Betalt vid utlåning?

B

Bjäbban

Funderar, det har hänt två gånger att andra (inte min medryttare alltså) har bett att få låna min häst för att vara med på lång ritt.
Har inte tagit något för det och har inte sagt något om detta heller.
Men tycker kanske att de frivilligt borde fråga om jag vill ha något? (är två olika som bett om att få låna hästen)
Känns lite konstigt att de inte ens frågar…(eller gett mig en blomma eller nåt)

Det kostar ju mycket att ha häst. Själv har jag aldrig fått rida gratis.
Själv är jag för blyg för att säga något om att de möjligen kunde betala någon liten slant.
Ska kanske också säga att båda rider betydligt bättre än jag, så det kan säkert även vara bra för hästen att bli riktigt riden än när jag ”åker” på henne.

Vad säger ni ska jag lite försynt nästa gång (om det händer fler gånger alltså) påpeka att jag vill ha betalt och i så fall hur mycket kan vara lagom för att låna hästen och rida långritt på ett par timmar?
Bör kanske också säga att jag aldrig skulle låna ut hästen, om jag inte kände dom och litade helt på dom.
För när jag läser igenom vad jag skrivit så ser jag ju att det kan tolkas att det är ”fritt fram” att låna min häst…

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Betalt vid utlåning?

Om det gäller uteritt i flera timmar tycker jag definitivt att du kan ta ut en liten summa pengar. Nånstans mellan 100-300 tycker jag är lagom. Du skulle juh kunna räkna ut vad hästen faktiskt kostar dig per dag, och sedan ta ut den summan (för mig hamnar det runt 150-200 kr, då har jag räknat in utrustning). Tänk själv vad de hade kostat om de lånat häst från ridskola eller turridningstall. Då hade de förmodligen inte kommit undan med några hundralappar :P

Om du däremot tar ut någon av dem för att få hjälp (du skrev att de var duktigare än dig), asså att du ber dem komma och "rida till" din häst eller kanske hålla lektion för dig, så kan du juh inte räkna med att få betalt.

Men självklart om de lånar hästen i flera timmar ska de betala, alt ge dig iaf en chokladask och kanske erbjuda sig att hjälpa till så du kan ta semester eller liknande... Tror inte att de tar illa upp om de frågar, de är juh trots allt din häst och händer det något är det antagligen du som får betala :P

Det där låter lite underligt i mina ögon.
Vad är det för ryttare som lånar, är det stallkompisar eller är det ridskoleryttare som vill ut i skogen exempelvis?

Själv blir jag oftast bara glad om någon stallkompis vill rida ut min häst en sväng de dagar jag inte skall rida ändå och skulle aldrig komma på tanken att ta betalt à la uthyrningsverksamhet för att någon lånar min häst på det viset. Skulle dock aldrig låna ut till någon annan än antingen en kompis eller en stallkompis, skall någon stallkompis ha en vän med får de själva rida min häst och låta kompisen rida deras. Skulle inte ta betalt då heller, lånar dock bara ut dagar då jag ändå inte skall rida själv, avstår inte en riddag för någon annan.

Eftersom jag har flera hästar så brukar ibland nån av medryttarna fråga om dom får ta med nån kompis som kan låna nån av mina hästar och rida ut en stund, då brukar jag alltid ta betalt om dom är ute 1-1½ timme så brukar jag ta 100 kr är det längre tid så tar jag lite mer. Jag tycker självklart du kan begära lite betalt för att dom lånar din häst.

Att ta betalt vet jag väl inte om jag gjort, men ngt sätt att "tacka" dig tycker man ju att de borde göra, t ex. hjälpa dig i stallet någon dag eller ge dig ngt "symboliskt".

Fast gör de inte det så skulle du ju kunna ta några hundralappar för att de lånar din häst... Det är ju de som frågar om de får låna, inte du som ber dem om att rida hästen.

Tycker som du, konstigt att dom inte frågar, eller erbjuder sig att mocka åt dig i en vecka eller så.

Jag är som du, jag skulle tycka det kändes pinsamt att be om betalt. Men jag skulle nog stålsätta mig och säga "okej, långritt, visst, men då tar jag (lägg in valfri siffra här - 100 kr/200 kr?) som hjälp till nästa skoning för att jag märker hur det sliter mer på skorna".

Det argumentet kan nog alla köpa och du behöver inte känna att du hyr ut din häst.

Alternativet är förstås att säga nej om situationen är obekväm för dig.

Lycka till...ursch vilken jobbig situation. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka