Bett hjälp!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 977
F

Falskhet_

Har en travare, som jag hopptränar och rider markarbete på. Vid hoppning blir hon väldigt stark efter hindrena. Red först på pessoa och bytte sen till tredelat och efter det så började jag på pelham. Nu när man galloperar i paddocken slänger hon med huvudet när man har pelhamet. Det tycker jag visar på obehag. Och jag behöver inte ens ta i tyglarna för hon ska slänga med huvudet och protistera. Hon går ju bättre på detta bett för hon kan inte dra iväg lika mycket . Men jag tror inte hon trivs på det.

Vad för bett kan jag ha på henne? Hon trivdes väldigt bra på pessoa. Och jag vet det inte är ett bra bett. Men som sagt hon trivdes jätte bra på det.

Nu vad kan man ha för bett som hjälper mot att hon inte sticker iväg.
Jag vet man ska ta tag i problemet och det gör vi. Men jag anser det är bättre att använda ett bett hon lyssnar på nu i början och börja bygga muskler först innan man betslar ner och får henne att lyssna på det. För det kan ju vara så hon inte orkar bära upp sig själv.

Så vad anser ni för bett som kan vara bra. Tänkte testa rak stång för det har vi på pelhamet och testa och se.

Snälla tips!!

Sv: Bett hjälp!!

Det kanske är raka bett hon inte tycker om.

jo det är sant. vi får snacka med tränaren på fredag och se vad vi kan få fram.

Eftersom hon gillade Pessoat, var det tvådelat? Prova ett annat delat bett kanske om hon inte gillar rakt.

Eller testa ett pelham eller jaktkandar med port, alltså inte helt rak utan med ett valv på mitten. Hur ser det ut som du har nu? Är det spikrakt eller en båge (Mullen Mouth)?

Hon får mer plats för tungan om du har ett med tungfrihet.

Provade ett rakt tränsbett på min nordis till körning, det gick fasen knappt att stanna, hon bara gapade. Hon går bättre ju fler delar bettet är i och ju rörligare det är då hon har tjock tunga!
Pelham går inte alls! Har iofs bara provat rakt och det var länge sedan, men har inte behov av skarpa bett egentligen utan provade för att se vad som hände helt enkelt.

Bäst går tredelat Ky Rotary med parerstänger, alltså Fullcheek.
http://www.hipican.com/caballo/hierros/hr0005.jpg

De finns på Hästshoppen i Halmstad bla. Lite dyrare men jag gillar "designen", finns massor av olika sorter.

Det finns en uppsjö av olika bett, låna ihop en hög av kompisar och prova dig fram.

Här har du en sida med massor av bilder på bett, Pazuzu här på buke har den:
http://www.pixbox.se/usr_show_id24480_page0_order1.html

Senast ändrad av en moderator:

Med ett pessoa blir det ju lätt så att dom knäpper av i nacken och kröker på den utan att jobba ordentligt med resten av kroppen. Kan det vara därför du upplevde att hon trivdes på det?
Jag rider min ponny på pelham när jag hoppar eller rider med andra då hon är väldigt het (lydig i dressyren) och hon protesterar direkt om jag tar för hårt i pelhamet. Har jag bara mjuk och stadig hand går hon som en klocka. Jag säger inte att det är så i ditt fall, men du kan ju prova igen på pelhamet och tänka på att vara riktigt riktigt mjuk och stadig.

Om jag var du skulle jag sträva efter att rida din häst på 3-delat tränsbett. (eller 2-delat om han funkar bättre på det) Tydligen så gillar han ju inte rakt, men prova ett oledat gummibett. Ett pett med fasta ringar (eggbett eller D-ringar) skulle kanske oxå funka bra. Eller ett fullcheck med parerstänger! Prova tills det känns bra och använd gärna lite olika bett (om han till exempel går bra på 2-delat pelham, tredelat och fullcheck så variera mellan dom) och prata med din tränare om vilket bett du ska rida på :)

Lycka till! :bump:

ja, pessoa är ju inte bra på det sättet. men jag kände samtidigt hon drog inte iväg samtidit som hon lyssnade. Men jag tror det hela handlar om jag inte har kraften att sätta mig ner ordentligt för hon drar och gör jag inte kommer ner ordentligt i sadlen för att hålla om. Delar hästen med en tjej som är en aningen kraftigare än mig. jag är väldigt nett och väger knapt 60 kg. Men hon får hästen att inte dra iväg och ja tror att eftersom hon väger mer så har hon något mer att sätta emot.

Jag rider på tvådelat, tre delat och pelham. Ska på hoppkurs imorgon och på lördag så jag ska testa med pelhamet båda dagarna och sedan ska ja diskutera det med min tränare för han är duktig på bett. han hade en föreläsning om bett men den missade jag. ångrar det djupt.

Åhh en föreläsning om bett skulle jag också vilja gå på!

hade samma problem med min travare, fast han stack iväg innan hindrena... hade tredelat som du, bytade till pessoa och tyckte att han fungerade bra på det det, men vår hästtandläkare har i princip förbjudit det bettet på honom numer ;D fick gå ner två storlekar och provade ett mullenmouth (ett svagt böjt stångbett) och det gick han jättebra på om jag inte hoppade eller red ut... fick ett mullenmouth kimblewick att prova av en stallkompis och det trivs han super på! just att det finns valmöjlighet att sätta tyglarna i olika "skarphetsgrader" gör att jag anpassar bettet efter hans humör, vissa dagar använder jag det lilla "hacket" längst ner andra dagar hela ringen. nu kan jag kontrollera hans fart och få honom samlad ända fram till hindret! vilken känsla! :D

Har inte läst igenom tråden!

Men du? Börja om från början. Orkar hon inte bära sig har du ju missat grundträningen, den får du inte genom att byta bett.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
500
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Pinus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 364
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka