Bett till känslig häst som inte vill bli störd i munnen??!

20240328_171241.jpg
 
Ja det är en djungel att hitta rätt bett, jag letar till i hoppningen, han är absolut inte stark men slår mkt med huvudet när jag håller ett lätt stöd, han är en häst som inte vill bli störd i munnen, rider med stegtyglar för att få så stilla hand som möjligt, bettlöst är inget alt då han känner inte stödet och blir osäker (ränderna är kollade för 1 månadsen och det var inga bekymmer där)
 
Ja det är en djungel att hitta rätt bett, jag letar till i hoppningen, han är absolut inte stark men slår mkt med huvudet när jag håller ett lätt stöd, han är en häst som inte vill bli störd i munnen, rider med stegtyglar för att få så stilla hand som möjligt, bettlöst är inget alt då han känner inte stödet och blir osäker (ränderna är kollade för 1 månadsen och det var inga bekymmer där)
rekommenderar någon form av bettupplyftare, micklem har sina clips, finns rem på hööks och man kan testa en egen variant med nosremmen. Sök på bettlyftare så ser du. Flera hästar som jag hjälpt till med, där ägaren tycker att hästen är känslig i kontakten, har varit så mycket mer tillfreds när en del av trycket på lanerna ersatts med tryck på nosryggen.
 
För att kolla bettstorlek brukar jag säga att man håller i ena änden av bettet och drar i den andra, det som sticker ut är extra längd man inte vill ha. Tanken är att när man tar i tygeln vill man inte att bettet ska börja röra sig en massa i sidled och orsaka skador inne i munnen.
 
Angående bettlängd förespråkar många tandläkare kortare bett. Jag upplever att det med lösa ringar då lätt blir nyp i mungipan. Rider själv med för långa bett enligt norm men ändå inga sår/skador i munnen. Om jag är osäker på storlek köper jag alltid en storlek uppåt. Går alltid att sätta på ett par bettskivor (ex acavallo) de minskar en storlek.
 
Jag köpte ett beg poponcini bett men köpte för liten stl tror jag, ska posta bild.

Jag upplevde att han trivdes med det i ridningen men vid tränsning så gapar han kanske är det för tjockt ? Behöver hitta ett gummi bett ist för metall.
Jag testade ett Berisbett till min och jag upplevde precis så - att bettet var för tjockt, han kunde nästan inte bita ihop 😅
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 948
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 993
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp