Bett med koppar

vilse

Trådstartare
Hur fungerar de egentligen? Har jag inte fel så skall kopparn sätta igång salivproduktionen?
Varför vill man ha det?

Och sweet iron, vad är skillnaden på det mot ett vanligt bett?

Ex, hur skulle detta bettet vara i munnen på hästen? Vad händer där inne?
bett (sweet iron och koppar i mitten)

Sv: Bett med koppar

Hm.. ja, hittade lite svar nu :)

Föratt dra det vidare då..

Hur påverkar kopparna och därmed den ökad saliven tänderna?
Har jag inte helt fel så anledningen till att saliven ökar är att det blir en elektriskt ström när två metaller möts. Hur påverkars resten av hästens mun av detta? Förstör det emaljen på tänderna?

Och varför vill man egentligen att det produceras mer saliv? Tyder det på avslappning om hästen går och drägglar? Bettet blir blötare och minskar därmed friktionen mot laner/mungipa?

(detta kunde jag inte hitta svar på när jag sökte ;))

Min pålle skummar massa runt munnen med ett helt vanligt rakt metallbett och bra ridning. Han gillar sina bett helt enkelt.

Tror inte du ska slösa tid på att söka efter mirakel-bett, för några såna finns ej. Försök istället hitte ett bett som hästen verkligen tycker om!

vilse skrev:
Hur påverkar kopparna och därmed den ökad saliven tänderna?
Har jag inte helt fel så anledningen till att saliven ökar är att det blir en elektriskt ström när två metaller möts. Hur påverkars resten av hästens mun av detta? Förstör det emaljen på tänderna?
Jag upplevde inte att saliven ökade eller minskade beroende på vilken metall jag hade på bettet. Observera dock att erfarenheterna är begränsade och kommer från mina hästar enbart. Jag hann pröva rostfritt, argentan, koppar resp. sweet iron-koppar (det på din bild) på min förra häst. Mängden saliv, eller rättare sagt avsaknaden av saliv var densamma oavsett metall. Däremot trivdes han bäst med det sista bettet och då hade jag prövat t ex tredelat i rostfritt också.

Förre hästen reds på sweet iron/koppar i 3 år. Min nuvarande häst har i princip bara ridits med det de 3 år jag har haft honom. Har inte märkt att mängde saliv eller emaljen har påverkats och hästtandläkare resp. veterinär har inte påpekat det heller.

Nu är det ett tag sedan jag läste elektrokemi, men jag tror att det här med att bettet skulle bli ett galvaniskt element är överdrivet. Anledningen till att vissa hästar gillar sweet iron, koppar eller mässingbett bättre är att dessa metaller har en annan smak än de rostfria.

Och varför vill man egentligen att det produceras mer saliv? Tyder det på avslappning om hästen går och drägglar? Bettet blir blötare och minskar därmed friktionen mot laner/mungipa?
Det där med mycket dräggel eller inte råder det delade meningar om. Jag tror jag resonerar som du där - om min häst plötsligt skulle börja dräggla mycket tar jag det som ett tecken på att han inte är trivs med bettet eller det jag gör med det längre. Skulle han verka helt avslappnad, glad, samarbetsvillig då så kanske jag inte skulle se det så. Svårt!

Det finns ryttare som tycker att mycket dräggel är tecken på att hästen trivs och jobbar bra. Förvirrande! Till det kommer att hästar är individer. Vissa tuggar på bettet och skummar även när de är nöjda, andra inte.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 849
Senast: villhöver
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 403
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 595
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka