Beteende hos får???

T

Ti_Ti

Mina tackor har en speciel ritual på kvällarna.
De motionerar.Jag har fåren gåendes runt huset på tomten och varje kväll springer de gatlopp runt knuten så det dundrar.
Några fler som får 'frispel' ibland?

Ti_Ti
 
Och det har inget med mat/utfodring eller en önskan om att få gå in att göra?

Mina hästar brukar nämligen rusa runt, runt i hagen när dom vill att jag ska förstå att dom på allvar menar att dom ska få komma in i stallet.
Men jag har björn i trakterna, och det kan vara en bidragande orsak... :)
 
De har dri tillgång på mat och får gå ut och in i logen som de vill.Tomten är inhägnad runt huset och inget vilt kommer i närheten.
Ni ska se när springer omkring och sparkar bakut!!!

Ti_Ti
 
Jag tycker att det låter som om det helt enkelt har roligt!

Våra killingar brukade springa race nu och då när de gick på sommarbete, bara för att det var roligt.
Om du tittar mer noggrant på vilket uttryck de har när de springer så kan du nog se om de är rädda eller glada. (inte för att jag vet hur man ser det på får)
 
ha ha det är ett vanligt förekommande beteende hos får :D

Mina får sina idiot ryck om sommaren och då drar de järnet i hagen och dom kan hålla på hur länge som helst. Det som är skoj är att dom springer exakt samma tid varje kväll.
Det ser dö kul ut när stora baggen (150 kg) försöker hålla samma tempo som tackorna :D
 
Min mamma har dåligt samvete pga sina får.

Vi hade en tacka vid namn Mara som blev för gammal nu i höst så hon finns inte mer. Nu har min mamma lagt märke till att hennes dotter Matilda alltid sist in och innan hon går in i ladugården så tittar hon efter sig och bäar...

Mamma känner sig som en mördare :(
Ska tilläggas att Matilda är 4 år och inget lamm.
 
fåren håller hårt på vilka som är familjemedlemar och oftast så ligger dom i sina respektive familjegrupper, jag tror att Mathilda saknar sin Mara och det är därför som hon bäar efter henne, detta bör dock snart lägga sig.
 
Så gör mina får oxå ibland. De kan få rycket i hagen och springa och hoppa sånna där gazellhopp, alla fyra benen lämnar backen samtidigt. De låter som ett gäng elefanter när dom gör det för de är ju inte precis nårra atleter!! :D
 
jo det förstår jag men samtidigt så gjorde ni en god gärning som tog bort gamla Mara så att hon slapp lida :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 955
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 369
Senast: G-uldlock
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp