Bett till stark häst?

Sv: Bett till stark häst?

Jag har en stark och "olydig" c-ponny, new forest... Pessoa funkar bra (koppar, 2 delat) men hon gillar det inte alls, vilket jag kan förstå :( har funderat på kulbett?! Någon som använt det? är det bra? Varför?
Hon blir ofta stark och tar bettet... När vi rider ut, men även ibland i paddocken.

SKROTA PESSOABETTET! Den sämsta skit du kan slänga in i hästens mun :cry:

Kulbett har jag ingen direkt erfarenhet av så det vill jag inte yttra mig om :)

Men kanske kan kimblewick-bett vara ett alternativ? Mildare än pelham och bättre än ett pessoa!

Jag ska nog pröva ett kulbett :) kanske är bekvämare för henne oxå... ska kolla på mässan i Gbg nu i Feb :D jag har oxå hört att fullcheeck är bra, men kan nypas på hästen, men vet inte om "gummiplattor/ringar" på bettet kan hjälpa?! Vet att dom hjälper en del iaf så att inte bettet åker in i munnen ;) har det till min dotters shettis :P

Jo, gillar inte pessoa :( men det ända som hjälper just nu, hackamore funkar bra, i paddocken :S men ute så draaaar hon i galopp ;) ska kolla efter både kulbett och kimblewick och pröva! Tack för råd! :)

jo, har prövat vanligt/vanliga tränsbett, 2 och 3 delat. Det funkar ej...

Det du behöver är träning och en tränare kan också hjälpa dig med passande betsling.
På en sådan häst som din hade jag använt fullcheek (jag har aldrig varit med om nypskador med ett fc, då tror jag risken är större med bettskivor) OCH en nosgrimma. Remont eller pullar. Fullcheek utan nosgrimma på en häst som är van att "gapa ut" bettet kan sluta illa om den får in stängerna i munnen.

Men framförallt tränare!

Med kulbett, menar du då ett Waterford?

Ser ut såhär:
clipwaterford.jpg

Finns hästar som trivs bra på det, men jag vill dock höja ett varningens finger lite eftersom det kan bli våldsamt skarpt om man inte är försiktig.

Jag har lite samma problem som du.
Fick tipset av min tränare att rida med kandar, (när jag rider ut alltså) rider på bridongen enbart och har själva kandaret som nödbroms/förstärkning.

Har funkat hittills :)

Men vad anser ni andra??

KL

Alltså..jag vet många, inklusive mig själv, som har lite liknande problem. I paddock och ridhus fungerar hästen bra, från marken när man övar lydnad eller NH eller vad det än är så fungerar det bra, men problemet kommer vid uteritterna. Hästen drar, blir stark, skenar eller bara inte lyssnar. Att då ta hjälp av tränare..hur gör man då? Finns det tränare som går med ut på en uteritt? Springer de bredvid när hästen skenar och säger åt mig hur jag ska göra? Alltså...jag bara undrar? För om hästen lyder minsta lilla vink på inhägnat område, hur går man vidare då? För det är DET åtminstone JAG behöver hjälp med.

Efter som jag själv "är tränare" så vet jag detta mycket väl. Jag har inte heller all tid i världen, tyvärr. Vet oxå att detta beteende just min medryttarhäst har kommer ta tid att jobba bort för han har "fått" göra så i 20 år av de som ridit honom tidigare. Men jag är envis och jag vinner de flesta av våra maktkamper...Så det kommer bli bättre! Men allt kan inte lösas av tränare...alla hästar är inte mottagliga för NH, eller andra tekniker pga olika livshistorik.

En del hästar....jaaa vad ska man säga...de rids faktiskt bara. :p
Just en stark häst, som blir som personlighetsförbytt vid uteritt kan behöva betslas upp. Och ja, det enda sättet att veta vad som fungera på just din häst är att prova dig fram. Prova bettet ett par gånger på inhägnat område innan du ger dig ut, så du vet hur hästen reagerar. Tror inte det finns någon som aldrig har testat andra bett är just dessa tvådelade "vanliga" bett, för då skulle det inte finnas kunskap om dom. Men...självklart ska man tänka på att vid bettbyte får man även utöva "handbyte" , för du kan inte bete dig med händerna som du alltid gjort, om du byter till ett skarpare bett. Även där får man prova sig fram. Ta hjälp av tränare i ridning och hantering om du behöver, men våga oxå prova ny utrustning själv. Det kallas erfarenhet. Men jag är däremot allergisk mot överflödig utrustning...så håll det på den nivå du behöver!

funderar på att pröva ett fullcheeck :) Men som sagt så vill jag försöka undvika nosgrimma. Hon gapar inte ut bettet, det bara ''glider'' ur.

Ja, det finns såna tränare. Jag jobbar en del så, om än mer som dressyrtränare. Jag bokar en annan tränare som jobbar mer enbart så, den som var ute hos Liten och hjälpte henne. Han är problemlösare rakt av.

Jag vill inte dra iväg på sånt just nu. Det är för kallt. Och jag hinner/orkar inte. Så det är inget jobbfiskande.

Men då jag jobbar såna hästar här på gården åt folk kan jag rida ut dem åt dem i början. Jag börjar med hästarna avsuttet, gärna på inhägnat område och sen ute för att sen sitta upp ute. Om de är riktigt farliga sitter jag upp inne först.
Man lär in ett signalsystem och kollar att det funkar i "lugnt läge" innan man tar det ute i "skarpt läge". Därefter då det funkar för mig kan ägarna få rida. Alt att de rider från start om de är trygga och framför allt snabba på att ta instruktioner.

Ang bett så är vanliga bett det bästa, tredelat tex. Men med en läderrem under hakan, curbstrap. För att få ett tränsbett genom munnen måste hästen gapa lite, annars hade bettringarna inte kunnat glida igenom. Och när man måste ta dem så i munnen ska de få gapa för att kunna värja sig mot kraften. Fullcheek kan då glida igenom. Och det kan bli hemska skador av det om det kommer in i munnen.
Därför är curbstrap bäst.

För att stoppa en häst som drar så är det effektivare att visa dem att man kan bryta deras kraft framåt än att försöka dra dem till att stanna. Alltså går man in för att böja hästen så pass mycket att den inte kan kuta framåt alt flytta bakdelen i komb med detta. Så hästen ännu mer tappar förmågan att skjuta på framåt iom att den kliver i sidled med bakbenen som är det som driver framåt.
För att lyckas böja hästen nog måste man ha rätt teknik och ibland också vara lite stark. Det brukar inte krävas många gånger innan de lär sig om man gör rätt. Därför brukar jag ta de första gångerna iom att jag är snabb, har rätt teknik och stark(trots att jag är rätt tunn). För efterföljande gånger har hästen fattat och behöver bara påminnas. Då kan man vara slöare, missa tekniken lite och vara klenare.

Att betsla upp till diverse hiskeliga bett som waterford etc är ingen kul lösning. Vissa är snabba med att påpeka att handen avgör skärpan i bettet. Men vore det så att man klarade sig med snäll skärpa kunde man ju lika gärna rida på sitt vanliga tränsbett. De som är duktiga nog att rida på de där skitbetten utan att skada behöver dem inte.
Så mitt råd är att lära sig av proffs ist! Ta hjälp!
Ett bra proffs kan vara på dig varje sek ni rider och då hela tiden ge tips och råd. Då löser man såna problem.

Som jag förstått det har Liten jobbat på bra sen vi var där. Nu är vissa problem lösta och andra bättre. Hon var smart som tog hjälp!

:bow:

Jag har full förståelse för att vissa hästar är svårare att rida ute, har ägt ett flertal sådana själv. Och visst kan man, som erfaren ryttare, betsla upp när dressyren sitter. Men problemet brukar ligga i att folk inte förstår att dessa hästar måste RIDAS ute också. Vissa hästar kan man inte "ta en lugn skogstur" på, för att rida ute triggar dem så mycket så de måste aktiveras med halvhalter, skänklar och tempoväxlingar osv.
Ts låter relativt oerfaren i mina ögon och jag sätter min hatt på att det är träning som krävs i detta fallet.

TS: Om ett bett "bara glider ur" så sitter det fel (för långt ner), eller så drar man alldeles för mycket. Be någon hjälpa dig se över utrustningen! Och använd nosgrimma om du vill ha fullcheek! Om din häst inte brukar gapa/tugga så kan du säkert använda en vanlig engelsk med, så slipper man krångla så mycket med parerstängerna. Du behöver inte dra åt den för kung och fosterland, bara den sitter åt så pass att parerstängerna inte kan komma in i munnen om den skulle gapa.

Lycka till och jag hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med hästen! Kallblod är underbara varelser.

"Problemet" med min medryttarhäst är ju att han knappt är inriden..mera sutten på..och han är 20 år. Han förstår inte när jag driver med benen, man måste trycka in den vassa delen av hälen för att han ska reagera, han förstår inte när jag kramar tygeln, man måste dra med styrka för att han ska förstå, man förstår inte sidvärtes rörelser om det inte betyder att han ska in mellan skacklar för att dra timmerlass elelr backa runt hörn för att kunna bindas upp i stallgången, han funderar nog på om jag är lite knepig i huvet som försöker rida och driva honom med sätet ;) han är gudasnäll, men när vi rider ut förstår han inte varför jag måste ta honom bort från hans älskade gård och varför han inte får stå och äta hö hela daaaan!!! Så när vi vänder hemåt blir han så snabb så snabb, benen trippar på i någon faslig form av passgång blandat med galoppsprång, öronen framåt och blicken blank, han vill bara hem hem hem!!! :grin: Då spelar det ingen roll vad jag gör...att försöka svänga honom har jag inte lyckats med, styra in honom i skogen, ja då får man skylla sig själv för då går det ÄNNU fortare för då blir han en ångvält :D Han skenar inte i galopp, han bara..blir ett ånglok. :eek: Trots att han halkade omkull 2 ggr sist han skenade, så stannade han inte, han tog sig upp igen, snabb som en blixt och ångade vidare. Han blir som om han vore autistisk, okontaktbar...inget jag gör ger någon reaktion!! Att böja honom så mycket att han inte kan fortsätta går inte, det är lättare att böja en tegelmur!! Men vi jobbar på dessa problem och vi gör små små framsteg...
Jag blir rosenrasande på hästen när han gör så här, han får höra sagan om Scan lite då och då, men jag smälter ju när han kommer med sin gigantiska mule och vill gosa för att han är så glad över att vara hemma igen. Men jag, envisa finnen blir så vansinnig att jag hoppar på stället nästan!!
Så ja, jag tänker testa ett aningen skarpare bett, fortfarande ett vanligt tvådelat, men ett lite smalare så får vi ta det därifrån. Har aldrig mött en häst som är så här och aldrig trodde jag väll att jag skulle tycka så mycket OM en häst som är så här :love: Ska vi ta ut en tränare får han fasiken ha kondis nog att springa med!! :rofl:

Är inte direkt oerfaren, har ridit i över 10 år och utrustningen är redan kollad. Ute är hon hur cool som helst, ibland tom seg. Vi rider alltid ute på lugna skogsturer och det sista hon gör är att bli stressad.
Hon är normalt väldigt känslig i både mun och för sits o skänklar. Det enda är att hon ibland får för sig att välja en annan väg. Funkar bra på det hackamoret jag använder nu, men vill ha något att komplitera med. Hon trivs inte så bra på tvådelat och tredelat, vilket fick in mig lite på kulbett, i och med att det ger ett jämnare tryck. Därför idén att ha fullcheeck med kulbett.

Hon gapar aldrig, kanske lite när man som sagt försöker få in huvudet. Vet inte riktigt vad det är som gör att bettet åker runt då jag inte alls tar i mkt. Vi övar mycket NH och övar på att böja in huvudet varje gång jag rider, vilket hon gör utan problem och håller snällt kvar. Med fullcheecket borde jag förhoppningsvis inte ta i alls lika mkt när det väl bär iväg då stängerna redan finns där för att vägleda.

Som sagt så vill jag undvika nosgrimma överhuvudtaget på henne. funkar det inte med fullcheeket får jag helt enkelt pröva något annat.

Varför rider man då inte först in hästen? Lär den förstå..
Nu vill jag inte vara oförskämd. Men för mig låter det jättemärkligt att man själv "är tränare" och sätter sig i en sån sits. För varken häst eller människa gynnas ju av det. Ni kan skada er och det är inte kul för någon av er att bråka med varann.
Jag förstår bara inte alls tänket. För mig är det helt främmande.
Om det är en kraftig och stark häst med rejäl hals hade jag lärt in signaler för att böja rejält inne på bana. Det går att böja även de kraftigaste hingstnackar på nordisar, PREs etc. Men man måste ha rätt teknik. Och en viss styrka.
Jag har ridit många såna som du pratar om. Äger en som varit likadan.
Jag kan idag inte förstå varför jag inte tog hjälp tidigare. Jag tyckte "hästen är ju sån" och att det inte gick annat. I stort sett alla hästar går att få ordning på. Men då får man vara beredd på att vara konsekvent och arbeta. Inte bara ut i skogen och hoppas på det bästa för att när allt redan spårat ur bli arg på hästen.

De flesta tränare har tyvärr inte kunskap nog. Därför tror man att hästarna är omöjliga. Tyvärr är det mer bara ett kvitto på hur kass utbildning vi har för tränare i Sverige. Det finns bra tränare som kan hjälpa även er. Jag hade letat reda på en sån! Det ska väl vara kul att rida? Varje pass! För både dig och häst!

Ronjiislove:

10 års hobbyridning är faktiskt inte så mycket. Du är inget helt grönt blåbär, absolut inte. Men du har inte kunskap nog att ensam jobba bort ett problembeteende. Jag har ridit över 25 år. Jobbat med hästar längre än du ridit. Och tom jag inser att jag har mycket kvar att lära. Först nu på senare år har jag hittat en säkerhet i mitt system och min roll som tränare. Och det tack vare att jag spenderat varje dag med många, många olika hästar i olika situationer. Och tränat för väldigt kompetenta tränare flera dagar i veckan under minst 10 års tid. Jag har bott hos mina tränare under långa perioder, varit lärling hos 2 andra också. Samtliga inom toppen i Sverige inom resp inriktning.
Om jag fortfarande inser att jag behöver ta hjälp/träning ibland, trots att jag faktiskt löser problem med hästarna utan hjälptyglar, märkliga bett och doningar så tycker jag fler borde inse att det är bra att ta hjälp. Man får ju en chans att öka på sin kunskap!

De flesta sitter och rider en eller två hästar och tror att man då har kunskap nog att lösa problembeteenden. Jämför det med ett proffs som dagligen stöter på runt 5-10 hästar med olika problembeteenden och löser dem. År efter år, dag ut och dag in. Man får en kunskapsbank som en vanlig hobbyryttare inte kan förstå. Man kan läsa signaler i hästen och förutsäga vad de ska göra för att sedan hinna parera och fånga upp på ett annat sätt. Det går!
För man har sett det 30 ggr redan på någon vecka om man jobbar med problemlösning. Allt från prilliga fullblod, spökiga halvblod, bockande ponnyer, ardennrar som brakar in i skogen och ångar iväg, islänningar som blir blockerade i stress etc etc. Man blir som proffs inte så imponerad som en hobbyryttare blir.
Ta hjälp när den finns! Så slipper ni testa, ha ångest och ev förvärra problemen eller skada er/hästen.

KL

Sen har ju inte alla råd att ta hjälp av en tränare, eller möjlighet.

Ja jag skulle gärna låta någon mer erfaren på just det här problemet rida en uteritt på den fyrbenta herrn. Absolut. Men samtidigt så har jag ridit honom ungefär 20 gånger så han är ny även för mig. Utmaningen för mig är ju att se om vi kan utvecklas. Och det gör vi. Det går framåt, sakta sakta. Så därför undviker jag uteritter för tillfället. Red ut sist för en månad sen, och det gick som det gick, med vurpa. Så nu tragglar vi i paddocken tills han lyssnar och tills vi förstår varandra. Sen gör vi ett nytt försök. Inget går över en natt. Alla gör vi olika. Alla har vi olika mål. Vi kommer aldrig bli annat ekipage än för skogsmulle/hemmaridning, men jag vill kunna göra det på ett säkert sätt. Så vi jobbar på det. Jajjemen.

Det är bra att det finns tränare som hjälper till när det behövs, men min erfarenhet av många tränare är att om man inte har egen häst, inte har tävlat massor, eller har som mål att tävla, om man är på hobbynivå och inte vill annat, inte vill rida massa olika dressyrprogram och skolor osv ja då är man lite "mindre ryttare" än de som har en "egen tränare". Bli aldrig sån!! Jag har en tränare, jag har en mentor...men just den här fajten, där det gäller att hitta bandet mellan mig och hästen, den fajten är min. Den måste jag ta själv. Men nu gick inte tråden ut på det, Trådstartaren undrade lite om bett....så istället för att sväva ut i fel diskussion så håller vi oss till tråden. :)

Jag har för tillfället inte råd med tränare.
Självklart anser jag mig inte som expert överhuvudtaget. Ser heller ingen anledning att anlita tränare då vi fortsätter att utvecklas, sakta men säkert :) Har snart haft henne i 2 år, och vi har kommit en bra bit på vägen. I början var det omöjligt att leda henne 5 meter utan att hon slet sig och travade iväg. Ett tag visste jag inte vad jag skulle göra då hon stack hela tiden. Men vi har utvecklats enormt mkt tillsammans och i den här takten kmr vi bli av med det tillslut :)
Som sagt så svävade vi ut lite, då jag behövde lite tips på bett. Red idag med ett jaktkandar, men det var inte alls vår grej :smirk: Hade repgrimman under så jag hake fast tyglarna och VIPS så stannar man, svänger och allt! Ibland behöver man en liten *reminder* om att hon inte är så ''okänslig'' som man ibland kan tycka :D Funderar därför på att pröva 3-delat fullcheeck eller 3-delat med D-ring, inget märkvärdig, bara att de inte åker igenom munnen lika lätt :) Funderingar? :bump:

Vad tror du planen är då? Jo att få honom att förstå...det är ju därför jag gett upp uteritterna när jag insåg att han verkligen inte FÖRSTÅR hjälper alls. SÅ vi kan väl säga att jag håller på att rida in en 20 åring ungefär. Det kommer ta tid, men det får ta den tid det tar. Jag är inte direkt orutinerad, men jag orkar inte tjafsa om det för det finns lika många åsikter som det finns hästmänniskor. Så..jag rider in honom och till det håller vi oss på inhägnat område varje gång jag sitter upp. Oroa dig inte. Det kommer lösa sig. Jag är ju Kamikazeryttare. :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 601
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: mily
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden
  • Stärka 3 åring
Tillbaka