Betfor eller kornkross?

TheHunted

Trådstartare
Vad annser ni att en häst blir piggast av att bara gå på hö och Korn kross eller bara betfor och hö??

//TheHunted1

Sv: Betfor eller kornkross?

Jag förstår inte hur du menar, det ena kan ju inte ersätta det andra? Är det två alternativ du överväger?
Du kan ju hursomhelst inte ersätta korn med betfor, så det är nog väldigt svårt att säga, har aldrig ens kommit på tanken att utforska effekterna...

TheHunted1 skrev:
Vad annser ni att en häst blir piggast av att bara gå på hö och Korn kross eller bara betfor och hö??

//TheHunted1

Hej!

Som sagt tidigare: det ena går inte att jämföra med det andra eftersom det är två helt olika fodersorter. Och för att vara ärlig, jag tror inte att någon av dessa alternativ skapar en "pigg" häst. Utan det är snarare hästens miljö som visar sig i dess förändrade beteende, om den trivs eller ej.
Men studier har visat att hästar har relativt lätt att ta åt sig energin (i form av socker) i betforen och i kombination med en väl avvägd foderstat kan hästen då prestera bättre med hjälp av betforen som tillskottsfoder. Men inte med betfor bara......

Borde ju vara betforn eftersom det är socker.... ren energi.
vet ett flertal hästar som blir alldeles nippriga av betfor.
Korn däremot har ju inte samma effekt-pigga hästar mår oftast bättre av korn än havre, så är den även bra för hullet....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
894
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 027
Senast: tanten
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18