Betäkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hubban43
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 522

hubban43

Trådstartare
Jag har ett Polskt Halvblod med polskt pass, Om jag betäcker henne med en godkänd hingst. Blir fölet godkänd då. Mitt sto är inte registrerad i sverige,

Jag förstår inte frågan.
vad menar du med att fölet ska bli godkänd?
Vilken ras vill du betäcka med?

Det beror helt på hur hennes stam värderas av den avelsförening du vill registrera fölet i.

Jag har ett Polskt Halvblod med polskt pass, Om jag betäcker henne med en godkänd hingst. Blir fölet godkänd då. Mitt sto är inte registrerad i sverige,

Jag antar att det är ett Wielkopolski du har. Om du ska ska betäcka med en godkänd hingst för Wielkopolski så hittar du en lista här på vilka hingstar som är godkända av det polska förbundet.

http://pzhk.pl/wp-content/uploads/2013-wlkp.XLs

Wielkopolski är en skyddad ras i Polen så du kan inte använda en svensk hingst, även om den är godkänd i Sverige, och regga i det polska förbundet.

Om du vill regga fölet som ett SWB, så kan du tilläggsregistrera stoet hos ASVH. Vilken "färg det blir på pappret" beror på vilken stam stoet har.

När jag tilläggsregistrerade mitt wielkopolskisto så skickade jag in en kopia på hennes stam från det polska passet. Jag fick besked att hon fick "gröna papper".

Är du osäker så kan du maila till kansliet, ASVH, så får du svar.

/Lizzie

Eller menar du att du betäcker med en svensk hingst och undra om ditt föl får gröna papper? i så fall är svaret ja, men du måste skicka in papperna på ditt sto och få de godkända.

Eller menar du att du betäcker med en svensk hingst och undra om ditt föl får gröna papper? i så fall är svaret ja, men du måste skicka in papperna på ditt sto och få de godkända.

Så enkelt är det inte.
Det är som lizzie skriver - det beror på stammen på stoet

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: Rosett
·
Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: corzette
·
Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
341
Senast: Görel
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 340
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka