Bett...Hur smala bett finns det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 8 333
Sv: Bett...Hur smala bett finns det?

Aha! Haha, vad står det i den då? Eller är det emst om de olika "stegen"?

Jamen det är ju bra! Verkar som pålle trivs i alla fall! :)

Jo du har rätt Boken handlar mer om deras uppbyggnad och dom olika nivåerna...Red igårkväll igen, var bara tvungen;) vi är fortfarande konfunderade både jag och hästen...Helt klart är ju att det inte "fungerar" som ett vanligt tränsbett....Måste nog skapa en ny tråd....:)....finns det vanliga bett som liknar dessa , smal och anatomiskt formad....

Har fortfarande inte kommit på varför hästen inte tar tygeltagen som med vanliga bett???? Lägger nog detta Myler i högen bland dom andra ...på hyllan.Börjar bli en del nu....Kan ju inte rida med ett bett som varken jag eller hästen förstår oss på...eller främst jag ...JAG måste ju göra nåt galet...

Senast ändrad av en moderator:

Har du provat att sätta gummiplattor på det oledade tränsbettet? då blir tygeltagen i sidled tydligare.
Bara en tanke på en enkel billig lösning om du nu inte redan har provat det.
Sen tycker jag att du ska rida på ett rakt oledat tränsbett med svag tungfrihet om han trivs med det, även om du tycker att det är jobbigt med vissa tygeltag. Det är den sortens bett som ligger absolut bäst i hästens mun det tar heller inte mycket plats, ligger still och stör därmed inte hästen. Det inbjuder inte till att hästen ska joxa och tugga och ha sig med bettet.

Och en fråga till eftersom jag blev orolig för din häst när du skev att han tuggar så det smäller i bettet.
Har du kollat honom ordentligt i munnen? bara så att han inte har sprickor i tänder och dylikt pga tuggandet på betten.

/Klister - som har en häst med liten plats i munnen, en häst som hade sprickor i ett par tänder pga frenetiskt tuggande på ledade bett.

Nej jag har aldrig provat gummi plattor.
Jag har heller inte kollat tänderna, jo veterinären tittade MEN dom har inte kunskapen säger dom själv.Dom såg inget.
Men han gillade myler, han tuggade inget när jag tränsade. Bara det att jag inte begriper varför hästen inte tar tygeltagen på samma sätt ;)

Hej! Rider min häst på bettlöst (bitlees bridle) det fungerar jättebra. Han är en gammal löphäst och pullade mycket. :smirk:

Då tycker jag att du ska köpa ett par gummiplattor och prova att sätta på dem på bettet. Ett par kostar ca 10 kronor så dom är inte speciellt dyra. ;)
Och om mylerbettet fungerar bra så fortsätt med det också, men det kan ju krångligt om hästen inte förstår tygeltagen.

Vart i landet bor du? så kan jag eventuellt tipsa om en tjej som är legitimerad veterinär med inriktning på hästtandvård.
(Om du vill kolla din häst i munnen ordentligt.)

Man skulle försöka hitta ett bett som är smalt, oledat med en liten port (då kanske han tar tygeltagen bättre)Som gärna är lite rundat ,Anatomiskt format...finns det...??
.... annars kanske man kan rita och få en smed att tillverka ett ....

Har precis sålt det till en kuskvän. Minns tyvärr inte var jag köpte det, tror det följde med ett travträns. Möjligtvis kan det vara köpt på Eko.
Det var eggringar och med tungfrihet.

Kan du kolla vad det var för bett(namn) och var man kan köpa detta??

Shires har ett sådant, men det är med lösa ringar. Har aldrig sett det i verkligheen dock.

Provred med mylerbettet igen...höjde upp det ett hål igår...Det är lite lurigt när det är böjt /anatomiskt...att veta hur högt/lågt det ska ligga...Gick mycket bättre nu och han uggar ABSOLUT INGENTING när jag tränsade...ska ge det några dagar och se...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma