Betesplanering

Mli

Trådstartare
Fyra månader kvar tills allt börjar bli grönt ute (yes!!) och kampen mot övervikt och fång börjar. I år har jag bara ponnyer hemma och kan planera markerna utifrån deras behov. En unghingst på 2 år och en vuxen i tävlingskonditon. Den senare vilar aldrig under betestillväxt utan på sen höst och efter nyår, dvs utanför tävlingssäsong och extra risk för fång/övervikt. Mina hagar är på ca 2 hektar, uppdelade på en mindre hage, två lika stora varav ena används som vinterhage, och en tredje där jag tar in en omgång hö.

Så, vad säger senaste forskning/rön om bästa sätter att ha hästar på gräs utan att riskera övervikt och fång?
Äter de ikapp om det betesbegränsas med mukorg en del av dygnet? Paddock paradis? Det är dags att förbereda nu om det ska bli något vettigt av det.
 
Jag har för mig att dom äter ikapp på ganska kort tid. Förra sommaren hade jag munkorg dagtid och mindre hage med högiva nattetid och lyckades faktiskt få min att gå ner i vikt. Fungerade super!
 
Att flytta staketet en bit ungefär varje dag är det som känts bäst av det jag provatnär jag hade lättfödd häst. Fick till det en sommar med en skogshage kopplat till ett långsmalt fält. Lugnare häst än när vi släppt på bete en begränsad stund, gladare häst än med munkorgen som hon hatade. Plus att man slapp hålla koll på hur länge de gått på gräset och flytta tillbaka dem. Nackdel, ja det tar såklart en stund att flytta ett staket, och man vill gärna ha en ganska jämnt smal hage utan träd och andra hinder för att göra det enkelt.
 
Förra året hade jag de ute på gräs i stora hagarna på nätterna, inne ett par timmar från tidig morgon (för att minska överintag av fruktan de soliga timmarna, ut i paddock med lite hö,(funkade dåligt då de äter utanför mellan plankorna och skaver av sig manen) och sen ut med munkorg på em/kväll för att sen ta av munkorgen till natten. Unghästen hade aldrig munkorg, bara min ponny och mitt kallblod jag hade då - hon låg i absolut riskzon för fång.
Men detta var inte tillräckligt för att hålla min tävlingsponny i riktigt bra form.

Jag skulle kunna sätta upp staket med ett par meters mellanrum så det blir remsor, så kan jag öppna upp mot sidorna så det blir som en... typ tarm? Hittar ingen bättre liknelse just nu.
 
Släppa så tidigt att det späda gräset är för kort för att ätas effektivt. När första vitsippan slår ut är det som markör här.
 
Har Shetlands sedan 2005 och kör alltid med att flytta staket. Det absolut bästa alternativet enligt mig. I år ska jag ha en unghäst på bete också, han får givetvis gå på vanligt bete :)
 
Jag har en ponny som haft fång. Förra året funkade det bra att släppa tidigt, men på begränsad yta. Jag gjorde också så att jag flyttade staketet en liten bit varje dag. Hon klarade sig fint hela säsongen och var i fint hull. Mot slutet av sommaren sep-okt kunde hon gå i stora hagen tillsammans med de andra.
Sen har jag mitt halvblod då , som rids och tävlas. Även hon får lätt fettdepåer och blir både överviktigt och får en rejäl buk eftersom hon äter stora mängder. Hon behöver också begränsad mängd.
Och så har jag en ungponny, blir 3 i vår. Inte jättelätt att få de här tre att samsas på betet. Ungponnyn är också ganska lättfödd i och för sig så hon och halvblodet går bra ihop större delen av säsongen. Men i somras fick jag periodvis ha hästarna i tre olika hagar. Tjatigt.
Det här med att släppa efter midsommar som det gapas om så fort man andas överviktig häst/fång fungerar inte här, då risken för sandkolik är stor eftersom hästarna i vinterhagen går och äter rötter nästa hela vintern. Jag ser större risker med vinterhagen än med sommarhagen.
Funderade förra året på att köpa en ungponny till men det blev inte så.
 
Jag har inga av mina på bete trots hård träning. De skulle inte klara det. Möjligen om jag kunde öppna lite i taget, varje vecka eller så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp