja betäcka stoet med en quarter.
Men hon är travare. Finns det någon/några hingstar som inte enbart betäcker rasrent? Alltså som betäcker andra hästar är just quarter?
Vad har du för mäl med din avel? Är det bara för att du vill ha dett föl?
Man brukar sträva efter att para djur som är så lika varandra som möjligt, för att vara säker på att få något liknande. Att betäcka ett sto, som i generationer blivit avlad för att trava med en hingst av en ras, som man lägger stor vikt vid galoppen, är för mig personligen en gåta.

Om du inte vill ha en travare, varför betäcker du då en travare?
Sälj travaren, och köp ett quarterföl istället, blir inte dyrare än att betala språng, ultraljud, vaccinationer, verkningar, försäkring, foder etc, etc för att vänta på en korsning...

Ursäkta, lite tufft kanske, förstår att du gillar din travare!! Men avla vidare på travare då, vet ja! Om du vill ha quarter-egenskaperna, så köp en quarter:confused:

Det finns massor av quarterhingstar som faktiskt tar emot annat än rasrent. Men glöm inte att vara noga med valet. Några mil extra til hingsten kanske är värt det. Och ej att förglömma: ta en objektiv funderare på om ditt sto kommer passa till ridhästavel.
Började själv min "karriär" med en buckskin quarter(Meesa Hesa)/varmblodskorsning från 1991. Som ung skvallrade hon direkt om att hon var halv travare men med tid och träning försvann det. Har betäckt två gånger (med quarter och paint) och bägge hingsthållarna trodde hon var renrasig. :rofl:
Har numera också två renrasiga quartrar men ingen kommer att slå min märr som "bara" är halv. För mig var det värt det med "bara en korsning".
Tilläggas kanske att den välstammade varmblodsmamman stod i varmblodsavel annars och gav mitt sto presterande syskon.:banana:

Jag har letat och letat men inte kunnat få tag på några kontaktuppgifter till docs king calibar! Nån som vet hur man "får tag" i honom?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
862
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka