Bett på unghäst

Sv: Bett på unghäst

sånt står väl i TR...?
kolla på svenska ridsportsförbundet...där kanske det står ngt om det..:idea:

idag när jag tävlade unghäst så hade någon häst flippanbettet och en annan hade kandar så man får nog ha ganska mycket...

Har läst TR men står ej där har för mig att unghästarna i bredders o Falsterbo baara får gå med vanliga bett?

på stor häst är betsling i princip fri oavsett ålder. ponny har en massa regler och det är endast ett ytterst fåtal bett man får rida på unghästarna. För typ falsterbo och breeders eller andra liknande tävlingar kan ju ha vissa speciella regler, men det bör väl framgå om man anmäler sig dit/tar kontakt med arrangörerna.

Miss Sixty skrev:
Har läst TR men står ej där har för mig att unghästarna i bredders o Falsterbo baara får gå med vanliga bett?
såhär står det på swedehorses hemsida:

Betsling

4-åringar - Enbart tränsbett med rörliga ringar eller tvåledat tränsbett med rörliga ringar där tygeln är fäst i ringen är tillåtet
(TR II, sid. 42 bild 1,3)

5-åringar – enbart tränsbett med rörliga ringar eller tvåledat tränsbett med rörliga ringar där tygeln är fäst i ringen är tillåtet

6-åringar – betsling enligt Svenska Ridsportförbundets tävlingsreglemente.

Förtydligande: Detta gäller alltså bra för tävlingar som faller under Swedhorse "arrangerade", annars så är betslingen helt enligt TR

PrinceFair skrev:
såhär står det på swedehorses hemsida:

Betsling

4-åringar - Enbart tränsbett med rörliga ringar eller tvåledat tränsbett med rörliga ringar där tygeln är fäst i ringen är tillåtet

5-åringar – enbart tränsbett med rörliga ringar eller tvåledat tränsbett med rörliga ringar där tygeln är fäst i ringen är tillåtet

6-åringar – betsling enligt Svenska Ridsportförbundets tävlingsreglemente.

Ja, men det gäller ju bara på dom tävlingarna ;)

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 666
Senast: Shaggy
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025