Bett hjälp =)

M

MontéBruden

Hejsan..
Tänkte bara höra vad ni tycker att jag ska ha för bett på min kallblodskille..
När vi tävlar hoppning så rider jag honom på ett rakt pelham med två tyglar. Då han har en tendens att bli väldigt het och stark i hoppningen. Men på framridningen så håller han sin bästa form någonsin.. Alltid. Lika om jag rider dressyr hemma på gården. Så håller han en toppen fin och stadig form med pelham bettet..

Så då bytte jag till ett rakt tränsbett i dressyren och han funkar verkligen klockrent på det. Red på ett tvådelat innan, och han gick bra men kände inte att han lyssnade "perfekt". Som han gör med kandaret, raka pelham eller med det raka tränsbettet. Men.. nu ska vi ut och debutera på dressyrbanan.
Och ska rida lokal Lb. Men den stora frågan är vad jag ska rida på för bett..


För det är ju förbjudet att tävla dressyr på rakt tränsbett om jag inte mins fel.
Och han går ju inte alls lika bra på det tvådelade jag har.

Så jag tänkte ett tredelat? Kan det vara något att testa? Vad tror ni?
borde inte det bli ungefär samma "effekt" som ett rakt? Och ska det vara
fasta eller rörliga ringar osv? =) =)
 
Sv: Bett hjälp =)

Prova 2-delat rotarybett kanske?! Har det till shettisen och han trivs superbra på det. Har haft rakt förr som har gick helt okej på(bytte för att tanken va att vi skulle göra ett ungersktbett av rotarybettet). Rotatybetten upplever jag som lite stelare i, ja va f*n heter det, *hjärnsläpp* delningen än vanliga 2-delade, kan har fel men iaf ett tips!
 
Sv: Bett hjälp =)

Okey, får läsa på om det då. Får man tävla dressyr på ett sånt? =)

Något annat förslag eller så?
 
Sv: Bett hjälp =)

Har du möjlighet så låna ett tredelat av någon och testa. Jag skulle inte säga att det fungerar som ett rakt bett, men det ligger naturligare i munnen än ett tvådelat iom att det har fler brytpunkter. De hästar jag haft har gillar tredelat bättre än tvådelat.
 
Sv: Bett hjälp =)

Ja, ska höra. =) Någon borde ju ha ett så jag kan testa. Ja, han kanske också gillar det bätre. Kanske visar sig att han gillar det bättre än ett rakt också =)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 276
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
892
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 859
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp