Betäcka nordsvensk, vilken hingst?

pinky

Trådstartare
Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och ytterligare något diplom i närmaste släkten. (Syster som har avkommor på upp till 4 år.)

Har dock urkass koll på hingsturvalet, och hur man inom rasen tänker angående inavel, benställningar osv.

Hon är e. Selims Goliat och ue. Engelstadbron, och morfar gör tydligen urvalet lite snävt har jag förstått?
Ska man t.o.m. se det som att hon har en stam som inte är jätteattraktiv? Hon är även lite, lite inåttåad, ev. lite mer på hf. Det är tydligen vanligt i rasen, men jag skulle nog vilja vara noga med att hingsten har bra framben om jag betäcker.
Hon är ca 1.53 idag som 5-åring, så storleken på hingsten och vad han nedärver känns inte som någon stor faktor. En systerdotter är STOR, resten av "familjen" är normala.

Skall jag betäcka, och i så fall med vilken hingst?
 
Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och ytterligare något diplom i närmaste släkten. (Syster som har avkommor på upp till 4 år.)

Har dock urkass koll på hingsturvalet, och hur man inom rasen tänker angående inavel, benställningar osv.

Hon är e. Selims Goliat och ue. Engelstadbron, och morfar gör tydligen urvalet lite snävt har jag förstått?
Ska man t.o.m. se det som att hon har en stam som inte är jätteattraktiv? Hon är även lite, lite inåttåad, ev. lite mer på hf. Det är tydligen vanligt i rasen, men jag skulle nog vilja vara noga med att hingsten har bra framben om jag betäcker.
Hon är ca 1.53 idag som 5-åring, så storleken på hingsten och vad han nedärver känns inte som någon stor faktor. En systerdotter är STOR, resten av "familjen" är normala.

Skall jag betäcka, och i så fall med vilken hingst?

Hej kul om du vill ha en hingst till ditt sto som förärver bra ben och riktigt trevligt temperament och med lite mer Svenska linjer skulle jag tipsa om Malte 1950 eller Malte sonen Radix 2000, rör sig väldigt trevligt med. Annars ngn av de äldre hingstarna. Besök gärna sidan nordsvensken.org och läs på om de olika hingstarnas omdömen välj inte en hingst med minst 8 på ben. sen när du har valt ut ett gäng så läser du vidare på mödernet, titta på vad mamma och mormor har för styrkor och svagheter :) Eloge är ju en äldre hingst med bra Förärvning med. Jag är väl lite kräsen har blivit så titta runt lite och bilda din egen uppfattning och vilka som stämmer in på det du söker :) Nordsvensken är en trevlig ras, själv har jag planerat att betäcka med Backdalas Kämpe
 
Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och ytterligare något diplom i närmaste släkten. (Syster som har avkommor på upp till 4 år.)

Har dock urkass koll på hingsturvalet, och hur man inom rasen tänker angående inavel, benställningar osv.

Hon är e. Selims Goliat och ue. Engelstadbron, och morfar gör tydligen urvalet lite snävt har jag förstått?
Ska man t.o.m. se det som att hon har en stam som inte är jätteattraktiv? Hon är även lite, lite inåttåad, ev. lite mer på hf. Det är tydligen vanligt i rasen, men jag skulle nog vilja vara noga med att hingsten har bra framben om jag betäcker.
Hon är ca 1.53 idag som 5-åring, så storleken på hingsten och vad han nedärver känns inte som någon stor faktor. En systerdotter är STOR, resten av "familjen" är normala.

Skall jag betäcka, och i så fall med vilken hingst?
Kul att du ska betäcka ditt sto. Hon är ju ansedd som ett värdefullt sto i avel eftersom hon har diplom och har hon sen fått fina föl, ja då är det ju verkligen ett sto som ska vara i avel :-)

Var bor du någonstans? Kontakta din lokala FNH så kan de tala om vilka hingstar som finns i länet. Ofta finns det också riktiga avelsentusiaster inom FNH som säkert kan rabblar både stammar och lämpliga hingstar om du berättar om ditt sto ;-)
Det kanske inte är 100% klart med stationer för alla hingstar men majoriteten vet man nog var de ska stå i år. För eftersom nordsvenskar brukar vara naturlig betäckning så är det ju lite begränsande var man står.
 
Kul att du ska betäcka ditt sto. Hon är ju ansedd som ett värdefullt sto i avel eftersom hon har diplom och har hon sen fått fina föl, ja då är det ju verkligen ett sto som ska vara i avel :-)

Var bor du någonstans? Kontakta din lokala FNH så kan de tala om vilka hingstar som finns i länet. Ofta finns det också riktiga avelsentusiaster inom FNH som säkert kan rabblar både stammar och lämpliga hingstar om du berättar om ditt sto ;-)
Det kanske inte är 100% klart med stationer för alla hingstar men majoriteten vet man nog var de ska stå i år. För eftersom nordsvenskar brukar vara naturlig betäckning så är det ju lite begränsande var man står.

För att förtydliga; det är inte mitt sto som fått klass 1-fölen, det är hennes halvsyster. :) (Samma mamma)

Mitt sto är jag som sagt osäker på om hon är intressant att avla på öht, iom att morfadern verkar vara vanligt förekommande och hon inte har presterat något själv. Hon är inte ens inkörd mer än att hon släpat tomma skaklar, så jag vet ju inget om hennes förmågor där annat än att hon har rätt grundfysik för drag osv.

Jo, jag har förstått att man lär leta lite lokalt för att inte behöva åka genom halva Sverige, och att det är lite olika var hingstarna står från år till år. Det kanske inte är i år som den perfekta hingsten finns på rätt plats. ;)
 
Hej kul om du vill ha en hingst till ditt sto som förärver bra ben och riktigt trevligt temperament och med lite mer Svenska linjer skulle jag tipsa om Malte 1950 eller Malte sonen Radix 2000, rör sig väldigt trevligt med. Annars ngn av de äldre hingstarna. Besök gärna sidan nordsvensken.org och läs på om de olika hingstarnas omdömen välj inte en hingst med minst 8 på ben. sen när du har valt ut ett gäng så läser du vidare på mödernet, titta på vad mamma och mormor har för styrkor och svagheter :) Eloge är ju en äldre hingst med bra Förärvning med. Jag är väl lite kräsen har blivit så titta runt lite och bilda din egen uppfattning och vilka som stämmer in på det du söker :) Nordsvensken är en trevlig ras, själv har jag planerat att betäcka med Backdalas Kämpe

Radix ser ju mycket trevlig ut, och jag gillade hans omdöme på gångarterna bättre än Maltes, även om de har samma poäng.

Men Tidaholm? Låååångt bort. ;) Får verkligen fundera på om det är värt resorna.
 
Alla hästar är värdefulla inom en ras som NSV och jag tycker att ska man betäcka så ska man välja en riktigt bra hingst som kompletterar ens sto för att få en så bra avkomma som möjligt även om det är långt att åka, själv har jag 34 mil enkel resa till hingsten jag valt och vet andra som åkt 50 mil med, det är så klart upp till var och en och lägger ingen egentlig värdering i det men det finns ju ingen mening att betäcka för betäckandets skull med närmast möjliga hingst bara för att få ett föl om man ska vara krass. Som en rutinerad gammal uppfödare sa ska man avla ska man satsa på kvalitet, medelmåttor föds ändå ;) detta gäller ju inte minst om man tänkt sälja avkomman sen gör man ju rasen en tjänst sett ur ett längre perspektiv liksom den tilltänkta individen med tanke på hållbarhet mm om man tänkt till ett varv extra när man väljer hingst :) Det är väldigt intressant och spännande med avel oavsett nivå man bli gärna biten av :devil:
 
Alla hästar är värdefulla inom en ras som NSV och jag tycker att ska man betäcka så ska man välja en riktigt bra hingst som kompletterar ens sto för att få en så bra avkomma som möjligt även om det är långt att åka, själv har jag 34 mil enkel resa till hingsten jag valt och vet andra som åkt 50 mil med, det är så klart upp till var och en och lägger ingen egentlig värdering i det men det finns ju ingen mening att betäcka för betäckandets skull med närmast möjliga hingst bara för att få ett föl om man ska vara krass. Som en rutinerad gammal uppfödare sa ska man avla ska man satsa på kvalitet, medelmåttor föds ändå ;) detta gäller ju inte minst om man tänkt sälja avkomman sen gör man ju rasen en tjänst sett ur ett längre perspektiv liksom den tilltänkta individen med tanke på hållbarhet mm om man tänkt till ett varv extra när man väljer hingst :) Det är väldigt intressant och spännande med avel oavsett nivå man bli gärna biten av :devil:

Helt rätt tänkt!
 
Jag som inte har någon avelserfarenhet, men kollat lite extra på stammar när jag letat häst och tycker det är lite spännande med förvärvning och stammar, tycker om Kronprins och hans söner. Det finns ju några stycken att välja på. Till exempel har Lazer (2025, inte att förväxlas med min Lazer som är valack efter Lipton) 9 p på benen och har fina poäng på sitt bruksprov. Krans har också en fin poängrad, både exteriört och från sitt bruksprov. Även sonsonen Harpun (e. Kravall - ee. Kronprins) har en fin poängrad. Vad jag kan se i poängraderna verkar kronprinsättlingar få goda poäng på typ och relativt goda på benen (ca 8).

Jag hoppas att du hittar rätt hingst till ditt sto. Det behövs fler bra nordsvenskar.
 
Det är sant, Kronprins nedärver ett riktigt bra steg och typ men när det kommer till ben ska man vara noga med att titta även på mödernet, väldigt många tåtrånga hästar med ngt gracilt benställ och ett sto som redan är tåtrång skulle jag vara jättenoga med benställningarna på hingstens sida då det är ett så vanligt problem inom rasen. Lazer är en mycket trevlig hingst med har tyvärr inte så bra koll på hur han föräver sig än dock :) Mitt sto efter Helman har riktigt fina ben och något lättare i typen. Ja det finns nog ett gäng om man börjar leta :) Glöm inte hingsthållaren med, jag tycker det är viktigt att man har förtroende för den man lämnar stoet hos. Glomstad Gutten är trevlig med om man vill ha mer Norskt med bra förärvning
 
Glomstadgutten står väl i Småland även i år vad jag förstått, det blir jättelångt om jag inte placerat ts helt fel (annars bor Glomstadgutten i Värmland).
 
Mitt sto är jag som sagt osäker på om hon är intressant att avla på öht, iom att morfadern verkar vara vanligt förekommande och hon inte har presterat något själv. Hon är inte ens inkörd mer än att hon släpat tomma skaklar, så jag vet ju inget om hennes förmågor där annat än att hon har rätt grundfysik för drag osv. ;)
Engelstadbron är inte så vanligt förekommande i härstamningarna att du behöver tycka att det är hämmande. Han hade en son, Reko 1880, som föreningen ville samla sperma efter pga härstamningen men nu är han borta. Han användes inte mycket heller så det finns inte mycket efter honom heller.

Selims Goliat blev ju inte så gammal så det finns inga mängder med avkommor efter honom heller.

Vill du ha råd om hingst får du nog precisera mer var du bor, hur långt du kan tänka dig att åka och vad du är ute efter. Vill du ha en grövre avkomma? Större? Lättare?
 
Alla nordsvenska ston är lämpliga i avel, på ett eller annat sätt :) . Vill man gynna genbasen och minska inavelsgraden bör man använda hingstar som inte avvänds så mkt och de (ofta samma) som har lite udda stam. Det kan ditt lokala fnh distrikt hjälpa dig med.

Ps. I helgen är det hingstpremiering på Grevagården i Skövde, där visas mkt nordsvenskar, både godkända, blivande godkända och andra :) Ds
 
Nyligen godkänd hinst är Baltazar 2061.
e. Lazer 2025
u. Bettina 23689

Färg: brun
Mankhöjd: 157cm

Värdebokstav: B 2015
Omdöme vid avelsvärdering:
Rastypisk, maskulin hingst av utmärkt typ. Bra modell, vackert huvud, välformad hals, bra överlinje, ännu något grund i bålen. Bra ledgångar, nöjaktigt korrekt. Framåtgripande skritt. Okoncentrerad men utvecklingsbar trav.
Exteriör: 9-8-8-8-7=40 p.

http://www.nordsvensken.org/www.nordvensken.org-baltazar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp