Betesputsning

cello

Trådstartare
Har ni också lika mycket regn som vi? :crazy: Här regnar det varje dag. Och vi skulle verkligen behöva putsa våra vinterhagar pga smörblommor och annat ogräs. Men det är ju ingen höjdare att göra när det är blött.

Vad prioriterar ni, få bort ogräset eller att inte sprida ut parasiter?
 
Inte sprida parasiter. Ogräset kommer ju ändå fort tilllbaka. Men så klart skönt att få bort det innan det blommar och sprider sig, men då får du ju putsa rätt ofta.
Och putsar du du när det är blött så upplever jag att det blöta slagna gräset ligger kvar längre och blir som ett lock och gräset under har svårt att komma upp. Är det torrt så är det luftigare och torkar fort och förmultnar.
Men någon annan kanske har en annan åsikt.
 
Apropå smörblommor, äter hästarna dem när de torkat? Är de fortfarande giftiga då?
Ogiftiga i torkat tillstånd.

Men personligen tycker jag inte det hjälper så mycket att betesputsa mot smörblommorna, dom skjuter bara nya blommor fast på lägre höjd.

I år ska jag testa att kalka marken och se om jag kan ändra artsammansättningen på så vis.
 
Samma problem här. Men from i morgon ska det bli betydligt varmare och halvklart iallafall.
 
Ogiftiga i torkat tillstånd.

Men personligen tycker jag inte det hjälper så mycket att betesputsa mot smörblommorna, dom skjuter bara nya blommor fast på lägre höjd.

I år ska jag testa att kalka marken och se om jag kan ändra artsammansättningen på så vis.
det jag lärt mig är att smörblommor växer där det är mager jord. för att bli av med dem ska man i så fall gödsla.
 
Ogiftiga i torkat tillstånd.

Men personligen tycker jag inte det hjälper så mycket att betesputsa mot smörblommorna, dom skjuter bara nya blommor fast på lägre höjd.

I år ska jag testa att kalka marken och se om jag kan ändra artsammansättningen på så vis.
Hjälper väl inte supermycket nej. I den bästa av världar vill jag putsa 3-4 gånger per säsong. Iaf vinterhagarna där det blir mest ogräs. Men det är ju sällan görbart med tanke på vädret.

Är så trött på regn nu! Betena blir söndertrampade, och det är så mycket som behöver göras som bara får vänta. Och sen förstaskörd blir det också.. :cry:
 
Hjälper väl inte supermycket nej. I den bästa av världar vill jag putsa 3-4 gånger per säsong. Iaf vinterhagarna där det blir mest ogräs. Men det är ju sällan görbart med tanke på vädret.

Är så trött på regn nu! Betena blir söndertrampade, och det är så mycket som behöver göras som bara får vänta. Och sen förstaskörd blir det också.. :cry:
Här har vi jättetorrt. Regnat lite då och då senaste tiden men fortfarande alldeles för lite..
 
Här har vi jättetorrt. Regnat lite då och då senaste tiden men fortfarande alldeles för lite..
Så olika det är! Här är det lika mycket vatten i både bäckar och mark som blöta höstdagar.

Fast mindre upptrampat eftersom det är varmt.

Får jag fråga var du bor? :)
 
Frågan är hur parasittrycket är på markerna.
Själv bryr jag mig inte om det är blött eller inte utan jag slår hagarna. Har dock så lågt parasittrycket så har inte behövt avmaska senaste 5 åren (eller är det 6 år sedan:confused:).

Hade jag haft mer mask så hade jag fått tänka på vilket som är bäst för tillfället.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Igår hade jag boendestödet här. Jag hade inte tänkt över vad vi skulle göra. Det gör jag aldrig. Utan jag ser allt som behöver göras och...
2
Svar
26
· Visningar
1 647
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
650
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp