bett på tävling?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare emgard98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 560
E

emgard98

Hittar inget bra svar på min fråga någonstans. Har inget TR och tänker inte köpa något än heller förrän jag börjar tävla.

Men Det jag undrar är, hur är det på lokala hopp och dressyrtävlingar? Får man rida med pelham med kindkedja eller delat pessoa? :confused: Eller är det bara vanliga delade eller tredelade bett som gäller?

Tack för svar...

Sv: bett på tävling?

I dressyr får du bara ha tvådelat eller tredelat (med kula, inte platta).
I hästhoppning är det fri betsling.
I ponnyhoppning får du ha delat pelham med kindkedja och jag tror att du får ha pessoa där också.
Rätta mig om jag har fel.

vad jag vet är det inga problem med pessoa heller, är snarare ganska säker på att det är tillåtet.

pessoa på lokal dressyr? Är det de du menar?

Är häst jag har, så det är regler för lokala hästtävlingar jag är ute efter =)

nej, nej, ponnyhoppningen var det jag tänkte på...

på dressyr är det bara vanligt tränsbett så vitt jag vet...

På häst så får du ha;
Dressyr: Tvådelat eller tredelat tränsbett med kula.
Hoppning: Fri betsling

okej. då vet jag, då är det bara försöka få hästen att gå bra på vanligt delade bett då :(
Hon är så himla stark och lyssnar inte ett skit på sånna där "oklumpiga" bett. Bara drar iväg, om inte annat så gapar hon å tycker inte alls om dom. =( Och jag som ville starta någon lätt C eller något för skojs skull, för å se vad man får för poäng. Men då lär det inte gå :(

Med pelhamet går hon skit bra och lyssnar jätte bra, man behöver inte ta i henne mycket alls.

Får väl ut å hoppa på nån lokal istället :)

Med pelhamet går hon skit bra och lyssnar jätte bra, man behöver inte ta i henne mycket alls.

Det är ju inte så konstigt eftersom det är ett skarpare bett... I dressyren strävar efter att ha en lydig häst. :idea:

Men som sagt tidigare i tråden, i hoppning är betslingen fri.

Jo precis. Att ha en lydig häst. Men att pelhamet är skarpare visst, men hur mycket skarpare vet jag inte riktigt vad jag tror på. Alltså. Har ju Vart så mycket diskussioner ju runt det här med skarpa och mindre skarpa bett. Vilket bett som helst skulle kunna vara skarpare än det andra, beror helt å hållet på hur handen är, på hur känslig hästen är i munnen osv. osv.
Men som sagt, pelhamet klassas väl som ett skarpt bett. Sak samma.

Hur är det med delat bett/tredelat fast med fasta ringar? Får man rida på det?

Red med vanligt tränsbett idag, ett tjockt ett och det gick faktiskt relativt bra. Hon verkar vilja ha lite tjocka, klumpiga bett i munnen. Så det är väl bara att träna, träna och återigen träna :)

Okej :)
För hur är det med det? Har aldrig ridit med tränsbett med fasta ringar, men det är något skarpare än med "lösa ringar"?
Tänkte om man skulle prova det om det vanliga bettet inte fungerar alls.

Fasta ringar är ok på dressyrtävling.
Det är inte skarpare än ett vanligt tränsbett, däremot ligger det mer stilla i munnen på hästen, vilket kan ge annan reaktion.
Testa, och se hur just din häst fungerar på det :idea:

aha okej!
Jo jag får prova mig fram :)

Tack för svaren!

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 660
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 445
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 020
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka