bett-fråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 047
S

Sellan

har en c-ponny som just nu går på ett tvådelat "äppelbett", han rids inte utan vi är ute och går med honom. nu frågan: kan det bli "snällare"/bättre för hans mun om han går på gummistång? (är som ett vanligt tränsbätt fast rakt)
för och nackdelar med stång jämfört med tvådelat? bettets pacering?

Sv: bett-fråga

Gummibett är oftast för tjocka för att få plats i en hästmun. Om ni bara är ute o går med hästen så tar ni ju inte särskilt mycket i munnen på den, och då borde det inte spela nån större roll vad för bett ni har.

det är inte så jättetjockt. som ett vanligt bett ungefär.. men snart ska han börja ridas..

stång trycker väl inte upp i gommen?

Nej, ett odelat bett kan aldrig gå upp i gommen, men många hästar upplever det dock som skarpare än två- eller tredelat.

Är han van vid detta bettet så tycker jag du ska fortsätta med det. Trivs han med det finns väl ingen anledning att byta? :)

Om du är rädd att bettet ska trycka i gommen skulle jag ridit på ett vanligt tredelat :)

ska se hur han gillar det (hade det på min gammla ponny när jag var typ 7år gammal å sen slarvade bort det men ha hitta den igen nu) för det är ngt "djur" som har tuggat på plasten på äppelbettet .. så det är "flisor" på tungdelen.. måste slipa(förstörs bettet om man slipar lite på det? kan det väl inte göra?) innan han får sår på tungan.. kan det verkligen bli skarpt då den inte har några skänklar?

Ja, precis som ett kulbett kan upplevas skarpare än ett tredelat.

Är det kanter på bettet skulle jag inte använda det. Vet inte om det går att slipa till.

Jag skulle inte använda ett gummibett, fräter på slemhinnorna, men ett rakt i vanligt 'metall' skulle jag isåfall rekommendera, gärna med fasta ringar :)

hur kan gummi fräta? han har väl bettet högst en timma åt gången...?

Jag vet inte om det fräter - det har jag väldigt svårt att tänka mig faktiskt. Däremot blir det väldigt mycket friktion i munnen med ett gummibett, om du jämför med ett vanligt metallbett. Metallbetten är också överlag tunnare.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 429
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka