Betala efteranmälnings avg vid avanmälan?

rubytoo

Trådstartare
Ja vad säger ni om det??

Om man stryker sin efteranmälda häst pga yttre omständigheter med en mkt bra förklaring tycker ni att man skall betala både efteranmälningsavgift och anmälningsavgift + expeditionsavgift??

Dvs dubbelanmälningsavgift för en struken start??

Sv: Betala efteranmälnings avg vid avanmälan?

Om man ska eller inte är väl upp till varje klubb, jag har dock fått göra det...

Anmälningsavg kan jag förstå, men dubbel??

Föreningen har ju inte haft några som helst kostander för en efteranmäld

Jag kan tänka mig att många klubbar ser ett tillfälle att tjäna in några extra hundralappar faktiskt... Sedan hur kundvänlig man är då kan ju diskuteras;)

Det är bara att läsa innantill på propparna, har du anmält så är du skyldig att betala oavsett vilken bra förklaring du har. endast veterinärintyg/läkarintyg gäller.

jo, det tycker jag man får göra. Självklart är det uppskattat om klubben inte kräver det för ens egna ekonomi, men vill de att man ska göra det, så tycker jag att det inte är något som är fel med det.

Det gäller även EFTERanmälda, dom borde väl bättre veta om dom kommer till start? är man så "dum" att efteranmäla och inte kommer till start så får man skylla sig själv,eller?

Det gäller även EFTERanmälda, dom borde väl bättre veta om dom kommer till start? är man så "dum" att efteranmäla och inte kommer till start så får man skylla sig själv,eller?

Ehh!!

Vad som helst kan ju faktiskt hända. Du kan ramla av i den ena klassen och skada dig, bli sparkade hemma av en annan häst, din mamma kanske avlider dagen innan, du kanske krockar etc etc. Har väl inte med hur "dum" man är!

Du efteranmäler ju inte samma dag utan flera dagar innan

I mitt fall så regnade det hela dagen innan hela natten, hela tävlingsdagen och jag skulle hoppa en häst som haft en fraktur i sitt ena framben, detta var första starten för denna häst på över 1år och den var endast hoppade en gång! Var ju ganska dumt att chansa på en hal och slipprig gräs/gytjebana med hästens historik eftersom man i det läget inte visste om benet skulle hålla.

Om du kallar det dumt att stryka den hästen under de förhållandena så anser jag att det hade varit betydligt dummare att starta och framför allt så skulle det knappast kallas HS.

Men det är ju fortfarande upp till den som anmäler till tävlingen. Är reglerna sådana så är de. Det står i proppen vilket som gäller och då tar man den chansningen när man anmäler....

I samtliga proppar står det ang anmälda inom rätt tid dvs inte efteranmälda.

Jag kan mkt väl förstå att man kanske behöver betala anmälningsavg, men måste man då betala dubbel avg + straffavg för att man tvingas att stryka sig!

Vet man att kostnaden är dubbel för att efteranmäla så "förbinder" man sig att betala den dubbla avgiften även om man väljer att stryka sig. Detta är något man accepterar när man anmäler...

Det behöver inte vara dubbel anmälningsavgift vid efteranmälan. Men varför skall man betala mer för att stryka sig som efteranmäld?? Kan förstå om det är så att föreningen skall betala tillbaka pengar att de kostar för dem men en efteranmäld kostar ju inget (hopp)

Men om man avanmäler sig så anser jag ju inte att man skall betala mer än de som skiter i att avanmäla

Det är inte alltid det dubbla vid efteranmälan, valet man har är väl att anmäla sig i tid istället.

Jag tycker att det är lika bra att det är samma regel för alla som avanmäler, har man inte giltliga skäl så har man inte och detta bevisar man då med bifogat intyg....

Kanske inte dumt att stryka sig i det fallet nej men då får man oxå ta den "smällen" att man efteranmält. Jag hade i allafall hoppat mer än en gång innan tävling... straffavgift betalar du bara om du inte strukit dig allas. Som efteranmäld tar du ju upp en plats för någon annan som kanske inte fick plats=inkomstförlust för klubben.
Hera-håller med dig till fullo

Jag tror att många klubbar börjat göra så (dvs ta ut stor avgift för struken/utebliven efteranmäld) för att få bort "okynnes-efteranmälningarna" där många efteranmäler 1-2 dagar innan tävlingen och sedan uteblir pga dåligt väder eller annat...

Kanske inte dumt att stryka sig i det fallet nej men då får man oxå ta den "smällen" att man efteranmält. Jag hade i allafall hoppat mer än en gång innan tävling... straffavgift betalar du bara om du inte strukit dig allas. Som efteranmäld tar du ju upp en plats för någon annan som kanske inte fick plats=inkomstförlust för klubben.
Hera-håller med dig till fullo

Nu är detta en häst som gått 125cm hoppning och 5års i Falsterbo :smirk: Hans start rörde sig om en 90cm hoppning så jag tror nog inte att han behövde hoppa speciellt mkt inför en sådan start

Och nej som efteranmäld tar du aldrig upp en plats för någon annan utan du tar kanske en plats där någon annan strukit sig.

Och det föreningarna tjänar mest på är faktiskt efteranmälda och de allra flesta klubbar tar idag inte ut dubbelanmälningsavg vid efteranmäld

Det är inte alltid det dubbla vid efteranmälan, valet man har är väl att anmäla sig i tid istället.

Jag tycker att det är lika bra att det är samma regel för alla som avanmäler, har man inte giltliga skäl så har man inte och detta bevisar man då med bifogat intyg....

Har jag skrivit att det inte skall gälla samma regler för alla?? Jag har tidigare skrivit att jag kunde betala in anmälningsavgiften men dock inte den dubbla + expeditionsavg

Det finns väl många orsaker till att man efteranmäler sig!!

Se bara nu på oss som rider fälttävlan där tävling efter tävling nu blivit inställd, det är ju ganska onödigt eller faktiskt dumt att anmäla sig till hopptävlingar samtidigt man vet att man eg skall rida fälttävlan!!

Som efteranmäld TAR du upp en plats oavsett om du kommer eller ej. Har klubben fulla startfält(som vi brukar ha) eller kanske begränsad parkering, så kanske man får säga ifrån till många som vill efteranmäla för att man inte törs ta in ur många som helst pga platsbrist.Då är det inte kul vare sig mot arrangörer eller dom ryttare som inte fick komma när ryttare kommer med alla bortförklaringar mot att betala det dom åtagit sig att göra. Har varit tävlingsarrangör många år och tagit emot anmälningar, har hört många varianter,lär höra fler....

Som efteranmäld TAR du upp en plats oavsett om du kommer eller ej. Har klubben fulla startfält(som vi brukar ha) eller kanske begränsad parkering, så kanske man får säga ifrån till många som vill efteranmäla för att man inte törs ta in ur många som helst pga platsbrist.Då är det inte kul vare sig mot arrangörer eller dom ryttare som inte fick komma när ryttare kommer med alla bortförklaringar mot att betala det dom åtagit sig att göra. Har varit tävlingsarrangör många år och tagit emot anmälningar, har hört många varianter,lär höra fler....

Har klubben fulla startfält tar man inte in efteranmälda ÖHT! Är klasserna fulla är de!

Bortförklaringar?? på vilket sätt då.

Tror inte att det finns en enda ryttare som INTE vill tävla, det är ju bara befängt att tro det!

Och jag anser att det finns betydligt fler orsaker till att man måste stryka sig än sådant som genererar vet/läkarintyg. Hovböld tex! Eller att hästen kanske är osäker på dåligt underlag etc Då anser jag personligen att det är helt rätt att stryka sig. Säkerhet skall aldrig gå före ekonomi!

Och jo jag har också arbetat i flertalet föreningar och hört en hel del olika förklaringar men jag är inte den som alltid tror illa om folk. Tävlingar arrangeras dock för de tävlande och utan ryttare så hade det inte funnits föreningar

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 964
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 552
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 711
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka