Bett råd!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Fhanny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 491
F

Fhanny

Vad kan ni ge för tips till en häst som är svår och tjaffsig i munnen, biter tag i bettet mm? Han behöver något bett med "stimulans"! Och ja, vi har kollat honom i munnen?

Sv: Bett råd!

Oj, sista meningen ska vara "Och ja vi har kollat honom i munnen ;)"

:angel:

Jag har ett sweet iron bett till min häst. Hon går kanon på det, har blvit som en helt annan häst att rida. Sen jag bytte till det så biter hon inte tag i bettet och har ett mkt bättre stöd.

okej :) har du bild? vart köper man det och vad kostar det?

såg att lamicell hade ett tränsbett med kopparhänge som verkar bra. någon som vet?

undvik gummibett - de fräter på slemhinnan.
Tjocka bett tar plats.

jag hade provat ett rakt bett med fasta ringar, det ligger still och stör inte hästen överhuvudtaget. En del kan uppleva att man mister kontakten med detta, då kan man prova ett tredelat.
Globus bett är rekommenderade av hästtandläkare och är bra i tjocklek osv. Se upp så inte bettet är för stort heller.

Det beror ju på varför den är tjafsig, en av mina är mer orolig i munnen än andra naturligt men det hänger också mycket ihop med att den är svag i bakkärran, har blivit 100 ggr bättre nu när den är starkare bak.

Min trivs allra bäst på ett smalt tvådelat Bomber-bett som är ganska så böjt, har testa en uppsjö, ink lamicell-bettet med kopparhänget på o det var verkligen inte populärt...

Men det är ju bara att testa sig fram, min tex gillar inte bett som ger lantryck, därav är ju alla hävstångsbett uteslutna.

Hasse går med ett bett ur Pessoa Magic serien.

pess3.jpg

Det är exakt som detta bett, fast han har med parerstänger. Det blir lite rörligt i lederna, så det blir inte lika lätt att bita sig fast i det som det blir i en stång, men det viker sig inte helt och riskerar att nypa heller. Sen gör väl kopparrullarna sitt till för att hålla dom stimulerade också.. Jag tycker jättemycket om känslan på det här bettet, och det är det enda bett som hasse kan hoppa på.

Okej, men har ändå fått för mig att lamicell bettet skulle kunna funka, för han vill gärna ha något i munnen. Det går inte att rida honom på långa tyglar för då tar han tag i tygeln ocg biter fast. Skulle behöva en sån "haklapp" till honom. Men hittar ingen. Men iaf, då trår jag att han kanske kommer pilla mefd kopparhänget istället(?)

Finns rullbett, då kan de inte bita sig fast i bettet. Dock är det ändå ett snällt bett, fast det är iofs tvådelat.

jag byte till rakt happy mouht(stavning?) från vanligt tredelat på hingsten då han var väldigt tjafsig i munnen, det blev en ny häst på en gång! ska dock försöka byta tillbaka till metallbett igen då jag inte riktigt gillar syntetbett.

Det bettet provade jag igår på min häst, han gillade det jättemycket! :bow:
(Har haft tendens att ta bettet och inte lyssna ute i skogen)

Jag rider på tredelat sprengerbett nu, men det hjälper inte.

Jaa jag får se vad jag kan hitta, men något med koppar iaf. Får se vad de på Sharpman kan rekomendera.

har du testat rida på ett rakt oledat tränsbett?

det gjorde underverk på min "tjafsiga" häst! upplever henne inte hellr lika stark i hoppningen längre, hon lyssnar bättre och fokuserar mindre på vad hon har i munnen, som hon gjorde förut, och mer på allt annat i stället!
hon var precis som du beskriver din häst, testade alla slags konstiga bett och testade detta av en slump.

det finns ett bett med ett kopparsmycke i mitten, det är meningen att hästarna ska leka med detta smycket, och då tänka på det istället för att bita sej fast i bettet, kopparn stimulerar saliven och bidrar till att hästen vill suga på bettet. funderar själv på att prova ett sådant på Nypon.

kan tyvärr inte visa någon bild på det nu, då equality lines hemsida inte fungerar.

Vi tänker nog på samma, beskrev ett har ovan i tråden ett ifrån lamicell.

kan ju också säga att jag har åkt runt i alla hästaffäer jag vet inom en radie på 10 mil idag. Och inte hittat ett endaste bett med lite koppar på!! :mad:

Bettet med "hänget" på vet jag fanns på Charlies i Jönköping.

Jag har ett D-ringsbett som är helt i koppar, köpt på täby galopp så prova på ngt galoppställe!

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: Elo
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 850
Senast: villhöver
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 148
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka