betesreducerare

Lilla_Gubben

Trådstartare
Vad finns det för olika sorter? Försökte prova en GG idag, men hästen fick fullkomlig panik... med tanke på att han kan vara lite knepig att få grimman insåg jag snabbt att detta kommer inte fungera i mitt kollektivstall, men då hagen är väldigt klöverrik och han redan haft ett mindre gaskolikanfall, så har jag ingen lust att han ska ha fri tillgång till klöverängen just nu.

Tills jag hittat något som fungerar så får han gå 2h i klöverhage med kompisar och sen flytta till sjukhage innan jag åker till jobbet, men det känns inte heller kul. Jag ser ju gärna att han går med kompisar.

Sen är han ju "lite" överviktig också, så om man kan minska matintaget vore det bra.

Sv: betesreducerare

KL

GG er Greenguard ? I dont like...
Borjes har en fin, den typen er bra. Mer som en kurv om man kan si det i nylon/webb

Jag tyckte det var svårt att få green garden att sitta så det kändes säkert att släppa hästen. Använder nu den modellen som är som an hink av nylonband med gummifront. Hålet i mitten satt inte rätt till våran och hon fick inte i sig grär överhuvudtaget så vi skar upp en liten skåra under och det fungerar jättebra.

Prova en betesreducerare av hinkmodellen istället, dvs som en grimma med en korg på.
Mata hästen lite genom hålet och håll gräset närmare och närmare marken tills du är alldeles på marken så fattar de snabbt att det går att få i sig mat med den på.
OBS! Viktigt! Köp en storlek större än du brukar ha, dvs brukar hästen ha cob så köp full osv. Annars blir korgen för tight, har varit så på alla märken jag provat så jag tror att det gäller generellt. Grimman brukar vara väldigt ställbar så att man kan spänna åt tills det passar och det gör ju inget om korgen är stor, finns liksom ingen chans att de kommer ut på sidan som i en GG och bra om de kan gapa och gäspa ordentligt.

*halvt kl

Jag har en sådan som Arwen beskriver till min fjordvalack. Han har cob i det mesta, men i denna (och flugmasken) behöver han full. Jag upplever att den fungerar väldigt bra, men jag blev tvungen att göra hålet större. Det som fanns från början var väldigt litet, och med det rätt höga gräset i (större delen av) hagen fick hästen inte i sig mycket. Jag skar ca 1-1½cm utanför kanten på det befintliga hålet, och nu fungerar den kanon.

KL
Tack för alla svar.
Hm, hoppas jag kan få lämna tillbaks green guarden, den är ju trots allt bara provad. Sen får jag väl prova hinkmodellen och se om det fungerar.

Jag tänkte att han skulle få gå ut utan, för han och hans ena kompis vill gosa direkt vid utsläppet, så får jag svänga förbi på vägen till jobbet och sätta på munkorgen. Men har läst att det inte spelar någon roll om man inte har den på hela dagen, för att de lär sig att hetsäta de timmarna de är utan, någon som vet om det är någon sanningshalt i det? Hästen ifråga känns som en bulimiker, för jag upplever att han hetsäter hela dagen, jag kan se de andra stå och sova men han går loss som en gräsklippare, så jag tycker att det borde vara skillnad om han går utan 2 av 12h, eller tänker jag fel:confused:?

Liknande trådar

Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
2 022
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka