Grängesberg

Trådstartare
Lägger på foder, blir det fel får moderator flytta om den vill.

Har mina hästar ute på betet fortfarande, har väldigt stora hagar med både ängar, skog och allt en häst kan behöva.

I vanliga fall har jag släppt dom tidigare i kuni, men i år så blev det ända in i juli innan de kunde gå ut.

Detta är 7 veckan, vädret börjar ju bli sämre och kanske är hösten här.?
Temp håller sig dock på runt 10 grader nu på kvällen, trots regn och rusk.

Känns lite som att "alla andra" har stallat in men inte jag.

När jag ser på hästarna så verkar dom nästan föredra detta lite kallare väder, då de slipper broms och knott osv..

Fast i mitt hjärta så känns det som om dom fryser.... :angel:

Har fler beteshagar som jag behöver få betat i, kan man ha dom ute en vecka till, om inte frosten kommer såklart!

Mina 3 är irländska importer med runda magar, de är dock gamla pensionärer...

Vad tror ni, vad är den lägsta temp som hästar gillar?
och hur pass håller näringen i gräset?
 
Sv: Bete...

Alla har ju olika åsikter om när man ska ta in sina hästar på hösten.
Jag föredrar att ha mina ute så länge som möjligt. Dels är mina vana vid mycket utegång hela året och dels blir det mindre jobb för mig.:D
Mina går ute i kuperade hagar från maj till slutet av septenber.
Är det mycket regnande får de gå in några timmar och torka.
Men mina hästar är inte frusna av sig och har aldrig täcke. Är ju skillnad om man ser att hästarna börjar frysa och står och skakar.
Nu bor ju jag i södra sverige.
 
Sv: Bete...

Näringen i gräset går ner snabbt efter 1 juli egentligen. Så framåt september är det mest bukfylla, dock kan det ju om det fortfarande är tillväxt bli kraftigare än man tror (t.ex. om man har fånghäst) men det är ju inte alla som klarar sig på den näring det ger.
Våra hästar är inne sen ett par veckor då det blivit sämre väder med en del regn + att de gått ute sen 1 juni och de behövde komma in och få vila. Man märker att de blir lite 'slitna' av en hel sommar ute. En av hästarna hade dessutom fått ett sår som gjorde att benet behövde lindas på natten och det är ju svårt att få bra utomhus.
 
Sv: Bete...

Näringen i gräset går ner snabbt efter 1 juli egentligen.
Nu är du ute på cykeltur! ;)
När återväxten sätter fart är det åter riktigt bra näringsinnehåll i det nya gräs som växer upp. Jag har många gånger köpt hösilage och hö so mär skördat i augisti och fram till början av oktober och samtliga dessa grovfoderpartier har haft riktigt bra proteininnehåll. (oktoberensilagets analys visade 150g smb rp för kor.... Fast det stämmer inte riktigt nör det är blött o sent skördat, men det var ändå bra krut i det.)

Till ts
Jag skulle tro att det är ren bekvämlighet som styr när folk tar in sina hästar från betet. De vill ha in dem på stall och ha rutiner för att det ska bli enkelt att rida... Själv har jag inga planer på att ta in mina hästar än på minst två månader, såvida det inte blir riktigt :devil: skitväder.
 
Sv: Bete...

Mina går alltid ute..
Fast kan gå in om dom vill,har aldrig sett att dom fryser.Det roliga med lösdrift är att man låter dom själva få välja,och då ser man att dom gärna står inne varma dagar,går ut på natten,är sällan inne vintertid etc,alltså helt tvärtom som vi "tycker"skulle passa dom..

Låt dom gå ute längre!!Nu när det äntligen blivit bromsfritt.:)
 
Sv: Bete...

Nu är du ute på cykeltur! ;)
När återväxten sätter fart är det åter riktigt bra näringsinnehåll i det nya gräs som växer upp. Jag har många gånger köpt hösilage och hö so mär skördat i augisti och fram till början av oktober och samtliga dessa grovfoderpartier har haft riktigt bra proteininnehåll. (oktoberensilagets analys visade 150g smb rp för kor.... Fast det stämmer inte riktigt nör det är blött o sent skördat, men det var ändå bra krut i det.)

Till ts
Jag skulle tro att det är ren bekvämlighet som styr när folk tar in sina hästar från betet. De vill ha in dem på stall och ha rutiner för att det ska bli enkelt att rida... Själv har jag inga planer på att ta in mina hästar än på minst två månader, såvida det inte blir riktigt :devil: skitväder.

Ameo...

Skönt att höra..
Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att de är ute ännu..

Dom ser ut att trivas så bra, hagarna är fantastiska men jag tycker det är lite kallt, men det är jag, inte alls säkert att dom fryser.

Det har vart 8-10 grader som kallast.

Skog som dom kan gå in i finns i massor likaså stora ängar med km långa raksträckor, det är helt enkelt en drömhage detta!

Gräs finns kvar i massor.

Vår bil har gått sönder och jag kan inte köra hem dom ännu helt enkelt, sen behövs det betas ner mer...så mycket gräs kvar, känns onödigt att stalla in om dom nu trivs att vara ute, inne blir det ju sen, hela vintern... ;)
 
Sv: Bete...

Mina hästar föredrar helt klart att vara ute nu då det är mindre insekter och i mina hagar finns det också gott om gräs. Jag putsade en hage för en månad sen ungefär och det har vuxit upp bra med nytt gräs i den hagen så återväxten är det inget fel på här i alla fall.
 
Sv: Bete...

Ameo...

Skönt att höra..
Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att de är ute ännu..

Dom ser ut att trivas så bra, hagarna är fantastiska men jag tycker det är lite kallt, men det är jag, inte alls säkert att dom fryser.

Det har vart 8-10 grader som kallast.

Skog som dom kan gå in i finns i massor likaså stora ängar med km långa raksträckor, det är helt enkelt en drömhage detta!

Gräs finns kvar i massor.

Vår bil har gått sönder och jag kan inte köra hem dom ännu helt enkelt, sen behövs det betas ner mer...så mycket gräs kvar, känns onödigt att stalla in om dom nu trivs att vara ute, inne blir det ju sen, hela vintern... ;)
Du kan lugnt ha dem ute så länge betestillväxt sker (som det så fint heter) Nytt gräs som kommer upp nu har i allmänhet lika bra värden som det gräs som kom i Juni. Det är om det är förvuxet bete som hästen inte kan tillgodogöra sig näringen lika bra. Hästarna fryser säkerligen inte om det inte regnar i dagar i sträck. Då kan de behöva komma undan regnet och torka upp.
 
Sv: Bete...

Näringen i gräset går ner snabbt efter 1 juli egentligen. Så framåt september är det mest bukfylla, dock kan det ju om det fortfarande är tillväxt bli kraftigare än man tror (t.ex. om man har fånghäst) men det är ju inte alla som klarar sig på den näring det ger.
Våra hästar är inne sen ett par veckor då det blivit sämre väder med en del regn + att de gått ute sen 1 juni och de behövde komma in och få vila. Man märker att de blir lite 'slitna' av en hel sommar ute. En av hästarna hade dessutom fått ett sår som gjorde att benet behövde lindas på natten och det är ju svårt att få bra utomhus.

Vad menas med att de behövde komma in och få vila, och att de blir lite slitna av en hel sommar ute? Det låter som att du förmänskligar lite.
 
Sv: Bete...

Jag tror många upplever sina hästar som lite "slitna" efter sommarbetet men egentligen handlar det nog om att dom kommit in i sin naturliga rytm och inte behövt stressa inombords vid fodringar, in/utsläpp osv. De får röra sig fritt och äta, sova, aktivera sig enligt sitt eget schema så att säga -vilket ger lugnare hästar utan överskottsenergi.

Jag är inte någon "naturist" -jag har också hästar uppstallade under vinterhalvåret men jag tror ändå att det är en förklaring till att många upplever hästarna som "trötta" efter betessäsongen.

Min går fortfarande på bete. Fölstona har kommit in en del nätter när det varit ruskväder och de stödfodras men går fortfarande på bete och jag tycker det verkar vara mer näring i gräset nu jäntemot i somras.
Dom andra hästarna går på skogs/natur/övervuxet bete och är runda och goa utan extra foder, även 2-årshingsten.

Jag själv hade gärna sett att solen o värmen kom tillbaka en stund dock :crazy:
 
Sv: Bete...

Jag har mina hästar på lösdrift året om men upplever i alla fall att de blir lite "slitna" efter en period med hög värme=bromsinvasion. Då står de allra helst inne en lång stund på dagen, vissa dagar från morgon till kväll och ser både trötta och besvärade ut. Så fort det blir lite kyligare är det genast mer fart i dom fast de då faktiskt är ute mer.
 
Sv: Bete...

Jo, men att dom blir trötta av värme och mycket insekter är en annas sak tycker jag.

Det har inte med betesgåendet och att vara ute dygnet runt i sig att göra. Även hästar som går ute 24/7 året runt blir ju hjälpta av att komma in under värsta sol/insekts perioderna. Detta bör ju hästar på bete också skyddas för och det ser jag som självklart.
 
Sv: Bete...

Jag tror många upplever sina hästar som lite "slitna" efter sommarbetet men egentligen handlar det nog om att dom kommit in i sin naturliga rytm och inte behövt stressa inombords vid fodringar, in/utsläpp osv. De får röra sig fritt och äta, sova, aktivera sig enligt sitt eget schema så att säga -vilket ger lugnare hästar utan överskottsenergi.

Jag är inte någon "naturist" -jag har också hästar uppstallade under vinterhalvåret men jag tror ändå att det är en förklaring till att många upplever hästarna som "trötta" efter betessäsongen.

Min går fortfarande på bete. Fölstona har kommit in en del nätter när det varit ruskväder och de stödfodras men går fortfarande på bete och jag tycker det verkar vara mer näring i gräset nu jäntemot i somras.
Dom andra hästarna går på skogs/natur/övervuxet bete och är runda och goa utan extra foder, även 2-årshingsten.

Jag själv hade gärna sett att solen o värmen kom tillbaka en stund dock :crazy:

Visst vore det skönt med lite mer värme, får jag fråga vad du har för temp ute på natten nu?

Här är det 8-10 grader, JAG fryser, men är inte säker på att hästarna gör det.

Har inget stall som jag kan ta in dom i vid betet, som ligger ca 7 km hemifrån, däremot så är hagen väldigt stor, flera km och har olika terräng, skog, ängar och björkdungar tex, det finns också naturligt vattendrag förutom tunnorna då, märker att dom hellre dricker där än i vattnet jag tar upp..

Jag kan inte ta hem dom ännu, då vår bil gått sönder och står på verkstaden, har lånat en men den är utan drag, visst blir det panik så går det ju att låna, men kan dom gå kvar tills jag ordnat det så vore det ju skönt.
 
Sv: Bete...

Samma temp här ungefär.

Jag tror inte du behöver oroa dig. Att jag vill ha värmen tillbaka är rent egocentriskt :) Inte för hästarnas skull.
 
Sv: Bete...

Vi bor i södra Sverige och hade tidigt i morse 10 grader. Våra två stora hästar ett fullblod och ett varmblod går ute 24 h om dygnet. Jag har inga planer på att ta in dem på länge. De kommer in ngn gång i oktober, början av november, helt beroende av vädret.
De går mesta tiden på en betesvall som är så pass nerbetad att det på en hel del ställen kommer nytt gräs.
 
Sv: Bete...

Mina hästar går fortfarande ute (släppte dem första dagarna i juni) och de är fullblod/halvblod som rids dagligen. Sedan ett par dagar har de ofodrade regntäcken på sig eftersom det regnat så mycket.

Fullbloden får några kilo hö per dag för att inte tappa i hull (sedan en vecka tillbaka ungefär) men halvbloden klarar sig fint på bara gräset. Alla får en skvätt kraftfoder de dagar de rids.

Ridhästarna försöker jag ha kvar på bete till mitten av september om det går och 3-åringen får gå kvar i unghästflocken till oktober. Jag tycker bara att det är positivt att hästarna blir lugna och harmoniska på sommaren, mina fullblod mår aldrig så bra som när de kan vara ute dygnet runt.

Är glad för att det varit en så bra betessommar och att hästarna kan stanna ute nästan en månad längre än förra året.
 
Sv: Bete...

*kl*

Här är det 4 - 5 grader om mornarna och frost om natten.... *brr*

Jag har nu i dagarna börjat ta in hästarna om nätterna, dock har jag stödfodrat ett tag nu då betet börjar ta slut här uppe hos oss. Hästarna i fråga är en 4-årig painthingst under inridning samt ett pensionerat avelssto på 21, även hon paint.
 
Sv: Bete...

*kl*

Men kylan har ju knappast så mycket att göra med att man vill ha hästen inne. INGEN skulle väl låta bli att släppa ut sin häst på morgonen för att det bara är 5 grader varmt? På de allra frusnaste hästarna lägger man på ett täcke, i övrigt reflekterar man inte ens över det. Har tack och lov hittills aldrig hört någon som låtit sina hästar stå inne hela dagen om det inte varit minst 20 grader MINUS (själv har jag ingen sån gräns, möjligen lite kortare utevistelse när det är runt minus 30).

Rätta mig gärna om jag har fel, men hästens normala bekvämlighetszon brukar sträcka sig till runt 5 grader plus, oftast ännu lägre om de får bra med käk, och ännu lägre om de har vinterpäls. Är man orolig att det blir regn eller minusgrader på natten kan man ju lägga på ett tunnt fodrat regntäcke på kvällen även när de är ute på bete.



En egen fundering: så jag är mao ute och cyklar när jag vill ha hästen kvar på bete några veckor till i bantningssyfte? :devil:
Kusen har gått med 4 andra i en inte jättestor sommarhage som är rätt nerbetad nu. Två tredjedelar av hagen är nog vad man kan kalla för övervuxen, går till knäna (har gått nästan till midjan, så de verkar ha ätit av det också på senare tid) resten består av mycket kort gräs som går att pilla på men tar tid att få i sig mycket.
Dels tänkte jag att gräset borde innehålla sämre med näring nu, och att hästen inte borde hinna få i sig lika mycket på samma tid, men har garanterat att pilla med hela tiden (för magens skull). Dels att förbränningen borde vara högre om hästen får vara ute på nätterna när det är lite kyligare, har aldrig täcke, inte heller vid regn, och verkar absolut inte frysa men borde ju som sagt bränna lite mer tycker man.
Får gott om mineralfoder en gång per dag, och yttepytte kraftfoder bara för att blanda med (ca två större nävar krafft rider).

Vårt silage har så höga värden, och nu är ju matsäcken rätt uttänjd av att ha käkat gräs en hel sommar, så jag tänker att det skulle vara svårare att banta med silaget eftersom man skulle behöva ge bara sisådär 6-7kg för att få energivärdet tillräckligt lågt. Då skulle han gå hungrig 23½ timme per dygn och inte få tuggbehovet tillfredsställt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bete...

Jo, men att dom blir trötta av värme och mycket insekter är en annas sak tycker jag.

Det har inte med betesgåendet och att vara ute dygnet runt i sig att göra. Även hästar som går ute 24/7 året runt blir ju hjälpta av att komma in under värsta sol/insekts perioderna. Detta bör ju hästar på bete också skyddas för och det ser jag som självklart.

Ja det är ju det jag menar. Det är inte utevistelsen som gör hästar trötta och slitna det är framförallt insekter. Jag har träffat på flera stycken som säger "min häst kan inte gå på bete den blir så trött och går ner i vikt" men när de skyfflar ut hästen i en hage utan skydd mitt i värsta insektsperioden är det ju klart hästen blir trött och inte har tid att äta. I stället för att kanske faktiskt ha hästen på bete den tiden då det är drägligt tex nu. Och har man tillräckligt med hagar och flyttar emellan samt putsar så brukar betet räcka ända in i oktober under gynnsamma väderförhållanden.

Jag har det senaste året mockat dagligen i min ligghall som hästarna har tillgång till året om och allra minst brukar det faktiskt vara att mocka i september om det inte regnar vill säga. Då väljer mina hästar tydligen ofta att vara ute hela natten för ligghallen kan vara helt ren eller bara någon enstaka hög. Medan jag i juli och början av augusti brukar få mocka ut flera kärror. Likadant i maj brukar det inte vara så mycket att mocka. Så min slutsats är att om hästarna får välja går de helst på bete i maj och september inte juli augusti som är de traditionella betesmånaderna
 
Senast ändrad:
Sv: Bete...

Precis, Juni/juli har nog mer att göra med vår egen bekvämlighet. I ffa Juli månad blev det rätt mycket innevistelse för kusen trots att jag planerat att ha ute dygnet runt. Hade gärna haft honom inne ännu mer men det är svårt med käk när man brukar fodra med hösilage året om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 997
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 823
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 980
Senast: yamyam
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 127
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp