Bett som trycker på kind

Naviljas

Trådstartare
Hej, har en fråga angående flippan bett då jag märkt att majoriteten av dem betten ser liknande ut. Där man sätter fast sidostyckena i betet är böjda inåt mot hästen kind. Tänkte kolla om någon vet varför dem är inåtböjda då det skapar ett tryck på kinden och kindtänderna? Se bild på hur jag menar!
 

Bifogade filer

  • CEC3BE0A-B4DC-47A1-9147-AE84532ABF43.jpeg
    CEC3BE0A-B4DC-47A1-9147-AE84532ABF43.jpeg
    235,8 KB · Visningar: 202
Jag har aldrig sett dem innåtböjda. Vad är det för märken du titta på då?

Jag har bara sett helt raka.
 
Hej, har en fråga angående flippan bett då jag märkt att majoriteten av dem betten ser liknande ut. Där man sätter fast sidostyckena i betet är böjda inåt mot hästen kind. Tänkte kolla om någon vet varför dem är inåtböjda då det skapar ett tryck på kinden och kindtänderna? Se bild på hur jag menar!
Nu har jag aldrig använt ett sånt bett men jag skulle tro att du vridit ringen åt fel håll, att tanken är att den ska vara vinklad utåt, bort från hästens kind. Det verkar logiskt och ser även ut så på de produktbilder jag sett.
 
Du håller sidostycket ut och in. Vrid det 180 grader bakåt, så blir det rätt i en hästmun.

Sidostyckets ring är på en del stångbett lite utåtvridna, just för att INTE trycka på kinderna. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 078
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 008
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp