B

**BORTTAGEN**

Hej jag undrar om någon vet hur mycket betfor en islandshäst ska ha dagligen, den rids inte varje dag?
Tacksam för svar Yaqui :confused:
 
Hur mkt betfor en häst ska ha? De märker man själv.. Betfor ger engergi om jag inte fattat fel? Du märker hur mkt den ska ha annars vet jag inte!
 
förlåt visste inte det är alldeles pinfärsk här. :o
 
Ingen häst SKA ha betfor, eller måste ha det. Det kan passa in i dess foderstat, den kan gilla det, den kan bli dålig i magen av det eller bra i magen av det. Det är fiberrikt, men för allt i världen, hästar ska leva i huvudsak av stråfoder (växttråd är ju fiberrikt om något) och behöver inte nödvändigtvis mer fibrer än så.
Det kan funka lätt laxerande, och kan alltså ge något lös mage. M a o kan det vara bra till en hårdmagad häst, sämre för en lösmagad (generellt det här...).
Betfor innehåller energi i form av malass (=socker). Det är inte bra för hästar med alltför mycket lättillgänglig energi (socker är lättillgängligt energi, stärkelse, fett och fibrer tar i tur och ordning längre tid att smälta), deras tarmflora störs av det eftersom bakterierna lever av sockret och struntar i att göra sitt jobb, bryta ner resten av maten...

Det finns en rekommenderad maxgiva betfor, men ingen minimigiva. Tror det är max 0,2 kg betfor per 100 kg häst. Min stora häst äter nu t ex 0,1 kg per dag, fick inget alls förra året och mådde lika bra då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. En fundering nu när sommarvärmen kommit. Hur löser ni det med salt till era hästar som har betesreducerare? Min ponny får nu salt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 067
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: MiniLi
·
Svar
2
· Visningar
483
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp