Bett på unghäst

kaninälskare

Trådstartare
Vad rekommenderar ni för bett på unghäst?
Rider mina 2006 på ett rakt stångbett med fasta ringar just nu, då jag ser det som det "snällaste"och mest stilla.
Men vill prova skeppet skarpare då hon kan bli väldigt springig ute. Ridningen sitter såklart i händerna ej i bettet men känner att jag vill testa något skarpare, åtminstone när vi är utomhus och rider.

Vad anser ni vara skeppet skarpare än rakt?
 
Du måste prova dej fram. Det är så individuellt. Rider du på rakt bett nu så testa något delat.
Hade absolut testat tränsbett i första hand.

personligen tycker jag att lösa ringar får en tydligare och snabbare inverkan.

Men mundelen ärså individuell. Jag har både två och tredelade i olika format som olika hästar tycker är olika skarpa.
Även tjockleken spelar in.
 
Jag vill ha ledat bett på unghästarna helst om det handlar om att utbilda dem och inte bara rida ”rakt fram”. Men ett rakt oledat bett kan vara bra att variera med - gäller även äldre hästar. Man måste utgå från den egna situationen. Be din tränare/någon kunnig som känner er om råd 👍

Ps: ridningen sitter inte i händerna annat än att handen måste vara följsam och mjuk - resten sitter i sitsen. Försök rida unghästen på sitsen ffa , de kan vara vingliga och obalanserade i början men ännu viktigare då att handen inte är där man bromsar i första hand .
 
Jag rider gärna unghästar på tränsbett med parerstänger och tvådelat eller tredelat munstycke beroende på hästens tycke och smak.

Obs att stångbett och bett med oledat munstycke inte är samma sak. Ett stångbett har kinnkedja och skänklar som ger hävstångseffekt.
 
Jag rider helst unghästar på ledat tränsbett.
Raka bett ger dubbla signaler och en för styv känsla upplever jag.
Tar du i ena tygeln så blir det en rörelse även vid andra sidans mungipa. Det gör det svårare att renodla hjälperna/för hästen att förstå.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 849
Senast: villhöver
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 068
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp