Betnghjälp

MittNyaJag

Trådstartare
:D

Har strandtomt och grävde förra våren iordning lite på stranden närmast vattnet där det tidigare växt mest vass. Iallafall så fyllde vi upp och sådde gräs och det blev jättebra. Bortsett från den meter fyllnadsmaterial som vattnet tog tillbaka innan gräset hann få rötter...
I år funderar vi på att fixa till igen och skulle vilja fixa en kant som förhindrar vattnet från att ta tillbaka materialet. Min morbror gjorde något liknande vid sitt sommarställe och gjorde kanten av L formade betong"bitar" som man då fyller upp jord på så de låses fast. Någon som vet vad man ska googla på för att hitta sådana och vad de kan tänkas kosta?
Annars funderar vi på att lägga slipers eller lyktstolpar som avgränsning. Var kan man tänkas få tag på sådana?

Det är väldigt lerig just på den sidan där vi fixat och donat, hur tjocka lerlager kan det finnas? Vattnet är en liten vik/utbuktning på Dalälven. Tror ni, så här över ett internetforum, att det skulle vara möjligt att gräva undan en del/all lera och fylla på med sand i stället?
Kommer sanden ligga kvar, eller kommer leran krypa upp? Det gör inget om det blir djupare, mer än att det innebär fasligt mycket arbete och pga leran vet vi inte riktigt om vi törs köra ner med traktorn och karva med skopan...
Förra året använde vi en liten, liten grävmaskin och vände upp/grävde bort majoriteten av all vass med rötter så botten är betydligt bättre (läs, mer badvänlig) än innan, men det är fortfarande lite obehagligt iom all lera...

Någon med strand- eller betongerfarenhet som kan svara på någon av mina luddiga frågor?
 
Senast ändrad:
Sv: Betnghjälp

L-balk kallas de
finns att beställa på alla byggvaruhus.
googla lite på finnja, maxit, cementfabrik osv... så kommer du hitta dem.
 
Sv: Betnghjälp

Tack. .
nu ska jag bara lyckas hitta sådana som är oisolerade... Känns lite overkill att isolera strandkanten...
 
Sv: Betnghjälp

I need more help!
Hittar inga sådan som jag söker iallafall. Tycker jag har sökt på hur mycket somhelst.
Det jag vill har är "rena" L, i bara betong (lr vad det nu heter...), ingen isolering eller annat utan bara betong. minst 50 cm höga, helst närmare 70 cm. Någon som har en aning?
Har räknat lite på vad det sklle kosta att mura med lecasten och skulle nu behöva hitta någon form av prisuppgift på dessa och se va som är ekonomiskt försvarsbart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vän pratar med läkare om en medicin. Hon nämner att hon inte kan gå över 100mg för hon förlorar all form av kontroll av kroppen. Han...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Rosett
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 492
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 066
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp