Bett eller ej???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 893
B

bonita

Ska precis till att börja rida min häst. Är inte så erfaren utan lyssnar på de som kan... Endel säger att det är farligt att rida utan bett, om hästen blir rädd har jag ingen chans att få hejd på den. Andra menar att det beror inte på bettet om jag får hejd på den eller inte. Vill hästen dra så gör den det vilket bett man än har.
Vill gärna själv rida hästen bettlöst men vill också känna mig säker när jag är ute och rider. Hur ska jag göra?

Sv: Bett eller ej???

Jag tycker det är olika båda vad det gäller häst och ryttare.
Alla hästar går att rida utan bett på.De flesta hästar blir till och med lättare utan bett.
Jag anser som så också att sticker hästen så gör den det.Då finns det inget bett som gör någon skillnad.
Och det låter ju inte så trevligt att man stoppade hästen enbart med bettet :crazy:
Men se till att hästen är lyhörd för dig och dina hjälper och att du känner att det är tryggt och säkert.

I princip alla hästar går att rida bettlöst. (Det finns ju dom som har "fobi" mot att ha nosgrimma)

Det finns 3(4) typer av bettlöst:
- hackamore
- sidepull
- biteless
Sen finns också Lindell, som är en variant av sidepull.

Jag tycker du ska börja med hackamore som är det "skarpaste" av tränsen.
Om hästen blir rädd och sticker, så spelar det ingen roll vad du har i munnen på hästen. H*n sticker iaf.

Precis som Fröken_Skåne skriver, träna hästens lyhördhet mycket.
Träna också mycket ledarskap/hantering så att hästen får förtroende för dig.

Lycka till

Vill hästen dra så gör den det iaf, med eller utan bett, skulle jag vilja säga.
Men har amn en häst som är himla stark å stum i munnen å tex tandproblem är uteslutet så skulle jag tänka en gång till innan jag skaffade tex hackamore.Man kan ju börja med att rida på en ridbana där det inte är så stor risk att hästen försvinner, amn kan ju inte dra alltför hårt i tyglarna heller då det faktiskt hänt att man knäckt av nosbenet på hästar.

Tack för tipsen, jag har ridit honom i padock med bara grimma, törs jag pröva det ute i skogen bland alla "hemska" saker?

HTML:
då det faktiskt hänt att man knäckt av nosbenet på hästar.

Jaså?!

Nu ska du inte skrämma upp Bonita med lösa rykten!

Det enda fallet jag har hört talas om är en tävlingsryttare som gick omkull väldigt olyckligt med sin häst.
Hästen avled, vilken det hade gjort oavsett om den hade hackamore eller bett.

Ska du kunna knäcka nosbenet på en häst med hack eller sidepull, måste du vara skapt som Hulken!

Jag har ridit mina araber i fem år nu på helt vanlig grimma med tyglar på. Har även ridit in tre hästar på grimma. Största anledningen för mig att börja rida med grimma var för att jag inte litade på att jag skulle ha tillräckligt mjuka händer i en krissituation och jag ville inte skrämma min unghäst mer än nödvändigt.
Nu rider jag i grimma för att hästarna älskar det och för att det är så bekvämt att slippa värma och skölja bett. :angel:

Prova att rida ut tillsammans med någon som har en lugn och trevlig häst första gångerna så märker du om hästen svarar lika bra i terrängen som i paddocken.

Lycka till!
/JES
bettlöst - om hästen själv får välja!

När/var/hur hände detta med att någon knäckte nosryggen på hästen med ett hackamore????

Skulle gärna vilja veta då "alla" har hört men ingen tycks veta...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka