Bett till stark häst?

Ronjiislove

Trådstartare
Hej!

Jag har en nordsvensk som jag har provat lite olika bett på , däribland vanligt trerdelat, D-ringsbett med kopparrullar(tvådelat), vanligt hackamore. Har i dagsläget ett starkare hackamore med längre skänklar.

Anledningen till detta är att hon ibland sticker med tredelat och andra. Hon kan funka finfint med halter med sits och trav, galopp osv. Inte så att hon är för pigg för att hålla. Ibland får hon bara för sig att hon vill åt andra hållet och bara drar, det spelar ingen roll vad jag gör. Och har jag det tredelade och försöker få in huvvet på henne så bara glider det runt så att bettet hamnar på sidan och hon får läderremmen i munnen:( (använder ej nosgrimma) Gillade inte hur det tvådelade bettet låg i munnen så jag bytte. Dock verkade hon gilla kopparrullarna!

Har funderat lite på kulbett, kimblewick och bett med parerstänger..?
Vad tror ni?:eek:

Sv: Bett till stark häst?

Tränare, det är vad jag tror.
Problemet är inte att du har för klent bett utan att hästen inte lyder och gör som den vill.

Om du kan dra ut hela bettet ur munnen så hästen får in sidostycket i munnen så sitter bettet alldeles för långt ned.

Jag hade testat antingen ett tredelat D-ring med kopparrulle i mitten om hon gillar koppar, eller ett tredelat fullcheek + att jag hade tagit kontakt med en tränare.

Prova ett fullcheek bett? När du tar ett tygeltag så får du dubbeleffekt eftersom du har parerstängerna, dessa läggs då an mot hästen och skapar tryck både i munnen och på sidorna utan att vara skarpt.

Samt att hästen kan inte få in det i munnen ;)

Om du kan dra ut hela bettet ur munnen så hästen får in sidostycket i munnen så sitter bettet alldeles för långt ned.

Hon använde ingen nosgrimma, då KAN bettet åka in i munnen ändå fast det sitter lagom högt upp. Samt att du kan inte sätta bettet hur högt som helst heller för att undvika problemet att hästen får in bettringen i munnen...

Hon använde ingen nosgrimma, då KAN bettet åka in i munnen ändå fast det sitter lagom högt upp. Samt att du kan inte sätta bettet hur högt som helst heller för att undvika problemet att hästen får in bettringen i munnen...

Och jag använder engelsk nosgrimma, och kan iaf dra igenom bettet om hästen drar åt andra hållet med lite kraft bakom.

TS: Jag fick rådet (av erfaren tränare, inriktad på problemlösning) att sätta en rem under bettet. Jag använder ett vanligt tränsbett (tredelat, fasta ringar); på ett sådant bett blir det ingen hävstångseffekt utan remmen ser bara till att bettet ligger på plats i munnen. Jag har ridit med den i knappt två månader, och det fungerar utmärkt. Jag använder en snokrem (från aachennosgrimma); drar genom bettringarna och spänner under. Den ska inte sitta hårt, utan bara så att den hindrar att bettet dras igenom hästens mun. (Hade tidigare problemet att hästen vände hem och drog iväg.)

Senast ändrad:

Bettet sitter absolut inte för långt ner :) Använder inte nosgrimma då hon trivs mycket bättre utan och ser då helt enkelt ingen användning av den :) Har ju ett D-ringsbett som vi fick med när vi köpte henne, synd bara att det är tvådelat :/ Ska prova med remmen! :D
Hon går på ett starkare hackamore just nu, men vill hitta något att variera med så att hon inte blir stum för det också... :S

Kanske Ts inte kan använda nosgrimma av någon anledning?!

Finns även alternativ att använda remont, då bör inte bettet åka igenom heller. Detta kan säkert vara möjligt med engelsk nosgrimma då hästen fortfarande har möjlighet att gapa eftersom det sitter en bit ovanför bettet...

Vill helst undvika att använda remont på min häst :) hittar hellre ett annat bett alternativ

Varför inte prova ett fullcheek bett, det är inte alls skarpt då det används mkt på unghästar samt att du beskriver hästen som att den bara drar åt det hållet den vill när den väl gör det. Med parerstängerna får du hjälp att "vända" tillbaka hästens huvud och återfå kontrollen. En rem under bettet kommer inte hjälpa dig lösa detta problemet, enbart isf att bettet inte ska glida genom munnen ;)

Ska försöka hitta någon som jag kan låna ett fullcheck av! Ingen som möjligtvis vet om det finns tredelat fullcheck med koppar?:angel:

Detta kan säkert vara möjligt med engelsk nosgrimma då hästen fortfarande har möjlighet att gapa eftersom det sitter en bit ovanför bettet...

Ja, jag ville mest belysa att det nog inte hänger på nosgrimma vs inte nosgrimma, utan snarare valet av vilken nosgrimma ;)

En rem under bettet kommer inte hjälpa dig lösa detta problemet, enbart isf att bettet inte ska glida genom munnen

Vilket i sin tur ger möjligheten att svänga hästens huvud (böja halsen), hålla kvar och därmed få stopp på hästen när den drar iväg - och då också tillbaka kontrollen.

hittade fullcheeck på nätet, med en kopparrulle i mitten! Läste att den tydligen nyps, och har hört att det har lett till att hästen stegrat över...? :confused:

)
Vilket i sin tur ger möjligheten att svänga hästens huvud (böja halsen), hålla kvar och därmed få stopp på hästen när den drar iväg - och då också tillbaka kontrollen.

Parerstängerna ger ett tryck vid det ledande tygeltaget och visar hästen på rätt väg på ett betydligt stadigare och tydligare sätt än att du enbart böjer halsen :)

hittade fullcheeck på nätet, med en kopparrulle i mitten! Läste att den tydligen nyps, och har hört att det har lett till att hästen stegrat över...? :confused:

Ryttarens hand samt rätt strl på bettet är avgörande. Men satsa på ett utan koppar och fokusera på 2 alt 3 delat bara? :)

Jag låser handen vid låret, med halsen ordentligt böjd, och använder ytterskänkel - inte det minsta otydligt. (Not: nödstopp när förhållning/tygeltag inte fungerar, när det bär iväg, inget annat.)

Det åsido. Jag menade inte att säga emot dig, bara att det kan vara något som är värt att prova. Ett alternativ, helt enkelt :laugh:

TS: Funkar hästen i övrigt på ett tredelat, så prova ett tredelat utan koppar, om du är rädd att det ska bli knas med rullen :)

Jag har en stark och "olydig" c-ponny, new forest... Pessoa funkar bra (koppar, 2 delat) men hon gillar det inte alls, vilket jag kan förstå :( har funderat på kulbett?! Någon som använt det? är det bra? Varför?
Hon blir ofta stark och tar bettet... När vi rider ut, men även ibland i paddocken.

Kanske det :) Har hört också att kulbett (waterford) brukar användas på starka hästar? Hittade även ett sånt fullcheeck.....

*halvt kl (riktat till både dig och TS)

Jag skulle i första hand prova ett bett som inte går att dra igenom munnen på hästen, och ta hjälp av en tränare. Om hästen i övrigt fungerar bra på t.ex. tränsbett av något slag.

Sannalll: Har du provat ett vanligt tvådelat? Dvs inte pessoa. Om hästen inte gillar bettet, är det kanske inte enbart pga olydnad som det bär iväg.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 200
Senast: sweep
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 606
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: mily
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bildtråd
  • Stärka 3 åring
Tillbaka