Sv: Bett med koppar
vilse skrev:
Hur påverkar kopparna och därmed den ökad saliven tänderna?
Har jag inte helt fel så anledningen till att saliven ökar är att det blir en elektriskt ström när två metaller möts. Hur påverkars resten av hästens mun av detta? Förstör det emaljen på tänderna?
Jag upplevde inte att saliven ökade eller minskade beroende på vilken metall jag hade på bettet. Observera dock att erfarenheterna är begränsade och kommer från mina hästar enbart. Jag hann pröva rostfritt, argentan, koppar resp. sweet iron-koppar (det på din bild) på min förra häst. Mängden saliv, eller rättare sagt avsaknaden av saliv var densamma oavsett metall. Däremot trivdes han bäst med det sista bettet och då hade jag prövat t ex tredelat i rostfritt också.
Förre hästen reds på sweet iron/koppar i 3 år. Min nuvarande häst har i princip bara ridits med det de 3 år jag har haft honom. Har inte märkt att mängde saliv eller emaljen har påverkats och hästtandläkare resp. veterinär har inte påpekat det heller.
Nu är det ett tag sedan jag läste elektrokemi, men jag tror att det här med att bettet skulle bli ett galvaniskt element är överdrivet. Anledningen till att vissa hästar gillar sweet iron, koppar eller mässingbett bättre är att dessa metaller har en annan smak än de rostfria.
Och varför vill man egentligen att det produceras mer saliv? Tyder det på avslappning om hästen går och drägglar? Bettet blir blötare och minskar därmed friktionen mot laner/mungipa?
Det där med mycket dräggel eller inte råder det delade meningar om. Jag tror jag resonerar som du där - om min häst plötsligt skulle börja dräggla mycket tar jag det som ett tecken på att han inte är trivs med bettet eller det jag gör med det längre. Skulle han verka helt avslappnad, glad, samarbetsvillig då så kanske jag inte skulle se det så. Svårt!
Det finns ryttare som tycker att mycket dräggel är tecken på att hästen trivs och jobbar bra. Förvirrande! Till det kommer att hästar är individer. Vissa tuggar på bettet och skummar även när de är nöjda, andra inte.