Bett på hingst

Pluto Nebulon

Trådstartare
Undrar vilket bett är bäst att ha på en hingst med känslig mun?
Ska börja hoppträna honom och så undrar jag om det är vissa krav på bett för hingstar på tävlingar. Tacksam för svar

Sv: Bett på hingst

Speciella regler för hingstar? :confused: Det har jag aldrig hört.. Varför skulle det vara det? En hingst skall väl kunna uppföra sig som vilken annan häst som hälst på tävling? Ett vanligt tredelat är väl att rekommendera men bett är väldigt individuellt, hästar har olika smak.

använd de bett som du använder i vanliga fall... fungerar inte det, prata med din tränare!

Alla de tre hingstar som rids hos oss går på tredelat tränsbett.
Det är väl något att rekommendera om din häst har en känslig mun.

Nej jag vet inte jag har inte heller hört talas om speciella regler för hingstar, me de va hingstens förra ägare som sa att jag måste rida på det starkaste bettet för att få tävla. Låter lite lustigt tycker jag. För han är jätte känslig i munnen man kan knappt ta i tyglarna för att han reagerar.

Kan kanske vara så att den förra ägaren vet att han inte är lika trevlig att ha att göra med ute på tävling därav hennes rekomendation av skarpare bett än hemma.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: Elo
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: fio
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd