Bett, hel vetenskap

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 651
Sv: Bett, hel vetenskap

Varierar mellan odelat & tredelat tränsbett, jaktstång och bettlöst.

Pessoa har jag aldrig använt. Skulle klassa det som plåga (för hästen).

När jag var yngre skötte jag om en D-ponny (typ i 8:an) och han gick jättebra på Pessoa! Faktiskt!

Men idag skulle jag aldrig rida med det, hör bara dåliga saker om det hela tiden nu!

jag har aldrig ridit med det, känner heller ingen som gör det men jag har läst att det är en plåga..
jag läste på en blocket annons att de va en unghäst som var väldigt mjuk i munnen och gick lätt ner i form, men på bilden red hon honom på ett pessoabett, på nedersta ringen :confused:

själv rider jag på:
tvådelat tränsbett med fasta ringar
tredelat tränsbett med fasta ringar
rakt tränsbett med fasta ringar
och ska börja med hackamore

Dressyr- femdelat Mylerbett
Hoppning- Pelhamstång

Pessoa tycker jag är ett bett som kan användas i hoppning om hästen funkar på det men inte i dressyr

Jag rider på:

tredelat tränsbett
tvådelat tränsbett
rakt tränstbett
kimblewick/jaktkandar
blank kandarstång
sidepull
ponnyhack
pelham
halsring

Tror det var allt;)

Ang. pessoabett så tycker jag inte att det ska användas då det har en väldigt dålig inverkan på hästen eftersom att det ger dubbla signaler mm.

Vad rider ni på för bett?
Inget alls. Jag har inte använt bett eller träns på en häst sen jag skaffade egen häst för massor med år sen. Här går det oftast barbacka och grimma eller sadel och grimma eller varken sadel eller grimma.

Bett är för fegisar.:grin::D

Inget alls. Jag har inte använt bett eller träns på en häst sen jag skaffade egen häst för massor med år sen. Här går det oftast barbacka och grimma eller sadel och grimma eller varken sadel eller grimma.

Bett är för fegisar.:grin::D

Så du menar att jag håller på att bli modig?! :eek: :D

jag rider på vanlit tvådelat .. och ibland tredelat .. undrar om man får ha stång på lokala dressyrtävlingar alltså inte kandar nu .. ? och hur funkar det?

Jag växlar mellan en spansk stång, en akademisk stång, en Billy Allen stång samt ibland en westernstång som kallas Grazing.
Pessoabettet gillar jag inte eftersom det har hävstång men används utan kindkedja. Häsvtångsverkar tar inte ´slut om ryttaren håller för mycket och dessutom är de nästan alltid ledade. (och när det inte finns kedja viker sig bettet garanterat i hästens mun) Det finns mängder av andra bettmodeller jag skulle välja istället för Pessoa. Enda användningen av Pessoabett jag kan tycka är helt ok är om man sätter tyglarna i den vanliga bettringen. Då blir det som ett vanligt delat bett, men mera stabilt eftersom sidostycket inte löper utan sitter fast i lilla ringen.

Hackamore, Kandar, Rakt gummi-pelham, tjockt tredelat med fasta ringar. Kandaret, hackamoret och pelhamet är favoriter hos hästen. Tyvärr gick hackamoret av (det var väldigt gammalt) när jag red i våras och sen dess har inget nytt införskaffat.

Kandaret tränar och tävlar vi på, pelhamet använder vi inte så ofta och tränsbettet rider vi ut och joggar på.

jag rider på vanlit tvådelat .. och ibland tredelat .. undrar om man får ha stång på lokala dressyrtävlingar alltså inte kandar nu .. ? och hur funkar det?

Man får inte ha stång varken i lokal, regional eller någon annan kategori. Ska man ha stång måste man ha kandar.

Tränsbett(2-delat) och rakt bett...vill hitta ett kwibelvick(Stavning?) eller ett pelham, men hästen är stor i munnen(150mm)

Blank stång med S-skänklar till min skolade ridhäst (akademiskt), kapson till det lågt utbildade avelsstoet, tränsbett till det halvutbildade stoet.
Pessoabett ser jag ingen användning för.

Jag rider på två eller tre delat tränsbett i gummi:) och även i grimma och halsring :p

Pessoa är jag helt emot och skulle aldrig utsätta min häst för det. Känner inte att jag behöver det heller.

Hade från början ett vanligt tredelat, men köpte nu ett tvådelat D-ringsbett iom att tösen hade det när jag provred. Hon funkar så bra på det också. Det är ju väldigt bra att byta bett nån gång i veckan förutsatt att hästen fungerar på bettet och att det passar.
Dessutom rider jag bettlöst på sidepull.
Sen byter jag nosgrimmor också, mellan löst spänd mexikansk, engelsk och helt utan. Dock rider jag helst utan men det kan vara lite fint ibland :angel:

Ett pbett är väl knappast att rekommendera men du har nog insett det nu iom att alla är så otroligt emot det ;)

Jag använder ett smalt tredelat tränsbett eller hackamore. Pållen trivs bäst utan något i munnen så det är favoriten för mig.
Pessoa har jag inte provat någon gång, men skulle nog inte vilja heller, det finns andra, bättre sätt att lösa problem på.

Jag använder oftast tredelat med koppar rulle, rakt D-ringsbett, sidepull/kapson,repgrimma har även postkandar som används ibland då med dubbla tyglar men ytterst sällan..

Pessoa bett har jag inget positivt om faktiskt:devil:

Jag rider min häst på ett tre-delat tränsbett med rörliga ringar. Hon blir gärna tung emellenåt och låter mig bära hennes huvud men trots det vill jag inte ta till ett skarpare bett.
Min foderponny jag hade på ett år sedan reds bara på ett två-delat pessoabett i mässing. På grund av min okuskap tyckte jag att det var en bra idé eftersom hästen är väldigt het men nu i efterhand skulle jag aldrig utsätta min eller någon annans häst för det. C-ponnyn är nu 20 år och är till största delen av sitt liv riden på pessoa. Har aldrig suttit på en mer "sönderdragen" och okänslig häst. Hon visar ögonvitorna vid tränsning och vill inte alls ta bettet.
Tilläggar bör att krånglet vid tränsing kom först efter jag lämnat henne ifrån mig.

Jag rider min häst på ett tre-delat tränsbett med rörliga ringar. Hon blir gärna tung emellenåt och låter mig bära hennes huvud men trots det vill jag inte ta till ett skarpare bett.
Min foderponny jag hade på ett år sedan reds bara på ett två-delat pessoabett i mässing. På grund av min okuskap tyckte jag att det var en bra idé eftersom hästen är väldigt het men nu i efterhand skulle jag aldrig utsätta min eller någon annans häst för det. C-ponnyn är nu 20 år och är till största delen av sitt liv riden på pessoa. Har aldrig suttit på en mer "sönderdragen" och okänslig häst. Hon visar ögonvitorna vid tränsning och vill inte alls ta bettet.
Tilläggar bör att krånglet vid tränsing kom först efter jag lämnat henne ifrån mig.

Naw :cry: Kanske borde låta henne gå på hack eller gummi nu då? Fast det kanske inte är du som bestämmer längre?!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 286
Senast: sweep
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V