bete under tävlingssäsongen?

bapro

Trådstartare
Är det nån mer än jag som har sin häst på bete under tävlingssäsongen?
Hur länge går de ute på dagarna i så fall och hur mkt övrigt foder ger ni dem? Häruppe är det ju inte så mkt tävlingar i juli. men båda hästarna ska tävla om 2 veckor, varav den ena hästen går 140hoppning :crazy:
Hon är inte jättefet, men lite rundare än vanligt är dom allt båda två. Dom är ute från 8 på morgonen till ca 17.30 på em, de andra i stallet har sina hästar ute längre, men jag tycker att mina äter mer än tillräckligt ändå på denna tid. De får 1,5 kg hö på kvällen (samt ungefär en tredjedel av det kraftfoder de brukar få).
Borde jag börja ta in dem nån timma mitt på dagen också när det är som varmast så blir det ju kanske 2 betestimmar mindre/dag & hästarna kanske är lite mer "fit" till tävlingen?
Att ställa dem i jordhage och inget bete alls är inget alternativ just nu, då det tydligen bara ingår bete i stallhyran + 2 kg hö på sommaren...
HUr skulle ni gjort?
(Dom rids som vanligt)

Sv: bete under tävlingssäsongen?

Nu är ju inte mina hästar i toppklass direkt, men de går ute dygnet runt och rids som vanligt. De får inget extra grovfoder, utan klarar sig bra på betet. De får däremot lite krafft precis som de får när de står på stall. Låter de sova inne 2 nätter innan tävling (med lite hö som tugga på natten).

Min tävlingshäst (eller ja blivande tävlingshäst.. än så länge bara 110...) går ute dyngne runt året runt..
Han kan inte stå inne eftersom han har problem med bronkiterna...
Men har får när det är tävlingar på G.. Nu har det inte vart någrs på säkert en månad.. All sin mat som han får på vintern också.. förutom korn då.
Han tävlas och tränas och går på bete.. MEn han äter inte mer än vad han vill ha så han blir inte speciellt tjock..

Min ponny går ute hela tiden under sommar perioden. Och får ingen extra mat hon klara dig gott o väl på gräs och vitaminerna finns i gräset. Hon får bara något litet efter ridning som belöning.
När jag ska tävla får hon oxå gå ute hon svullnar annars i bena.:)

Min är ju intgen tävlingshäst av riktig rang, har gjort två tävlingar. Men tränas inför LA. Hon går ute dygnet runt på bete och stödfodras med 4 kg havre + betfor, B-vitamin, salt vid behov och Muskel-E.

Tränas hårdare nu än hon gjorde i vintras.

Min går ute dygnet runt nu under sommaren och tränas för tävling. får inget hö, så länge betet räcker men lite kraftfoder på kvällen. Tränas och tävlas på MSV nivå i dressyr. Sista helgen i augusti kommer haon att stallas in.

Har också en häst som går MsV dressyr. Jag har henne ute dygnet runt på bete så länge det går. Brukar stalla in natten innan tävling. Hon får också två kg kraft under betet, annars bara gräs.

Min häst (som jag ska debutera 120 med i höst) får gå ute dygnet runt bara det är bra väder. Fast han får ha ett små-fodrat regntäcke på nätterna för jag är rädd att det ska komma en köldknäpp eller ngt :smirk: Han får samma kraftfoder som vanligt (morgon och kväll) och när betet börjar bli dåligt så slänger vi ut hö åt dom också. :) Jag har bara haft honom några månader så jag har inte haft någon tävling ännu under betet men han lär få stå inne iaf en natt innan.

HUr skulle ni gjort?
(Dom rids som vanligt)
Jag har haft min häst på "halvbete" och hon har blivit riktigt mullig. Hon har inte ridits så hårt utan fått gå i skrittmaskinen en trekvart per dag några dar i veckan istället för ridning. Nu när jag skall sätta igång igen känns det motigt att ha en såpass rund häst att jogga av sommarkilona på :cool: så jag förstår absolut vad du menar.

Å andra sidan mår ju inte hästarna dåligt av gott gräs. Min tanke är att det kan de få unna sig den korta tidsperiod som gräset är grönt och frodigt.... Tror att de två timmarna på dagen inte har så stor effekt, blir mest krångel för din del :crazy: I så fall kan du ju ta in dem lite tidigare, vid 16-hugget?

Min häst gick helt på bete när hon hade semester, nu går dom ute hela dagarna, även på nätterna. men när jag ska tävla så tar jag in henne i stallet. Nu äter dom mest hö, och även sitt vanliga kraftfoder. Men dom brukar få bete lite varje dag.

Mina hästar tävlas inte nu (unghäst och skadad häst). Den gamla hästen hade inte kunnat gå ute dygnet runt. Hon lider väldigt av knott (inget exem men hon kan börja trava runt). Problemet är att hon också lider av blinningarna. Nu i år sa har det tack och lov varit väldigt lite blinningar hoss oss så då har hon kunnat gå ute på dagen. Sen blir hon också väldigt rund om hon går på mycket gräs. Då jag vill att hon skall kunna gå med andra hästar så är det inte läga att stängsla av en del av hagen.

Sen är min häst en sådan märr som trivs bäst när det är samma rutiner varje dag. Så jag brukar försöka göra ungefär likadant hela året.

Går det inte att stängsla av en bit av hagen så att hon kan gå där och nibbla gräs men inte ha fri tillgång?

Mvh

Tora

Apropå ingenting. Var det inte du som också fick en Akribori bäbis 05?

Mvh

Tora

Tack för svaren alla =)
Jag har löst det så att de får gå i en hage som är nästan urbetad veckan innan tävlingen. Då slipper man i af att de är sådär "jästa" som de kan bli när de betar.
Och Jo det är jag som har Akribori-bäbis. "Ville" börjar bli stor, och nu är han kastrerad också... hur går det med din? Har du kvar den?
MVH

Jodå hon är kvar och skall förhoppningsvis också alltid stanna kvar. En väldigt go och enkel häst. Finner sig i det mesta men är ändå känslig.

Skall bli så spännande när man kan börja rida "på riktigt" (sambon har suttit på henne lite utan några som helst problem). Tanken är att hon skall gå treårstestet nästa år om allt går som det skall.

Mvh

Tora

min ponny har gått ute dygnet runt hela sommaren och vi tävlar och tränar som vanligt.
Visst är han lite rund men på sommaren tycker jag att det är okej om dom är lite runda:angel:

Men för di kanske det vore bra att ta in dom några dygn innan så du kan begränsa ätandet

Min ponny går ute dygnet runt nu på sommaren och tävlas och tränas som vanligt.. Han får sitt vanliga kraftfoder. Men han får gå in med lite hö en natt innan tävling..:D

Mi ponny går ute dygnet runt Juni till September och jag tränar/ tävlar som vanligt.
Hon får circa en tjedjedel av sitt vanliga kraftfoder.
Dock blir hon inte "tjock" pga henns enorma ämnesomsättning, ser bara fin ut i hullet

Liknande trådar

Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 549
Senast: Sel
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 088
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
779
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 346
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31