Bett med nacktryck!

fijja

Trådstartare
Rider på western och dressyr på min häst. Hon är toppen fin på banan med vanligt tränsbett, eller vad du nu än vill stoppa i munnen på henne :D Ute däremot är hon jättepigg och rätt seg-dragig med vanligt bett om ni förstår vad jag menar! Har jag däremot min westernstång på så är hon som en annan häst. Helt lugn och ingen stress.
Har annars varit emot att betsla upp på det viset. Har fått för mej att det är själv nacktrycket hon gillar. Skulle vilja ha något 'rida ut bett' som är mer som vanligt träsbett (eller åtminstonde inte med hävstång och kindkedja) men med tryck på nacke!

Finns det något bra??
Fram med förslag på bett, för och nack delar!!!

Dom jag har tänkt på är ju jaktkandar, men då är det kindkedja ju och då blir det gensat så skarpt.. Kan man ha det utan kindkedja om man sätter tygeln i hela bettringen??
Gag har väl också någon form av nacktryck, men har för mej att jag läste någonstans att just gag var alla hästtandläkares hatbett... Kan ha fel om det.

Sv: Bett med nacktryck!

För att få nacktryck måste man ha kedja och hävstång.
Skulle isåfall vara nåt sorts gag eller hissbett men då får du lika mycket kraft i munnen som i nacken...

(man ska fö ha kedja/curb på westernstänger)

Jo naturligtvis har jag det. Har lädercurb till mina westernstänger.
Får väl annars fortsätta rida ut med den då det funkar väldigt väl.
Ev kanske jag skulle testa jaktstången med lädercurb.. Måste ju inte va kedja just :idea:

Har aldrig testat gag, då jag alltid kännt mej lite negativ mot det. Vill gärna höra er syn/erfarenhet av det bettet.

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 516
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! nu är jag lite ny här så jag hoppas jag gör rätt nu! haha till att börja med kanske jag ska berätta lite om min häst, som är ett... 2
Svar
32
· Visningar
2 579
Senast: rubytoo
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 575
Senast: IngelaH
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 481
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka