Hur får en ha sin katt ifred?

Stinaelin

Trådstartare
Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får mat.

Detta leder till att hon är borta 3-4 dagar i stöten och kommer hem tjock och go lite ibland bara för att kolla läget.

Flera grannar har ring och frågat om vår katt rymt, men eftersom de bor ca 20 meter från oss, så är det nog ingen rymning vi pratar om. Men problemet hade ju inte funnits om de inte släpper in och matar henne!

Hon har halsband med telefonnummer på och är chipmärkt. Visst kan hon låta halvt ihjälsvulten när hon lägger den sidan till, men var och en som sett en katt borde förstå att denna katten är högst välmående, om inte t.o.m. lite fet...

Vad mer behöver vi göra för att ha henne i fred?

Tar ni in katter och matar dem lite sådär på måfå?
 
Det är ju tyvärr nått som riskerar komma med när man har utekatt bland grannar. Enda sättet är ju att prata med grannarna och be dom sluta mata. Och hoppas att de fattar.
Jag tar inte in andras katter eftersom jag har egna. Hade jag inte haft katt, hade de kanske kommit in på besök men mata hade jag inte gjort.
 
Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får mat.

Detta leder till att hon är borta 3-4 dagar i stöten och kommer hem tjock och go lite ibland bara för att kolla läget.

Flera grannar har ring och frågat om vår katt rymt, men eftersom de bor ca 20 meter från oss, så är det nog ingen rymning vi pratar om. Men problemet hade ju inte funnits om de inte släpper in och matar henne!

Hon har halsband med telefonnummer på och är chipmärkt. Visst kan hon låta halvt ihjälsvulten när hon lägger den sidan till, men var och en som sett en katt borde förstå att denna katten är högst välmående, om inte t.o.m. lite fet...

Vad mer behöver vi göra för att ha henne i fred?

Tar ni in katter och matar dem lite sådär på måfå?
Man tar sitt ansvar som @Bison och håller sin katt inne. Var glad om/att ingen varit dum mot henne eller att hon blivit överkörd. Lösa katter i tätbebyggda områden är ett otyg för grannar och en risk att den far illa eller dödas, vilket även är en risk i glesbyggd.
 
När grannarnas katter kommer förbi kidnappar jag dom och tvångsgosar med dom 🤪 (för att förtydliga, det är på katternas villkor och utomhus 😅) har ni någon grupp i ditt område? Lägg ut en bild på din katt och be vänligt men bestämt att ingen matar eller släpper in den?
Det är alldeles fritt fram att gosa med henne, men inte mata och ta in.😸 Bra idé med fb-grupp, ska kolla om det finns någon. 👍
 
Jag har under åren alltid haft mellan 2 och 4 katter. Bor i landsbygd men med grannar.
Ett par gånger har det hänt att mina katter blivit vän med en utomstående katt. Då har denne följt med in för att äta och sova tillsammans och har sen gått hem till sig.

Nu har jag yngre katter och tror inte dessa skulle acceptera någon utanför familjen.
 
Jag har under åren alltid haft mellan 2 och 4 katter. Bor i landsbygd men med grannar.
Ett par gånger har det hänt att mina katter blivit vän med en utomstående katt. Då har denne följt med in för att äta och sova tillsammans och har sen gått hem till sig.

Nu har jag yngre katter och tror inte dessa skulle acceptera någon utanför familjen.
"Min" katt bor hos min pappa. Hon brukar ha kompisar på besök på den inglasade altanen 😅
 
Det är alldeles fritt fram att gosa med henne, men inte mata och ta in.😸 Bra idé med fb-grupp, ska kolla om det finns någon. 👍
När jag sett sådana inlägg i en lokal grupp här, så har inlägg nummer två som också informerar att katten har specialkost och därför blir sjuk av grannmatning verkat som de mest framgångsrika. Om katten verkligen har specialkost eller inte vet jag inte och det är väl i mina ögon en rimlig vit lögn att ta till om det ger önskad effekt som uteblivit av tidigare inlägg.
 
När jag sett sådana inlägg i en lokal grupp här, så har inlägg nummer två som också informerar att katten har specialkost och därför blir sjuk av grannmatning verkat som de mest framgångsrika. Om katten verkligen har specialkost eller inte vet jag inte och det är väl i mina ögon en rimlig vit lögn att ta till om det ger önskad effekt som uteblivit av tidigare inlägg.
Tack för tips! Har nu hittat en bra fb-grupp men inte hunnit skriva inlägg ännu. Dock har jag satt fast en tag på halsbandet där det står ”Mata ej, släpp ej in, bor på xx-gatan”. Hoppas på framgång.
 

Liknande trådar

Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 186
Senast: vallhund
·
Relationer Ok, virrigt inlägg och jag vet inte om det platsar under relationer men... Jag har lite svårt att tolka folk (ADD och Asperger) och att...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Jag och en kompis stötte på en vilt jamande katt precis intill vår lägenhetsbyggnad när vi skulle gå ut i kväll vid 18. Den verkade...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Centaur
·
Övr. Katt Vi har en liten vit, långhårig honkatt som har irrat runt i området ett tag. Hon har ett öjusblått halsband med telefonnummer skrivet...
Svar
3
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp