Bett...Hur smala bett finns det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 75
  • Visningar Visningar 8 291
Sv: Bett...Hur smala bett finns det?

Mylerbett har jag inte provat på min, men billyallen bett gillar hon verkligen. Jag har nyligen köpt ett stångbett till henne också. De är av sweet iron och det gör det nog extra smakligt. De har fasta ringar så de blir verkligen stabila i munnen.

Tigertofflan skrev:
Som sagt, blir bettet som ett V är det för kort. Alla bettringar ligger emot hästens mungipor om det inte är åt helvete förstort, men så länge det ligger som ett V går det att ha mindre storlekar.

Men odelade bett trivs han med? Då har vi ju ett utgångsläge. Har han låg eller hög gom? För har han låg gom så blir ett tvådelat (och då speciellt ett som är för långt) väldigt obehagligt för honom.

Ett odelat fullcheek? Då blir du extra tydlig i sidled.

Ja dom flesta oledade har han tuggat mindre på ..Alltså krånglar inte direkt när jag tränsar...Det är det man skulle hitta nåt oledat smaltare MEN som ändå gör att man inte behöver vara såååå tydlig när man tar vissa tygeltag..(.I det oledade som vi använt.. det har han inte svarat så bra på)...eller ett oledat men "anatomiaskt" format... lite mer som munnen.. eller då något av dom där special betten som magic, myler elller sprenger kk ultra.......JAG tror han har väldigt lite plats i munnen. MEN varför gillar han då våran spanska stång...tuggar han inte heller på...i och för sig den är väl inte så tjock...

Senast ändrad av en moderator:

Det låter exakt som min häst. Hon blev lugn i munnen av odelat bett men jag kände att det inte funkade i ridningen. signalerna gick inte fram. Det går inte att vara så exakt med ett odelat bett och då blev BillyAllen bettet perfekt. Det är 3-delat, men lederna har begränsad rörlighet. Tycker du ska prova det.

Men prova ett tränsbett med port då? Det kanske upplevs som att du får lite bättre konntakt med det än med ett rakt bett.

sudden2006 skrev:
Mylerbett finns i strl 10-12mm och är det bett som de flesta av mina hästar trivs bäst med.
Vilka ska man välja då....finns ju så många...

Tigertofflan skrev:
Men prova ett tränsbett med port då? Det kanske upplevs som att du får lite bättre konntakt med det än med ett rakt bett.
Finns det ? Du verkar ju kunna detta med bett ;) Jag är helt nollad....

Ja, Shires har ett som de kallar för "magic bit" (gå in på www.shiresequestrian.co.uk ... tror det blev rätt där.. och in under bett :) ).
Myler har också ett par bett med tungfrihet. De kostar dock lite mer än "vanliga" bett.
bett2.jpg

(titta på http://www.toklat.com/myler/mbits_mouth.html så ser du alla mundelar som finns)

Alternativt skulle du kunna köpa ett jaktkandar på typ hööks, och sen sätta tygeln i den översta skåran. Det blir som ett tränsbett.

Tigertofflan skrev:
Ja, Shires har ett som de kallar för "magic bit" (gå in på www.shiresequestrian.co.uk ... tror det blev rätt där.. och in under bett :) ).
Myler har också ett par bett med tungfrihet. De kostar dock lite mer än "vanliga" bett.
bett2.jpg

(titta på http://www.toklat.com/myler/mbits_mouth.html så ser du alla mundelar som finns)

Alternativt skulle du kunna köpa ett jaktkandar på typ hööks, och sen sätta tygeln i den översta skåran. Det blir som ett tränsbett.
Vet du jag hade boken om myler :angel: Hade jag glömt..:rofl: Dom ser ju ganska smala ut ,anatomiska och sen tror jag dessa ringar med hylsor..som gör att det inte nyper i mungipan verkar bra...ska kolla upp dina länkar.....

Ja, i teorin gillar jag mylerbetten! Har dock aldrig ridit med ett själv så jag har inte så bra koll på hur de funkar i praktiken. Men det är ju jättesmidigt att själv kunna kombinera mundel och bettring. :idea:

Vem är störst på myler här i sverige...vem har mest att välja på...har hittat ryttare och häst och hippomarket.Men den sistnämnda är mycket dyrare...finns det fler...

Jag vet inte om Eko har kvar mylersortimentet?

Men de som tar in mylerbett borde kunna ta in det bettet du vill ha :)

Var hittar man Billy Allen-bett? Jag bor i Stockholm. Är det westernaffärer som för dessa? Är de dyra?

Jag ska testa ett myler så får vi se.....

jjeg skrev:
Jag ska testa ett myler så får vi se.....

Ja då har jag testat...Detta myler bett.
Bild-676.jpg
...tränsade och han tuggade inte alls så förskräckligt...skönt :bow: ...Jag personligen blev lite fundersam när jag undersökte bettet tidigare innan jag tränsade.........Det är ju rörligt åt alla möjliga håll :rofl: ...vi provred i allafall...MEN jag är ju så mesig... vågade knappt ta i honom......Nej riktigt så var det inte :rofl: Men nästan.....Tror hästen oxå var lite förvirrad,visste inte riktigt hur/vad han skulle göra....så alla ni som rider med myler HJÄLP...ska man tänka på nåt speciellt...

Antar att man måste ge det några dagar ...kanske veckor..innan man vet ;).

Finns en bok som handlar om mylerbett. Har bläddrat lite i den och den verkar vettig :) Köp den så får du säkert svar på alla frågor :)

Har den boken...har läst den igår ....men inte blev jag klokare för det ;) ,men jag antar att man ska rida som vanligt ;)sen får man se...... MEN han tuggade inte så där frenetiskt.och tjafsade ingenting med tungan..det är ju alltid nåt.
Bettet är max 10 mm precis vid bettringen , där den är som tjockast...sen smalnar den ju av ...

Du kan ju prova ett bridongbett, dom är det smalaste jag man komma på.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 283
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 369
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Septisk artrit