Bett funderingar....

QuickStar

Trådstartare
Någon Bett kunning som har synpunkter på waterford bett?
för och nackdelar tack!

Jag har ridit min valack på vanligt 2-delat sedan jag köpte honom, jag har ridit honom utan nosgrimma hela tiden och han har för det mesta "joxat" med bettet, gapat lagt tungan över bettet, dragit ner huvudet osv sen för två veckor sedan bytte jag till ett waterford och jag upplever att han trivs mkt bättre med det, han gapar inte utan tuggar och "suger" på bettet, går stadigare på tyglen och är otroligt framåt.
Har provat bett med hävstångs effekt men då tappar han helt framåtbjudningen och stannar istället varje gång man kramar i tyglen.

Är det möjligt att han helt enkelt trivs med waterford bettet som ju är mer följsamt än ett tvådelat eller upplever jag honom stadigare på tyglen för att bettet är skarpare?

Sen undrar jag (som inte minns något från kemin) om det finns nickel i järn bett (sånna svart-oxiderade eller vad de heter)

Sv: Bett funderingar....

Han trivs ju uppenbarligen mycket bättre på det! Har du provat ett tredelat? Han kanske trivs bra på ett sådant med, för det går ju inte upp i gommen och viker sig som det tvådelade du hade först. Det är ju ett så mildt bett som möjligt man eftersträvar. Skulle bettet vara för skarpt skulle han ändå inte jobba i rätt form då det skulle störa honom. Tycker du att det funkar och han trivs tycker jag du kan fortsätta med det! Tänk på att det är handen i slutänden som avgör hur skarpt ett bett är!

Jag brukar prova hur bett känns såhär (fick detta tips via en hästtandläkare)

Håll armen i en 90 graders vinkel och vrid om den så undersidan av armen är uppåt. Armen symboliserar hästen underkäke. Ta sedan bettet och lägg som det ligger i hästens mun. Be sedan en vän att ta ett tygeltag ( sätt tyglar i bettet). Detta test blev lite av en aha upplevelse för mig. Testa gärna olika bett och märk skillnaden!

Precis hur intressant som helt!!!!

Jo 2-delade ställer ju sig gärna upp och trycker i gommen, vilket detta absolut inte kan göra eftersom det är 4 brytpunkter på det. Det borde ju vara ngt skarpare än ett 3-delat. Har ingen tre-delat själv men jag ska kolla om inte ngn i stallet har det. Känns onödigt att köpa ett som han inte funkar på :)

Men tanke på att han helt tappar framåt bjudningen med de skarpare betten jag provat så tycker jag att han borde inte uppleva waterfordet skarpt eftersom han snarare är mer framåt på det än på sitt 2-delade. Hmm det här är intressant!

Ska prova Åskas test också, verkar väldigt intressant!

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: Elo
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 648
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 530
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 637
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur