Betesfunderingar

_moa_

Trådstartare
Nu är jag igång med mina funderingar kring bete. Min shettis är extremt fet och min islandshäst är överviktig (säga extremt fet på honom är väl inte rätt men normalhull är han då rakt inte). Min unghäst (shettis) är tjock men jag bekymrar mig inte så mycket om honom eftersom han har den lyxen att han går ner under vintern sedan vilket mina två andra inte gör.

I alla fall så går dom nu i en nerbetad hage med ganska magert gräs. Jag försöker hålla igång dom 4-5 gånger i veckan. Ska inom den närmaste framtiden (några veckor) fixa vagn till shettis igen och sen jäklar ska vi konditionsträna ordentligt. Joggar med henne någon gång i veckan så hon har grundkondis i alla fall.

Men nu till mina funderingar...
Jag funderar på att placera dom i en mindre hage med rejält lite gräs så dom får plocka med det eller om man ska låta dom gå kvar i den hagen dom går nu hela sommaren. Negativa med en liten hage är ju att dom inte kan busa med dom andra hästarna vilket jag sett dom göra flera gånger nu (chockerande men sant har shettis också varit med och rejsat:eek: ). Det kommer dom ju inte kunna göra i den lilla hagen så då tappar dom ju lite motion där.
Det jag hoppas på om jag låter dom gå kvar i nuvarande hagen är att den ska vara så nerbetad framåt hösten att dom går ner i vikt av det lite automatiskt.

Annat alternativ är greenguard. Shettis är ganska låg i rang så jag är lite rädd att hon kommer hamna i väldigt mycket underläga med en sådan på:crazy:

Det tredje och jobbigaste alternativet är ju att helt och hållet ta bort dom från betet och ställa dom i en liten fålla där det blir så upptramapt att det inte växer något gräs alls och fodra med något kilo hö om dagen istället.

Jag är helt virrig och vet inte vad jag ska göra. Mest bekymrad är jag helt klar över shettis.
bete3.jpg

bete7.jpg

moa.jpg


Så, hur hade ni gjort?
 
Sv: Betesfunderingar

Nu är jag igång med mina funderingar kring bete. Min shettis är extremt fet och min islandshäst är överviktig (säga extremt fet på honom är väl inte rätt men normalhull är han då rakt inte). Min unghäst (shettis) är tjock men jag bekymrar mig inte så mycket om honom eftersom han har den lyxen att han går ner under vintern sedan vilket mina två andra inte gör.

I alla fall så går dom nu i en nerbetad hage med ganska magert gräs. Jag försöker hålla igång dom 4-5 gånger i veckan. Ska inom den närmaste framtiden (några veckor) fixa vagn till shettis igen och sen jäklar ska vi konditionsträna ordentligt. Joggar med henne någon gång i veckan så hon har grundkondis i alla fall.

Men nu till mina funderingar...
Jag funderar på att placera dom i en mindre hage med rejält lite gräs så dom får plocka med det eller om man ska låta dom gå kvar i den hagen dom går nu hela sommaren. Negativa med en liten hage är ju att dom inte kan busa med dom andra hästarna vilket jag sett dom göra flera gånger nu (chockerande men sant har shettis också varit med och rejsat:eek: ). Det kommer dom ju inte kunna göra i den lilla hagen så då tappar dom ju lite motion där.
Det jag hoppas på om jag låter dom gå kvar i nuvarande hagen är att den ska vara så nerbetad framåt hösten att dom går ner i vikt av det lite automatiskt.

Annat alternativ är greenguard. Shettis är ganska låg i rang så jag är lite rädd att hon kommer hamna i väldigt mycket underläga med en sådan på:crazy:

Det tredje och jobbigaste alternativet är ju att helt och hållet ta bort dom från betet och ställa dom i en liten fålla där det blir så upptramapt att det inte växer något gräs alls och fodra med något kilo hö om dagen istället.

Jag är helt virrig och vet inte vad jag ska göra. Mest bekymrad är jag helt klar över shettis.
bete3.jpg

bete7.jpg

moa.jpg


Så, hur hade ni gjort?

Knepig situation, alltid lika svårt att hitta hållbara lösningar. Jag har samma problem med mitt russ, som nu äntligen börjat gå ner lite i vikt och komma bort från den ständigt hägrande fångrisken. Så här gör jag.

Mina hästar går i vinterhagen, som fått vila 1,5 mån. Det är ju inte alls bra ur masksynpunkt, men hellre lite mask i magen än fång. Båda är vuxna och träckprovas regelbundet. Hagen är stor, ca 4 ha och innehåller både tät granskog, lövskog och åkermark. Där går dem på dagen, utan hö. Sedan går de på en mindre del av hagen, bara skog och får en mindre högiva under natten. Detta kombinerat med regelbunden motion har gett goda resultat.

Din shetland ser utifrån bilderna ganska gravt överviktig ut. Dock är det svårt att säga när den är vinterpälsad och man inte känt på hästen själv. Risken för fång lär ju vara överhängade.

Försök få en hage som är rejält stor, men mager. Ett grässtrå där, ett här. Hästarna ska ha och göra hela tiden, men få kämpa lite. Hagen på dina bilder ser rejält grön ut, försök få tag på skogsmark.
Hellre en hage som är stor och innehåller mat, dock utspridd än en liten fullständigt nerbetad.

Överväg också att hålla på stall, eller i alla fall i mindre hage på natten. Då kan ett par kg hö vara på sin plats, eller kanske halm av god kvalitet.

Var försiktig dock, gör inga hastiga förändringar när det gäller både mat och motion. Tänk på att hästen går med många överskottskilon och det frestar på benen. Hellre två timmars skritt än 45 min fullt ös. Tänk också på att hålla ts-givan på en acceptabel nivå.

Hoppas att du hittar en bra lösning för dina hästar!
 
Sv: Betesfunderingar

Eftersom det inte är min gård heller så blir det ju ännu jobbigare för jag kan inte stängsla hur som helst heller. Vinterhagen är det mer gräs i än vad det är i den hagen dom går i nu. Hagen på bilderna är betydligt mer nerbetad nu. Skogsdelen på marken som vi har instängslad men där dom inte går nu kan jag inte släppa henne för där är ju massa gräs! Kanske om man bara skulle släppa i skogen men då är det verkligen mitt ute i skogen och ingen tillsyn alls från huset och det vet jag inte om jag vågar.

Alternativet är då antingen en liten nerbetad där dom får gå och gnaga utan att stödfodras såklart eller den dom går i nu...
Hö känns inte som ett alternativ på natten.. Borde dom inte kunna gå utan något på natten, kanske bara yttepytte att gnaga på? Svält kanske en del tycker men hon är verkligen fet nu och det fungerar inte att få henne att gå ner långsamt. I vinter åt hon max 2 kg hö om dagen. Jag klockade henne när hon åt hö några gånger och ½ kg tog nästan en timme för henne att äta och eftersom dom fodras gemensamt så hinner ju dom andra äta upp hennes beräknade del också. Alltså är det hårda tag som gäller nu (men självklart ska hennes mage inte paja).
 
Sv: Betesfunderingar

För mycket bantning kan ge motsatt resultat, dvs hästen är för tjock, men när mans en ökar fodret går de - ironiskt nog - ned..

Bara något att tänka på, det handlar om att täckea behoven, inte varken underskrida eller överskrida dem.

Kallbloden och naturraserna har oftast en enastående förmåga att klara svält, och och ställer så om kroppen till svält och klarar sig även på mycket begräsat med mat rent hullmässigt, dock ger det andra problem. Skulle INTE ha dem i så hårt nedbetad hage att det knappt finns något att äta, utan stödfodring. Och de ska ha sitt TS-behov täckt de med. Vilkdet de inte får på 1 kg hö/dag (i ditt exempel med söndertrampad hage och något kg hö), dessutom blir ättiden kraftigt begränsad.

Kan du ha dem i egen hage men med lite mer gräs, och greenguard på? (Så borde hon slippa det med att hon är låg i rang och du är rädd det blir problem).

Det är inte lätt med de där med rejält födgeni, men ska du ha dem i 'jordhage' så ska du ha i princip vinterfoderstat (minus köldtillägget). Och som sagt, för lite mat ger ironiskt nog motsatt effekt.

Sen, tänk på att 'gräsmattebetat' gräs är värre än förvuxet gräs.

Även jag skulle försöka hitta en hage som är stor med lite mat här och där, så de måste söka/röra sig lite för att få tag i maten, än en mindre helt nedbetad.
 
Sv: Betesfunderingar

Kan du inte hitta en annan hage, med kanske magrare bete men kuperad så att de måste röra sig?

Att ha dem i en "jordhage" och ge dem "nåt kg hö" tycker jag inte, då svälter de ju, och behöver inte gå ner i vikt för det (men få andra problem, magsår, beteendestörningar osv).

Sen gäller det väl att lägga om träningen. Själv skulle jag gå upp massor i vikt av att "lägga mig på soffan" och fortsätta äta som vanligt....
Som du skrivit, försök fixa vagn till shettisen. Tömkör, promenera, aktivera. Det är nog det du kan göra!

Önskar er lycka till! :)
 
Sv: Betesfunderingar

Om det är den nuvarande hagen som de betar i på bilderna så tycker jag att det bör vara ok att låta dem gå där.
Men jag skulle ta in dem i en hage utan gräs (ge hö+halm) under natten, i alla fall fram till midsommar och sedan under hösten också.

Tips: Träna magmusklerna på den kraftiga shettisen med lite "galopper" dagligen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 579
Senast: Angel
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp