Bett hjälp tack!

_jullan_

Trådstartare
Min ponny blir stark när man rider ut, jag kan hålla honom men det är knappt så jag tycker det skulle vara bättre att ha ett lite skarpare bett så man slipper dra sönder munnen på honom...Har just nu ett vanligt tredelat.

Vill helst att det ska vara någon typ av tredelat då han går bäst på de betten, får inte vara för skarpt för då knäpper han av.
Får inte vara ett pessoa för det knäpper han av på.
Så någon som har något tips på ett tredelat bett som är skarpare än ett vanligt men inte för skarpt och som inte är pessoa..? :)

Sv: Bett hjälp tack!

Vet inte om jag har några bra tips till dig men jag rider mina ston på hackamore, delvis för att den ena är känslig och lyssnar knappt på vanligt bett och för oss de funkar detta bra! Hackamore har ju lite annan inverkan än vanligt bett. Men man får prova sig fram till en lösning, man kan ju rida på ett skapare bett, men det som gör hur skarpt det blir är den hand som håller i tygeln.

Min ponny blir stark när man rider ut, jag kan hålla honom men det är knappt så jag tycker det skulle vara bättre att ha ett lite skarpare bett så man slipper dra sönder munnen på honom...Har just nu ett vanligt tredelat.

Vill helst att det ska vara någon typ av tredelat då han går bäst på de betten, får inte vara för skarpt för då knäpper han av.
Får inte vara ett pessoa för det knäpper han av på.
Så någon som har något tips på ett tredelat bett som är skarpare än ett vanligt men inte för skarpt och som inte är pessoa..? :)

Läs det fetmarkerade och fundera på hur ett skarpt bett fungerar.
Du använder mindre kraft, men nog fan blir det samma skit för hästen :crazy:

Nej, för om jag har ett mildare bett så drar jag mer, men om jag har ett lite skarpare så kan jag ha en "lösare" han och ge efter mer. Har förövrigt en väldigt mjuk hand, för mjuk enligt många...Min tränare säger hela tiden, ta i honom mer, var inte rädd för att ta i honom osv..
Så jag behöver alltså ett starkare bett men inte för starkt för då knäpper han av.
Hackamore vet jag inte, har ingen erfarenhet av det bettet...hur man ska rida med det osv..

Ska du ha starkare bett är det olika former av hävstång som gäller, och då kan det inte vara delat.

Jag rekomenderar jaktbett eller pelhambett på två tyglar.
Jaktbettet kan du variera mycket genom att sätta tygeln i olika hål, översta hålet är det väldigt milt, som ett vanligt d-ringsbett.
Pelhambettet kan du välja att rida mer på översta tygeln, likamycket på båda eller rida mest på understa tygeln med mest hävstång.

Observera att båda dessa bett ska ha fast(rak, med tungfrihet eller svagt böjd) mundel.

Okej, jaktbett är väl samma sak som kimblewick va?
Så alltså ett kimblewick bett med rak stång och tungfrihet(bettet är då rakt med en böj på eller vad jag ska säga).Ska man tänka på några speciella saker när man rider på ett kimblewick och hur funkar det med kedjan..vet att den ska vara rättså hård spänd, såklart inte för hård men bättre att den sitter ordentlig än för löst..

Det var ju det jag sa, du drar mindre, men alla bett med hävstång har utväxling som gör att bettet verkar hårdare, så i hästens mun gör det lika/mer ont. Du lurar alltså bara dig själv.
Det är liksom så bett funkar... Genom tryck.

Jobba på att få hästen lydigare i stället, vilket är det verkliga problemet.

Lydig? HAHA! min häst är jätte lydig, men blir så jäklans glad när han kommer ut och är jätte framåt :D Och ja, jag rider ut väldigt mycket..:) Så han ska ha ett starkare bett så slipper han bli dragen i så..

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 289
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 250
Senast: dukie
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka