Sv: Bete...

*kl*

Känns skönt det ni skriver att det alldeles säkert inte går någon nöd på mina gubbar, trots att deras hönsmamma fryser som en lort...

Nu blev det ju till och med en gnutta sol idag, så dom kunde torka upp, skönt, men det blir hemgång denna vecka, får låna en bil och jag vet ju inte när vår bil kommer från verkstaden..

Har på mig tills nästa onsdag att låna denna, sen åker den bort... visst kan jag låna grannarnas, men den är spritt ny...en årets Volvo och det känns inte alls kul att hämta hästarna på grusväg med den, lånade den idag för att hämta hö, vilket vi inte heller kunnat göra...

Så nu finns ju det hemma i alla fall, tänk vad man blir låst utan en ordentlig bil, har fått låna en saab av brorsan, men den är utan drag...Men funkar kanon att handla med, till och med jag kan köra den, vilket inte är fallet med audin..
 
Sv: Bete...

*kl*

Men kylan har ju knappast så mycket att göra med att man vill ha hästen inne. INGEN skulle väl låta bli att släppa ut sin häst på morgonen för att det bara är 5 grader varmt? På de allra frusnaste hästarna lägger man på ett täcke, i övrigt reflekterar man inte ens över det. Har tack och lov hittills aldrig hört någon som låtit sina hästar stå inne hela dagen om det inte varit minst 20 grader MINUS (själv har jag ingen sån gräns, möjligen lite kortare utevistelse när det är runt minus 30).

Givetvis tar jag inte in hästarna för att jag tror att de skulle frysa, vi har inte sällan runt 30 grader kallt om vintrarna och de går ute lika mycket för det, även om de då har täcken på sig. Jag skulle nog ha formulerat mig lite bättre. Temperaturen var bara en reflektion över tidigare inlägg om värmen...

Mina hästar står vid grinden och "SKA" in varje kväll, så hellre än att de ska komma på egna sätt att komma in från hagen så tar jag in dem, precis som de kommer in en stund över de varmaste timmarna om sommaren.

De trivs bra i stallet och jag ser ingen anledning till att tvinga dem vara ute om nätterna när det inte finns bete. Temperaturen bidrar ju till mycket dålig återväxt på betet, även där det är putsat och i de hagar som har stått tomma större delen av sommaren. De får hö i hagen flera gånger om dagen och till natten både lite kraftfoder samt grovfoder.
 
Sv: Bete...

Jag har två arber-den ena snart 18.

Jag har de fortfarande ute, men med fleecefodrat regntäcke på.

Betet börjar bli knapert men jag stödfodrar med hö och lusern.
 
Sv: Bete...

Jag har mina på bete så länge så möjligt! :) har alltid min ute dygnet runt, i alla väder och årstider. Ändå gång jag stallar in honom är om det skulle vara riktig snö storm eller regna flera dagar i sträck -då får han sova inne en eller två nätter.

Har man betes hagar så brukar vi börja ge hö/hösilage när vi ser att betet är slut, oftast i början av oktober.
 
Sv: Bete...

*kl*

Känns skönt det ni skriver att det alldeles säkert inte går någon nöd på mina gubbar, trots att deras hönsmamma fryser som en lort...
Jag kan upplysa om att här verkar det som att gräset satt ordentlig fart senaste veckorna... När barnen skulle rida förra veckan betedde sig ponnyerna som krutdurkar, till och med min minsta ponny som inte ens *KAN* bocka försökte göra det flera gånger! Och de andra två var riktiga krutpaket!
Gammelvalacken (22 år) som går med hingstflocken i nerbetad hage har lagt på sig ordentligt med hull sista veckan och fullblodsåringen går sakta men säkert uppåt i vikt (har periodvis sett bedrövlig ut i sommar, trots tillskottsfodring).

Jag fortsätter ha mina pållar ute, möjligen kanske jag lägger på den tunna ettåringen ett täcke om temperaturen fortsätter vara låg (för att hon inte ska behöva lägga energi på att hålla värmen).
 
Sv: Bete...

Vad menas med att de behövde komma in och få vila, och att de blir lite slitna av en hel sommar ute? Det låter som att du förmänskligar lite.

Nej, jag märker framförallt på den gamla att det har gått för länge när hon börjar bli trött och snubblig. Hon ligger just inte ner något utomhus så direkt vi stallar in så blir hon en helt annan häst när hon fått ligga ner och vila ben och kropp inne i mjuk halmbädd.
Alla hästar funkar inte att gå på bete mer än några månader och ridas samtidigt utan en del mår bra av att få stalltid också där de får vara ifred från andra hästar och kan koppla av helt och hållet.
Sen tycker jag det är skillnad på dem, de är piggare helt enkelt när de inte gör av med all energi för att hålla värmen och att vandra runt i hagen.
 
Sv: Bete...

*kl*

Nu har det vart runt 1 grad 2 nätter i rad, nästan frost i morse, inte riktigt men väldigt nära.. brrr..

Nu åker dom in i morgon, har fått låna bil så vi kan dra hem dom, en natt till får dom klara, fast jag tror inte det går nöd på dom, ser inte ut så.. det är värre med mig.. ;)
 
Sv: Bete...

Nej, jag märker framförallt på den gamla att det har gått för länge när hon börjar bli trött och snubblig. Hon ligger just inte ner något utomhus så direkt vi stallar in så blir hon en helt annan häst när hon fått ligga ner och vila ben och kropp inne i mjuk halmbädd.
Alla hästar funkar inte att gå på bete mer än några månader och ridas samtidigt utan en del mår bra av att få stalltid också där de får vara ifred från andra hästar och kan koppla av helt och hållet.
Sen tycker jag det är skillnad på dem, de är piggare helt enkelt när de inte gör av med all energi för att hålla värmen och att vandra runt i hagen.

Jaha ok du menar så. Jo det är sant, det beror ju på häst. Klart de blir slitna om de inte känner sig så trygga att de kan vila och sova. En sån häst kan man kanske inte ha ute så länge. Mina är lite tvärtom, min gamla blir mkt bättre i sin rygg och ben av att gå ute. Den andra har inte en enda galla i benen när han går ute, när han står på stall är han gallig i bakbenen.

När mina har gått tillsammans med andra hästar de inte har känt har jag också märkt av en viss trötthet de första veckorna av betet, då de inte känner sig trygga att vila och sova ute. I år har de gått tillsammans bara de två, och det gör de ju alltid så de har inte varit trötta, förutom under värmeböljan som var i somras, då var de lite sega... just nu har de energi så det räcker och blir över, vet inte riktigt vad det är. :crazy:
 
Sv: Bete...

*kl*

Imorse var det frost i gräset. Då kanske man borde skippa beteshagen egentligen? För att slippa socker-kickarna från gräset tänker jag...
 
Sv: Bete...

*kl*

Imorse var det frost i gräset. Då kanske man borde skippa beteshagen egentligen? För att slippa socker-kickarna från gräset tänker jag...

Detta med socker/fruktan innehåll i gräset är jättesvårt eftersom det beror på så många olika faktorer och kan ändra sig snabbt. Sedan tror inte jag att alla hästar är lika känsliga för detta heller. Det är nog lätt att man blir jätterädd och inte vågar ha sin häst kvar på betet samtidigt så tror i alla fall jag att en häst mår bäst på betet, i alla fall de flesta.

Vi har två stora hästar ett fullblod och ett varmblod (har nog beskrivit dem innan i denna tråden). De kommer att gå ute tills maten är slut eller det börjar snöa eller de börjar signalera att de vill komma in. Det innebär alltså i bästa fall två månader till.

Sedan har vi två ponnyer varav den ena är min numera nerbantade fångponny. De har stått inne varje natt hela sommaren och går i en mindre hage med gräs på dagarna (begränsad tillgång för fångponnyn). Det växer in ett högtryck här nu med kalla nätter och soliga dagar vilket inte är bra för hästar som är känsliga för sockret dvs i riskzonen för fång. Jag kommer att vara extra försiktig nu och inte släppa ut henne föränn temperaturen har stigit. Men det är alltså en häst som inte tål dessa för henne "farliga" kolhydrater.

Sedan är det upp till var och en att själv bestämma om frostbete eller ej för sin egen häst. Tyvärr är det nog så att man aldrig riktigt kan veta..........
 
Sv: Bete...

Delvis KL

Jag är lite nyfiken, jag menar inte att det är fel att göra si eller så, utan är helt enkelt bara nyfiken på om det finns någon särskild anledning eller fler faktorer än bara temperaturen som spelar in som jag ska ta i beaktande.

Så nu undrar jag helt enkelt; alla ni som stallar in nattetid när det börjar närma sig nollgrader nattetid, hur gör ni på vintern? Låter ni hästarna stå inne dygnet runt då? Eller hur gör ni när det är nollgradigt eller till och med minusgrader dygnet runt?

Om ni har dem ute i minusgrader dagtid, vad är det som gör att det är mer ok? Är det ljuset?


Som sagt, jag tycker inte att det är fel att stalla in nattetid, eller att ha hästarna ute dygnet runt. Jag tror man får anpassa sig efter sin häst helt enkelt. Men jag är intresserad av vad motivationen till att stalla in hästarna är.
 
Sv: Bete...

Delvis KL

Jag är lite nyfiken, jag menar inte att det är fel att göra si eller så, utan är helt enkelt bara nyfiken på om det finns någon särskild anledning eller fler faktorer än bara temperaturen som spelar in som jag ska ta i beaktande.

Så nu undrar jag helt enkelt; alla ni som stallar in nattetid när det börjar närma sig nollgrader nattetid, hur gör ni på vintern? Låter ni hästarna stå inne dygnet runt då? Eller hur gör ni när det är nollgradigt eller till och med minusgrader dygnet runt?

Om ni har dem ute i minusgrader dagtid, vad är det som gör att det är mer ok? Är det ljuset?


Som sagt, jag tycker inte att det är fel att stalla in nattetid, eller att ha hästarna ute dygnet runt. Jag tror man får anpassa sig efter sin häst helt enkelt. Men jag är intresserad av vad motivationen till att stalla in hästarna är.

Naturligtvis går mina ute varje dag även på vintern, oavsett väderlek.
Däremot så kommer dom ju in och äter sin frukost, em, kvällsmat, det är ju vår stora skillnad, att dom sover inne och äter allt utom lunchen inne.

Då mina hästar är 28, 23 och 18 år gamla och en av dom har nedsatt syn så är jag inte alls förjust i att ha dom ute när det blir vinter och mörkt dygnet runt, de behöver få komma in och vila, har ingen sovplats i hagarna som möjliggör dygnet-runt året om och även om jag skulle kunna göra det så finns ingen anledning då samtliga mina 3 vill in på kvällen, det har jag lärt mig under alla år med dom, alla hästar är ju olika och just min äldste, han vill verkligen in innan det blir mörkt.

Just nu är frostgräset min största oro, då den gamle har lite magbekymmer till och från, men idag blir det installning så i natt får gubbarna sova hemma.
 
Sv: Bete...

Som sagt, jag tycker inte att det är fel att stalla in nattetid, eller att ha hästarna ute dygnet runt. Jag tror man får anpassa sig efter sin häst helt enkelt. Men jag är intresserad av vad motivationen till att stalla in hästarna är.

För mig är det framförallt en dagsljus-fråga. Sommarhagen ligger en bit upp i skogen och jag vill inte gå upp med hästarna i mörkret. Så, i år fick de komma in till 1 sept. Jag hinner helt enkelt inte upp med dem till hagen igen efter ridning innan det blivit mörkt.
 
Sv: Bete...

Ja, visst märks det att hösten närmar sig med stormsteg.
I skrivande stund håller solen på att gå ner, eller har väl redan gått ner men det börjar mörkna så smått nu kl 20.

I vårat stall har hälften av hästarna börjat gå inne. De som går ute med min kommer nog att komma in om en vecka eller två. Jag hade gärna haft ute längre, men vi har ingen ligghall och frosten är nära nu! Inatt var det bara 3 grader!!
Så han får följa med de andra när de går in om någon vecka.
 
Sv: Bete...

Nu är gubbarna i sina boxar, nattade och klara.

Slog en kik på termometern, gissa vad? plus 10 grader, PLUS TIO JÄVLA GRADER!! Blir man irriterad elleer irriterad?

Här har man jagat bil för att få in dom innan det blir frost på riktigt..mått dåligt i flera dagar då det drog åt nollan på natten och när man äntligen fåt hem dom, då ska sommaren komma tbx... *grrrr* :devil:
 
Sv: Bete...

Jag kan upplysa om att här verkar det som att gräset satt ordentlig fart senaste veckorna... När barnen skulle rida förra veckan betedde sig ponnyerna som krutdurkar, till och med min minsta ponny som inte ens *KAN* bocka försökte göra det flera gånger! Och de andra två var riktiga krutpaket!
Gammelvalacken (22 år) som går med hingstflocken i nerbetad hage har lagt på sig ordentligt med hull sista veckan och fullblodsåringen går sakta men säkert uppåt i vikt (har periodvis sett bedrövlig ut i sommar, trots tillskottsfodring).

Jag fortsätter ha mina pållar ute, möjligen kanske jag lägger på den tunna ettåringen ett täcke om temperaturen fortsätter vara låg (för att hon inte ska behöva lägga energi på att hålla värmen).

Även hos oss har gräset mycket högre näringsinnehåll, så sent på sommaren, än det brukar ha. Och gräset växer mer än det brukar göra så här sent. Mina har klarat sig utan tillskottsfodring ända till nu utan att tappa hull (de har tvärtom blivit runda) trots att den ena märren också rids. Tidigare år har vi behövt tillskottsfodra när näringsvärdet normalt tryter senare delen av sommaren.

De går kvar på betet trots att det varit ner mot noll grader någon natt. Fr o m imorgon tar vi dock hem dem. De får gå ute på nätterna även då men kommer få hötillskott och vartefter även lusern mm.
 
Sv: Bete...

Jag läste nyligen att efter mycket torra somrar, som jag i alla fall har haft, växer gräset ännu bättre när det väl börjar regna. Vilket jag upplever stämmer däremot så stod det ju i ridsport att det var chockökning av magra hästar i somras när större delen av landet hade torrt och varmt och alltså ingen betestillväxt. Då fick jag stödfodra ena stoet ganska rejält men hon har ju också föl vid sidan. Sen det började regna har jag däremot kunnat minska stödfodringen igen

Det är inte bara kalendern man ska titta på även hur vädret har varit och hur hagarna har betats/putsats
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 812
Senast: yamyam
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp